•   Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen R0208-3028 01.01.2022-30.04.2022  5 op  (SSV220SAP, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
    - tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
    - käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

    Vastuuopettaja

    Sanna Puhakka

    Toteutusmuoto

    40% Lähiopetus, 60% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Canvas-tilasta löytyy materiaaleja liittyen jakson teemoihin. Opiskelijat etsivät myös itse materiaaleja liittyen innovatiiviseen työskentelyyn ja palvelumuotoiluun.

    Toteutustapa

    Tavoitteena on, että jakson jälkeen opiskelija osaa:
    • tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
    • tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
    • käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

    Opintojakso toteutetaan työpajojen (4 kpl) pienryhmätehtävien ja verkkotehtävien kautta. Jakson aikana opiskelijat tutustuvat innovatiiviseen tapaan kehitellä uusia palveluja hyvinvointialalle: tässä hyödynnetään yhteistä työskentelyä työpajoissa, optiman verkkotehtäviä, vierailuja sekä ryhmässä tehtävää uuden palvelun ideointia/muotoilua. Jakson lopussa ryhmät esittelevät tuotetun uuden palvelukonseptin yhteisesti.
    Opintojaksojen suorittaminen edellyttää osallistumista työpajoihin, aktiivista osallistumista ryhmätyöskentelyyn sekä opintojaksoon sisältyvien verkkotehtävien suorittamista hyväksytysti.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Jakson arviointi: verkkotehtävät (2 kpl) toimeksiannon mukaisesti hyväksytty–periaatteella. Ryhmätehtävänä tehty palveluinnovaatio -tehtävä arvioidaan asteikolla 1-5, tästä tulee koko jakson arvosana. Arviointikriteerit tehtävän toimeksiannossa.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2022 - 30.04.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • SSV220SAP
    • SSV220KA
    Paikkoja

    15 - 43

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Jussi Järvi, Sanna Puhakka

    Koulutus

    Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    T&K osuus

    2 op

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Osaamisen näyttö tai TOPI-menettely (ks. tarkemmat ohjeet intrasta Laurean ohjeistuksista).

    Jos sinulla on opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista (osaamisen näyttö) tai mahdollisuus hankkia sitä työelämässä (TOPI), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan (Sanna Puhakka) ennen opintojakson alkamista.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Ryhmätehtävä keskittyy johonkin työelämän osoittaman palvelun kehittämiseen/ innovoimiseen. Tämä saattaa merkitä myös vierailuja työelämäkumppanin luona.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Välttämättömät kontaktit: 21.1., 11.2. , 11.3. ja 8.4.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    1 opintopiste vastaa noin 27 h oppimistyötä eli kokonaisuudessaan jakso teettä opiskelijalle töitä noin 135 h verran.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Toteutuksen sisältöinä ovat
    - tulevaisuusajattelu, megatrendit ja hiljaiset signaalit
    - innovaatiot, innovaatioiden synnyttäminen
    - asiakaskeskeinen palvelumuotoilu
    - luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut
    - pilotointi palvelujen kehittämisprosessissa

    Toteutuksen välitehtävät tehdään kehittämisprosessin aikana, viimeisessä sessiossa annetaan toteutuksesta suullinen näyttö kehittämisosaamisesta eli esitellään suunniteltu palvelukonsepti.

    Aika ja paikka

    Aloitus 21.1. ap Tikkurilassa, loput työpajat 11.2. ip, 11.3. ip ja 8.4. ap. Työpajoihin osallistuminen on välttämätöntä jakson suorittamiseksi.