•   Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen R0208-3021 01.08.2021-31.12.2021  5 op  (SSG219SN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
    - tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
    - käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

    Vastuuopettaja

    Annika Kultavirta

    Toteutusmuoto

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Toteutustapa

    Tavoitteena on, että jakson jälkeen opiskelija osaa:
    • tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
    • tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
    • käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

    Opintojakso toteutetaan työpajojen (6 kpl) pienryhmätehtävien ja Canvaksessa olevien tehtävien kautta. Jakson aikana opiskelijat tutustuvat innovatiiviseen tapaan kehitellä uusia palveluja hyvinvointialalle: tässä hyödynnetään yhteistä työskentelyä työpajoissa, Canvaksen verkkotehtäviä, vierailuja sekä ryhmässä tehtävää uuden palvelun ideointia/muotoilua. Jakson lopussa ryhmät esittelevät tuotetun uuden palvelukonseptin yhteisesti.
    Opintojaksojen suorittaminen edellyttää osallistumista työpajoihin, aktiivista osallistumista ryhmätyöskentelyyn sekä opintojaksoon sisältyvien verkkotehtävien suorittamista hyväksytysti. Kaikki työpajat kuuluvat suoritukseen ja ovat pakollisia.

    Tarkempi opintojakson toteutuskuvaus julkaistaan myöhemmin.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Jakson arviointi:
    - verkkotehtävät toimeksiannon mukaisesti hyväksytty–periaatteella
    - ryhmätehtävän palveluinnovaatio arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointikriteerit tehtävän toimeksiannossa.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 20.08.2021

    Ryhmä(t)
    • SSG219SN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Otaniemi, sote

    Pienryhmät
    • Pienryhmä 1 (Koko: 10. Avoin amk: 10.)
    Opettaja(t)

    Annika Kultavirta, Sanna Puhakka

    Koulutus

    Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi

    Toimipiste

    Laurea Otaniemi

    T&K osuus

    3 op

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Vain osaamisen näyttö-menettely. Katso tarkemmat ohjeet intrasta ja jos haluat näyttää jakson, ole ennen sen alkamista yhteydessä vastuuopettajaan (Annika Kultavirta).

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opiskelijat voivat tehdä jakson palvelukonseptitehtävän yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa. Tehtävän tavoitteena on aidon uuden palvelukonseptin kehittäminen hyvinvointialalle.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Työpajat:
    2.9. ip, 16.9. ip, 30.9. ip, 14.10., 27.10. ap ja 11.11. ip

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste sisältää noin 27 h työtä eli jakso koostuu 135 opiskelijatyötunnista: työpajat, 2 kpl verkkotehtäviä ja 1 laajempi ryhmätehtävä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Toteutuksen sisältöinä ovat
    - tulevaisuusajattelu, megatrendit ja hiljaiset signaalit
    - innovaatiot, innovaatioiden synnyttäminen
    - asiakaskeskeinen palvelumuotoilu
    - luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut
    - pilotointi palvelujen kehittämisprosessissa

    Toteutuksen välitehtävät tehdään kehittämisprosessin aikana, viimeisessä työpajassa presentoidaan kehitelty palvelukonsepti.

    Aika ja paikka

    Aikataulu löytyy kalenterista. Opinnot aloitetaan virtuaalisena ja Zoom-linkki ja Canvas-oppimisalusta aukeaa hieman ennen opintojakson alkaessa. Koronatilanteen myöhemmin salliessa työpajat pyritään järjestetämään Otaniemessä- opiskelijat pidetään opintojakson aikana ajantasalla.