Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-SSG1811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

14.09.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 100

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Minna Nikula
  • Kati Nykänen
  • Juha Olava
  • Anu Nordlund
  • Pia Lahtinen
  • Eveliina Hytönen

Vastuuopettaja

Kati Nykänen

Ryhmät

  • SSG217SN
    Sosionomikoulutus, S17, päivätoteutus, Otaniemi
  • SHG217SN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S17, Otaniemi
  • STG217SN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, S17, Otaniemi
  • SFG217SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S17, Otaniemi
  • HLG217SA
    Liiketalouden koulutus, monimuotototeutus, S17, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena Optimassa. Oppiminen tapahtuu monipuolisten tehtävien avulla, joita voit tehdä yksin tai parin kanssa. Tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa. Tarkemman aikataulun ja tehtävien palautuspäivät löydät opintojakson Optima-työtilasta. Vaikka opintojakso toteutetaan aikaan ja paikkaan sitomattomasti, muista varata riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen.

Aika ja paikka

Oppimisalustana toimii Optima-työtila. Pakollinen opintojakson orientaatio 14.09.2018 klo 9.30 - 11.30 paikkana Otaniemen kampuksen iso auditorio. Poissaolijoille on korvaava tehtävä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 – 2015. Tutki ja kirjoita. 15. uud. painos – 20. painos. Helsinki: Tammi.
Kananen, J. 2015. Opinnäytetyön kirjoittajan opas. Näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 202. JAMK.fi.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Ojasalo, K., Moilanen T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3.- 4. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson orientaatio 14.09.2018 klo 9.30 - 11.30 Otaniemen isossa auditoriossa. Orientaatiossa käydään keskeiset opintojakson tavoitteisiin, työskentelyyn, suoritustapaan ja tehtäviin liittyvät asiat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op, mikä tarkoittaa 135h opiskelijan itsenäistä työtä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu Laurean alkuvaiheen opiskelijan arviointikriteereihin. Saat kirjallisen palautteen Optimaan tehtävän yhteyteen. Tehtävissä käytetään joko numeerista arviointia (1-5) tai hyväksytty / hylätty -arviointia. Kokonasiarvosana on numeerinen.

Hylätty (0)

Ei osaa perustella tekemiään valintoja lähdekirjallisuudella tai -aineistolla. Lähdeviitteiden käyttöä ei ole tai se on puutteellista opintojakson tehtävissä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

•Käyttää asiantuntevasti tutkimus- ja kehittämistyön käsitteitä.
•Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
•Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

•Käyttää systemaattisesti tutkimus- ja kehittämistyön käsitteitä.
•Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
•Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä.
•Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
•Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
•Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

•Käyttää asiantuntevasti tutkimus- ja kehittämistyön käsitteitä.
•Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
•Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.