•   Participation and Well-being at Different Life Stages R0196-3046 01.08.2022-31.12.2022  10 op  (STV221KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    The student is able to
    - describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
    - describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
    - describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
    - plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
    - identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
    - promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
    - evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
    - plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
    - analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
    - recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

    Vastuuopettaja

    Riikka Ketonen

    Toteutusmuoto

    70% Lähiopetus, 30% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    FAMILY NURSING: 1. Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin 2. Duodecim, Terveyskirjasto (2009) Suolistotulehdukset https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00020 3. Hemoglobiini HbA1c - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03092 4. Tyypin 1 diabeteksen hoito - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774 5. Vatsakipu lapsella (2019) https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00545 6. Lapsen akuutti vatsakipu (2016) https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti?p_artikkeli=aho01710&p_haku=lapset 7. Leikkaushaavan hoito (2017) https://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoitoohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Documents/5.6%20Leikkaushaavan%20hoito.pdf muu opintojaksolla/ Canvas-työtilassa osoitettu materiaali ADULT AND ELDERLY CARE 1. Hoitotyön tutkimussäätiö?2019. Muistisairaan henkilön päivittäistoiminnoista suoriutumisen tukeminen – lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä. Hoitosuositus. https://www.hotus.fi/muistisairaan-henkilon-paivittaistoiminnoista-suoriutumisen-tukeminen-laakkeettomat-menetelmat-hoitotyossa-hoitosuositus/ 2. Käypä hoito –suositukset?https://www.kaypahoito.fi/ -Muistisairaudet -Virtsankarkailu > Iäkkäiden hoidon erityispiirteet 3. Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019.?Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138652/TOIMIA_suositus_s023_iakkaiden_henkiloiden_lyhytaikaiseen_sairaalahoitoon_liittyva_toimintakyvyn_arviointi.pdf?sequence=2&isAllowed=y 4. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista.?28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980 5. Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.?Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-472-1 6. Tilvis?R, Pitka?la? K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M, Arkkila P. (Tilvis R. toim.). 2016. Geriatria,??19-56, 79-85. 7. Älyteknologiaratkaisut?ikääntyneiden?kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017,?24-30, 55-60, 75-77, 125-128, 137-142. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/79348 8. Kivelä S-L & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf 9. Hammaslääkäriliitto. Ikääntyneiden suunterveys. https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys/suunterveys-eri-ikakausina/ikaantyneiden-suunterveys#.X1h8vabV6Uk 10. Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (ETENE). 2008. Vanhuus ja hoidon etiikka. https://etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+20+Vanhuus+ja+hoidon+etiikka.pdf/34d9870b-d612-4952-8265-dcb7961dc3ab 11. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet:?https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf

    Toteutustapa

    HUOM! OPINTOJAKSON AIKATAULUIHIN VOI TULLA MUUTOKSIA ENNEN OPINTOJEN ALKUA!

    Opinnot alkavat viikolla 34.
    Lukukauden info 22.8.2022 klo: 10.00-11.30, jossa läsnäolovelvoite.

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ
    Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, joko kampuksella tai zoomissa, case-työskentely, simulaatio- ja työpajatyöskentely, verkkotehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen. Opinnot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan kampuksella tai aikataulun mukaisesti läsnäolotunteina zoomissa.Opiskelija saa olla pois luennolta 3x4h ilman poissaolon korvaamista. Työpajoissa, paneelikeskustelussa ja näytöissä läsnäolovelvollisuus.

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
    Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, pelillistäminen ja työpajaopetus.
    Opinnot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan kampuksella tai aikataulun mukaisesti läsnäolotunteina zoomissa.
    Opiskelija saa olla pois luennolta 1x4h ilman poissaolon korvaamista. Työpajoissa läsnäolovelvollisuus.
    Arvioitavana tehtävänä Iäkkäiden tietotesti (YleSh) ja portfoliotehtävä, jolla on mahdollisuus korottaa arvosanaa.

    AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA!

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa. Opintojaksojen orientaatioissa sovitaan myös opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvattavuudesta.

    Arviointi perustuu Laurean vaatimustaso II kriteereihin.
    https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/Amk-.aspx#vaatimustaso-ii

    Osa 1 K5-T1, hylätty.

    Arviointi ja palautteenanto:

    -Oppimistehtävä. Hylätty, täydennettävä-K5. Parityöskentelynä. Kirjallinen palaute.
    -Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolo tulee korvata. Palaute tehtävistä työskentelyn aikana ja yhteiskeskustleuissa. Työpajat totetuu ryhmissä 1,2,3 ja A ja B. Ryhmäjako selviää opintojen alkaessa.
    -Lasten hoitotyön näyttö: Vertaisarviointi ja suullinen palaute. Täydennettävä/hyväksytty.
    -Lasten lääkelaskut: hyväksytty/hylätty. Tehdään yksilö suorituksena.
    -Lastentautien verkkotesti: täydennettävä-hyväksytty.Tehdään yksilö suorituksena.
    -Naistentautien ja synnytysten verkkotesti: täydennettävä-hyväksytty. Tehdään yksilö suorituksena.

    Osa 2. T1-K5, hylätty.
    - Ikääntyneiden tietotesti (YleSh): T1-K5, hylätty
    - Aktiivinen osallistuminen opetukseen.
    - Työpajat: Työpajatehtävät tehdään työpajassa ryhmässä, hyväksytty/hylätty. Työpajat pakollisia, toteutuvat pienryhmissä 1,2 ja 3 sekä A ja B. Pienryhmäjako selviää viimeistään opintojen alkaessa.
    - Geriatrian verkkotesti: Hyväksytty/Hylätty/Täydennettävä. Tehdään yksilönä.
    - Portfoliotehtävä: T1-K5, hylätty. Tehdään yksilönä.

    Opetuskieli/-kielet
    • englanti
    Ajoitus

    01.08.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.05.2022 - 29.05.2022

    Ryhmä(t)
    • STV221KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Riikka Ketonen, Sanna Soini, Kati Saarinen, Johanna Saastamoinen, Annika Kallio, Tiina Leino

    Lisätietoja opiskelijoille

    TÄRKEÄÄ:
    Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa. Opintojaksojen orientaatioissa sovitaan myös opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvattavuudesta.

    Osa 1: K5-T1, hylätty.

    Arviointi ja palautteenanto:
    -Ennakkotehtävä Lapsen kehitysvaiheet: henkilökohtainen kirjallinen ohjaava palaute
    -Oppimistehtävä. Hylätty, täydennettävä-K5. Parityöskentelynä. Kirjallinen palaute.
    -Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolo tulee korvata. Palaute tehtävistä työskentelyn aikana ja yhteiskeskustleuissa. Työpajat totetuu ryhmissä A ja B. Ryhmäjako selviää opintojen alkaessa.
    -Lasten hoitotyön näyttö: Vertaisarviointi ja suullinen palaute. Täydennettävä/hyväksytty.
    -Lasten lääkelaskut: hyväksytty/hylätty. Tehdään yksilö suorituksena.
    -Lastentautien testi: täydennettävä-hyväksytty.Tehdään yksilö suorituksena.
    -Naistentautien testi: täydennettävä-hyväksytty. Tehdään yksilö suorituksena.

    Koulutus

    Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    T&K osuus

    2 op

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö (Tikkurilan kampuksella Haavi-ryhmä). Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

    Mikäli opiskelijalla on opintojaksoihin liittyvää aikaisempaa osaamista, tulee hänen olla yhteydessä opintojakson opettajaan ja sopia mahdollisesta osaamisen näytöstä ennen opintojakson alkua.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    IV moduulin opintojen info: 22.8.2022 klo: 10.00-11.30

    Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 6 op, opettajana Riikka Ketonen (vastuuopettaja), Johanna Saastamoinen ja Kati Saarinen (lääkelaskut)

    Lääkelaskujen tentti: 19.9.2022
    Naistentautien ja synnytysten tehtävälomake: I 1.9.2022 II 1.10.2022 ja III 7.12.2022
    Lastentautien tehtävälomake: I 26.9.2022 II 1.11. 2022 ja III 7.12.2022
    Oppimistehtävän paneelikeskustelu: 12.10 (ryhmä A), 13.10 (ryhmä B)
    Oppimistehtävän palautus: 16.10.2022, II 16.11.2022 ja III 16.12.2022
    Ylesh lastenhoitotyön näyttö: 26.10.2022 ja 27.10.2022

    Asiantuntijaluennot: 13.9.2022 Harvinaiset ja perinnölliset sairaudet, muut asiantuntijaluennot tarkentuvat syksyyn mennessä

    TYÖPAJAT
    Työpajat toteutuvat pienryhmänä A ja B. Pienryhmäjoet selviävät viikon 34 aikana kun tiedetään tarkka opintoihin osallistujien määrä. A ja B ryhmän muodostetaan lasten hoitotyön oppimistehtäväryhmien mukaan opintojakson alussa


    Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op, opettajat Pamela Jokisalo ja Sanna Soini

    Happy Golden Days webinaari 6.10..2022 klo. 9-15.00

    TYÖPAJA: Työpajat toteutuvat pienryhmä tunnuksilla 1, 2 ja 3 sekä A ja B. Pienryhmäjoet selviävät viimeistään viikolla 34.

    Työpajat sisältävät 3x4h työpajaopetusta.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Opetuksessa käytetään tarvittaessa myös englanninkieltä sekä englannin kielistä materiaalia, opinnoissa saattaa olla mukana vaihto-opiskelijoita.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op/ 162h
    Kontaktiopetus 37 h (sis. näyttökoe 4h)
    Itsenäinen työskentely 125 h
    - ennakkotehtävät
    - lastentautien tehtävälomake
    - naistentaudit ja synnytykset tehtävälomake
    - Oppimistehtävä

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op/ 108h
    -Kontaktiopetus 24 h
    -Työpajat 16 h
    - Ylesh-Tentti 2h
    - Itsenäinen opiskelu 66h (sis. geriatrian verkkotestin, portfoliotehtävän ja tenttiin valmistautumisen)

    Sisältö ja sen jaksotus

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op. Opettaja Riikka Ketonen ja Kati Saarinen (lääkelaskut)
    Perhehoitotyö
    Lasten hoitotyön erityispiirteet
    Lapsen normaalit vitaaliarvot
    Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
    Lastensuojeluyhteistyö
    Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
    Lastentaudit ja lasten hoitotyö
    Naistentaudit ja synnytykset, Naisen hoitotyö.
    Näkökulmina: haavoittuvuus, monikulttuurisuus ja palvelujen integrointi.

    Opinnot sisältävät myös:
    Ryhmän rakenteet ja dynamiikka
    Asiakaslähtöinen ja suunnitelmallinen ryhmän ohjausprosessi
    Ryhmän ohjaus
    Ryhmäohjauksen menetelmät
    Ryhmäohjauksen laatu ja vaikuttavuus
    Vammaisuus ja aistivammat
    Kulttuurisen kompetenssin vahvistaminen


    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op

    Työikäisen hyvinvointi ja terveys
    Ikääntyvän hyvinvointi ja terveys
    Muistisairauksien hoitotyö

    Aika ja paikka

    [Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Hyvä

    arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Kiitettävä

    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä