Hannamari Talasma
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Kts. yst. Optiman linkit ja kirjalähteet. Suositeltavaa luettavaa ovat kaikki mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä kliinisen psykologian kirjallisuus. Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia. Työvälineenä käytämme Optiman työtilaa.
R0194 on osa moduulia R031 Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä. Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, keskusteluluentoja, case-työskentelyä pienryhmissä sekä minisimulaatioita. Opintojakson oppimistehtävä on kehittämispohjaisen oppimisen mallin mukainen ja se toteutetaan yhteistyössä aidon työelämäkumppanin kanssa.
Opintojakson arviointi perustuu Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Psykiatrian ja päihdetyön osuus arvioidaan hyväksytty-hylätty -asteikolla, hoitotyön osuus numeerisesti.
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
20 - 60
Laurea Otaniemi, sote
Hannamari Talasma, Pia Lahtinen, Tarja P. Virtuaalihlö1
Opintojakson keskeinen sisältö:
•Mielenterveys käsitteenä
•Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
•Riippuvuus ilmiönä
•Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
•Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
•Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
•Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito
Opintojakson tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
•selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
•selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
•selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
•tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
•suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
•suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa
Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi
Laurea Otaniemi
4 op
4 op
H-5
Opiskelija voi sopia osaamisensa näytöstä yksilöllisesti opintojakson opettajien kanssa.
Opintojaksolla toteutetaan mielenterveyden edistämiseen ja mielen hyvinvointiin tai päihteisiin liittyvä oppimistehtävä pienryhmässä aidon työelämäkumppanin kanssa.
OTANIEMI:
Lähipäivät x 2: 24.8.2020 ja 28.9.2020
Zoom-webinaari x 2: 16.09.2020 ja 2.11.2020
PORVOO:
Lähipäivät x 2: 18.08.2020 ja 27.10.2020
Zoom-webinaari x 2: 16.09.2020 ja 2.11.2020
Pyskiatrian ja päihdetyön verkkokurssi (parityönä) = n. 1 op (27 h/opiskelija)
Lähitunnit (keskustelu, pienryhmätyöskentely, caset, minisimulaatiot ja tiedon jakaminen) = 2 x 6 h
Zoom-webinaarit: 2 x 2 h
Viikottaiset reflektiotehtävät = n. 2 op (54 h/opiskelija)
LbD-oppimistehtävä = n. 1 op (27 h/opiskelija)
Verkkokurssi ja muu opiskelu täydentävät toisiaan. Suositeltavaa on, että opiskelija etenee verkkokurssilla samassa tahdissa kuin teemoja käsitellään myös lähitunneilla/reflektiivisissä pienryhmätehtävissä.
Opintojakso toteutuu pääosin verkossa. Syksyn aikana lähipäiviä on kaksi. Opintojakson aloituskerralla opiskelijoista muodostetaan pienryhmät, joiden tehtävänä on työskennellä viikkokohtaisesti nimettyjen reflektiotehtävien parissa. Psykiatrian ja päihdetyön -osuus suositellaan suoritettavaksi samassa tahdissa viikkoreflektiotehtävien kanssa (esim. masennukseen liittyvät tehtävät ja masennuksen reflektiotehtävät).
HUOM! Opintojakso toteutuu Otaniemen ja Porvoon kampuksella syksyllä 2020. Etätunnit ovat yhteisiä, mutta lähipäivät toteutetaan kampuskohtaisesti. Mikäli ilmoittaudut mukaan Laurean muiden kampusten opiskelijana, päätä etukäteen, kumman kampuksen lähipäiviin osallistut.
Opiskelija osaa: * Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. * Toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista/ kokeilevaa/ hapuilevaa/ omalähtöistä * Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla. * Toimia ohjattuna asianmukaisesti. * Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. * Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. * Toimia ryhmän jäsenenä. * Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa: * Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä. * Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan. * Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla. * Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloi-sessakin toimintaympäristössä. * Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja. * Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa. * Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti. * Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa: * Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä. * Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti. * Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla. * Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. * Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa. * Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. * Edistää ryhmän toimintaa. * Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.