Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0208-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 20.08.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Sanna Puhakka
- Annika Kultavirta
Vastuuopettaja
Annika Kultavirta
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
SSG219SNSosionomikoulutus, päivätoteutus, S19, Otaniemi
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Toteutustapa
Tavoitteena on, että jakson jälkeen opiskelija osaa:
• tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
• tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
• käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Opintojakso toteutetaan työpajojen (6 kpl) pienryhmätehtävien ja Canvaksessa olevien tehtävien kautta. Jakson aikana opiskelijat tutustuvat innovatiiviseen tapaan kehitellä uusia palveluja hyvinvointialalle: tässä hyödynnetään yhteistä työskentelyä työpajoissa, Canvaksen verkkotehtäviä, vierailuja sekä ryhmässä tehtävää uuden palvelun ideointia/muotoilua. Jakson lopussa ryhmät esittelevät tuotetun uuden palvelukonseptin yhteisesti.
Opintojaksojen suorittaminen edellyttää osallistumista työpajoihin, aktiivista osallistumista ryhmätyöskentelyyn sekä opintojaksoon sisältyvien verkkotehtävien suorittamista hyväksytysti. Kaikki työpajat kuuluvat suoritukseen ja ovat pakollisia.
Tarkempi opintojakson toteutuskuvaus julkaistaan myöhemmin.
Aika ja paikka
Aikataulu löytyy kalenterista. Opinnot aloitetaan virtuaalisena ja Zoom-linkki ja Canvas-oppimisalusta aukeaa hieman ennen opintojakson alkaessa. Koronatilanteen myöhemmin salliessa työpajat pyritään järjestetämään Otaniemessä- opiskelijat pidetään opintojakson aikana ajantasalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vain osaamisen näyttö-menettely. Katso tarkemmat ohjeet intrasta ja jos haluat näyttää jakson, ole ennen sen alkamista yhteydessä vastuuopettajaan (Annika Kultavirta).
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat voivat tehdä jakson palvelukonseptitehtävän yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa. Tehtävän tavoitteena on aidon uuden palvelukonseptin kehittäminen hyvinvointialalle.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Työpajat:
2.9. ip, 16.9. ip, 30.9. ip, 14.10., 27.10. ap ja 11.11. ip
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste sisältää noin 27 h työtä eli jakso koostuu 135 opiskelijatyötunnista: työpajat, 2 kpl verkkotehtäviä ja 1 laajempi ryhmätehtävä.
Sisältö ja sen jaksotus
Toteutuksen sisältöinä ovat
- tulevaisuusajattelu, megatrendit ja hiljaiset signaalit
- innovaatiot, innovaatioiden synnyttäminen
- asiakaskeskeinen palvelumuotoilu
- luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut
- pilotointi palvelujen kehittämisprosessissa
Toteutuksen välitehtävät tehdään kehittämisprosessin aikana, viimeisessä työpajassa presentoidaan kehitelty palvelukonsepti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arviointi:
- verkkotehtävät toimeksiannon mukaisesti hyväksytty–periaatteella
- ryhmätehtävän palveluinnovaatio arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointikriteerit tehtävän toimeksiannossa.