Siirry suoraan sisältöön

Kannattava liiketoiminta (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0214-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

11.01.2021 - 09.06.2021

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Otaniemi, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus (HLG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Mika Hentunen

Vastuuopettaja

Mika Hentunen

Ryhmät

  • HLG220SA
    Liiketalouden koulutus, monimuotototeutus, S20, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida yrityksen kannattavuutta ja johdon laskentatoimen merkitystä yrityksen päätöksenteon tukena
- hoitaa pienen yrityksen taloushallintoa ja kirjanpitoa
- laatia budjetteja päätöksenteon tueksi

Toteutustapa

Etätapaamiset Canvasissa, kolme palautettavaa tehtävää sekä tentti

Aika ja paikka

Ajantasaisen aikataulun näet esim. lukkarikoneesta tai Tuudosta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Vapaaehtoista lisämateriaalia Canvasissa julkaistujen luentotiivistelmien, miniluentojen sekä tehtävien ja niiden ratkaisujen lisäksi:
• Laskentatoimi / Raija Jormakka, Kaija Koivusalo, Jaana Lappalainen, Mervi Niskanen
• Käytännön kirjanpito / Soile Tomperi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttö

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

14.1. klo 9.30 - 12.15 (Zoomissa: https://laurea.zoom.us/j/6373027454)
• opintojakson esittely, yrityksen perusmalli, tuotannontekijät, lisäarvo
• taloushallinnon kokonaisuus
• muuttuvat ja kiinteät kustannukset, kokonaiskustannukset
• katetuotto, katetuottoprosentti, varmuusmarginaali ja -prosentti tehtäviä ja esimerkkejä katetuottolaskennasta
• hinnoittelun periaatteet, hinnoittelukerroin
• erilliskate ja katetarve
11.2. klo 13-16
• yleinen laskentatoimi kirjanpidosta tilinpäätökseen
• tili tiedon tallennuspaikkana
• menotilit, tulotilit, raha- ja saatavatilit sekä pääomatilit
• kahdenkertainen kirjanpito
• tilien päättäminen, tulostili ja tasetili
12.3. klo 12-15
• tilinavaus
• menon jaksottaminen: poistot, varaston kirjaus
• viralliset tilinpäätöskaavat
16.4. klo 13-16
• arvonlisäveron kirjaaminen ja tilitys
• arvonlisävero hinnoittelussa, alv-laskuja
• Palkanlaskenta: rahapalkka, luontoisedut, ennakonpidätys, sosiaalimaksut
• budjetoinnin käsitteet
• tulosbudjetti ja kassabudjetti, niiden erot ja niiden laatiminen
• harjoituksia budjetoinnista
• budjetin tekeminen edellisen kauden tietojen perusteella
• budjetti-indeksit
21.5. klo 10-13 Tentti

Palautettavien tehtävien aikataulu on alla. Tehtävät julkaistaan heti, kun niitä koskeva luento/luennot on pidetty.

Tehtävä 1: Kannattavuus ja hinnoittelu (15 p.)
palautus viimeistään 31.1.
Tehtävä 2: Kirjanpito ja tilinpäätös (20 p.)
palautus viimeistään 28.3.
Tehtävä 3: Arvonlisävero ja budjetointi (15 p.)
palautus viimeistään 3.5.

Uusintatentit:
1. uusintatentti la 29.5. klo 12-15
2. uusintatentti ke 9.6. klo 17-20

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

tutustuminen oppimisympäristöön 8 h
luennot ja tentti 16 h
Itsenäinen opiskelu ja tehtävien teko 220 h
valmistautuminen tenttiin 24 h
palautteen anto 2h

Sisältö ja sen jaksotus

14.1. klo 9.30 - 12.15 (Zoomissa: https://laurea.zoom.us/j/6373027454)
• opintojakson esittely, yrityksen perusmalli, tuotannontekijät, lisäarvo
• taloushallinnon kokonaisuus
• muuttuvat ja kiinteät kustannukset, kokonaiskustannukset
• katetuotto, katetuottoprosentti, varmuusmarginaali ja -prosentti tehtäviä ja esimerkkejä katetuottolaskennasta
• hinnoittelun periaatteet, hinnoittelukerroin
• erilliskate ja katetarve
11.2. klo 13-16
• yleinen laskentatoimi kirjanpidosta tilinpäätökseen
• tili tiedon tallennuspaikkana
• menotilit, tulotilit, raha- ja saatavatilit sekä pääomatilit
• kahdenkertainen kirjanpito
• tilien päättäminen, tulostili ja tasetili
12.3. klo 12-15
• tilinavaus
• menon jaksottaminen: poistot, varaston kirjaus
• viralliset tilinpäätöskaavat
16.4. klo 13-16
• arvonlisäveron kirjaaminen ja tilitys
• arvonlisävero hinnoittelussa, alv-laskuja
• budjetoinnin käsitteet
• tulosbudjetti ja kassabudjetti, niiden erot ja niiden laatiminen
• harjoituksia budjetoinnista
• budjetin tekeminen edellisen kauden tietojen perusteella
• budjetti-indeksit
21.5. klo 10-13 Tentti

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutuksen opiskelupaikka on vahvistettava osalllistumalla ensimmäiseen lähipäivään tai ilmoittamalla esteestä

Opetuksen laatukriteereiden arviointilomake julkaistaan oppimisympäristössä (Canvas)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi tapahtuu seuraavien osien yhteenlaskettujen pisteiden perusteella (kokonaispisteillä). Alla eri osien maksimipisteet:
o Tehtävä 1, Kannattavuus ja hinnoittelu, 15 pistettä
o Tehtävä 2, Kirjanpito ja tilinpäätös, 20 pistettä
o Tehtävä 3, Arvonlisävero ja budjetointi, 15 pistettä
o Tentti , 50 pistettä

Julkaisen tehtävien malliratkaisut yleensä palautusta seuraavana päivänä. En ota vastaan myöhästyneitä palautuksia julkaisun jälkeen. Jos tehtävän palautus on myöhässä mutta ennen malliratkaisun julkaisua, vähennän pisteistä 25 %.


Arvioinnin pisterajat:
1: 33-40 kokonaispistettä
2: 41-56 kokonaispistettä
3: 57-71 kokonaispistettä
4: 72-87 kokonaispistettä
5: Vähintään 88 kokonaispistettä
· Hylätyn opintojakson uusimisessaarvioidaan opintojakso joko pelkästään uusintatentin (100 pistettä) perusteella tai tehtävien (1-3) ja tentin (50 p) yhteispisteillä, siten, kummasta tulee parempi arvosana.
· Opintojakson hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa tutkintosäännön mukaisella tavalla.
· Uusintatentit:la 29.5. klo 12-15 sekä ke 9.6. klo 17-20

Hylätty (0)

Alle 33 kokonaispistettä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1: 33-40 kokonaispistettä
2: 41-56 kokonaispistettä

Laurean yleiset arviointikriteerit, Vaativuustaso 1:
1 OSAA
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastaan ohjausta
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3: 57-71 kokonaispistettä
4: 72-87 kokonaispistettä

3 OSAA
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

88-100 kokonaispistettä

5 OSAA
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ennakoida ohjaustarpeitaan
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä