Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0208-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 20.08.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Sanna Puhakka
  • Annika Kultavirta

Vastuuopettaja

Annika Kultavirta

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)

Ryhmät

  • SSG219SN
    Sosionomikoulutus, päivätoteutus, S19, Otaniemi

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

Toteutustapa

Tavoitteena on, että jakson jälkeen opiskelija osaa:
• tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
• tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
• käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

Opintojakso toteutetaan työpajojen (6 kpl) pienryhmätehtävien ja Canvaksessa olevien tehtävien kautta. Jakson aikana opiskelijat tutustuvat innovatiiviseen tapaan kehitellä uusia palveluja hyvinvointialalle: tässä hyödynnetään yhteistä työskentelyä työpajoissa, Canvaksen verkkotehtäviä, vierailuja sekä ryhmässä tehtävää uuden palvelun ideointia/muotoilua. Jakson lopussa ryhmät esittelevät tuotetun uuden palvelukonseptin yhteisesti.
Opintojaksojen suorittaminen edellyttää osallistumista työpajoihin, aktiivista osallistumista ryhmätyöskentelyyn sekä opintojaksoon sisältyvien verkkotehtävien suorittamista hyväksytysti. Kaikki työpajat kuuluvat suoritukseen ja ovat pakollisia.

Tarkempi opintojakson toteutuskuvaus julkaistaan myöhemmin.

Aika ja paikka

Aikataulu löytyy kalenterista. Opinnot aloitetaan virtuaalisena ja Zoom-linkki ja Canvas-oppimisalusta aukeaa hieman ennen opintojakson alkaessa. Koronatilanteen myöhemmin salliessa työpajat pyritään järjestetämään Otaniemessä- opiskelijat pidetään opintojakson aikana ajantasalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vain osaamisen näyttö-menettely. Katso tarkemmat ohjeet intrasta ja jos haluat näyttää jakson, ole ennen sen alkamista yhteydessä vastuuopettajaan (Annika Kultavirta).

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijat voivat tehdä jakson palvelukonseptitehtävän yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa. Tehtävän tavoitteena on aidon uuden palvelukonseptin kehittäminen hyvinvointialalle.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Työpajat:
2.9. ip, 16.9. ip, 30.9. ip, 14.10., 27.10. ap ja 11.11. ip

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste sisältää noin 27 h työtä eli jakso koostuu 135 opiskelijatyötunnista: työpajat, 2 kpl verkkotehtäviä ja 1 laajempi ryhmätehtävä.

Sisältö ja sen jaksotus

Toteutuksen sisältöinä ovat
- tulevaisuusajattelu, megatrendit ja hiljaiset signaalit
- innovaatiot, innovaatioiden synnyttäminen
- asiakaskeskeinen palvelumuotoilu
- luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut
- pilotointi palvelujen kehittämisprosessissa

Toteutuksen välitehtävät tehdään kehittämisprosessin aikana, viimeisessä työpajassa presentoidaan kehitelty palvelukonsepti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arviointi:
- verkkotehtävät toimeksiannon mukaisesti hyväksytty–periaatteella
- ryhmätehtävän palveluinnovaatio arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointikriteerit tehtävän toimeksiannossa.