Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-SSG1811
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
14.09.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Minna Nikula
- Kati Nykänen
- Juha Olava
- Anu Nordlund
- Pia Lahtinen
- Eveliina Hytönen
Vastuuopettaja
Kati Nykänen
Ryhmät
-
SSG217SNSosionomikoulutus, S17, päivätoteutus, Otaniemi
-
SHG217SNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S17, Otaniemi
-
STG217SNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, S17, Otaniemi
-
SFG217SNFysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S17, Otaniemi
-
HLG217SALiiketalouden koulutus, monimuotototeutus, S17, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena Optimassa. Oppiminen tapahtuu monipuolisten tehtävien avulla, joita voit tehdä yksin tai parin kanssa. Tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa. Tarkemman aikataulun ja tehtävien palautuspäivät löydät opintojakson Optima-työtilasta. Vaikka opintojakso toteutetaan aikaan ja paikkaan sitomattomasti, muista varata riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen.
Aika ja paikka
Oppimisalustana toimii Optima-työtila. Pakollinen opintojakson orientaatio 14.09.2018 klo 9.30 - 11.30 paikkana Otaniemen kampuksen iso auditorio. Poissaolijoille on korvaava tehtävä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 – 2015. Tutki ja kirjoita. 15. uud. painos – 20. painos. Helsinki: Tammi.
Kananen, J. 2015. Opinnäytetyön kirjoittajan opas. Näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 202. JAMK.fi.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Ojasalo, K., Moilanen T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3.- 4. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson orientaatio 14.09.2018 klo 9.30 - 11.30 Otaniemen isossa auditoriossa. Orientaatiossa käydään keskeiset opintojakson tavoitteisiin, työskentelyyn, suoritustapaan ja tehtäviin liittyvät asiat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op, mikä tarkoittaa 135h opiskelijan itsenäistä työtä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu Laurean alkuvaiheen opiskelijan arviointikriteereihin. Saat kirjallisen palautteen Optimaan tehtävän yhteyteen. Tehtävissä käytetään joko numeerista arviointia (1-5) tai hyväksytty / hylätty -arviointia. Kokonasiarvosana on numeerinen.
Hylätty (0)
Ei osaa perustella tekemiään valintoja lähdekirjallisuudella tai -aineistolla. Lähdeviitteiden käyttöä ei ole tai se on puutteellista opintojakson tehtävissä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
•Käyttää asiantuntevasti tutkimus- ja kehittämistyön käsitteitä.
•Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
•Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
•Käyttää systemaattisesti tutkimus- ja kehittämistyön käsitteitä.
•Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
•Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä.
•Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
•Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
•Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
•Käyttää asiantuntevasti tutkimus- ja kehittämistyön käsitteitä.
•Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
•Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.