Pauliina Partanen
Lähiopetus
Opintojakson kirjallisuus esitellään opintojakson työtilassa Canvasissa, ja se täydentyy opiskelijaryhmien tarpeiden mukaan
Opintojakso rakentuu kolmesta osasta:
- laadulliset tutkimusmenetelmät
- määrälliset tutkimusmenetelmät
- tutkimusviestintä
Opintojakso toteutetaan verkossa lukuunottamatta pienoistutkimuksen toteutusta, jonka toteutustapa lähtee kunkin ryhmän intresseistä ja niiden toteuttamiseen liittyvistä tarpeista.
Tutkimusajattelua rakennetaan tutkimuksen kokonaisuuden ja prosessin hahmottamisen näkökulmasta, jota tarkennetaan menetelmällisillä näkökulmilla. Tutkimusmenetelmällistä ymmärrystä hankitaan toteuttamalla pienoistutkimus ryhmätöinä, jonka perusteella opintojakson suoritus arvioidaan ryhmäkohtaisesti (LbD-työskentely, tutkimuksellinen osaaminen, kokonaisuuden raportointi ja suullinen esittäminen.)
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
14.01.2021 - 18.04.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 40
Laurea Hyvinkää, sote
Kaarina Murtola, Kimmo Kuitunen, Pauliina Partanen
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Esimerkiksi aiemmat tutkimusopinnot saattavat johtaa aiemmin hankitun osaamisen hyödyntämiseen.
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä työelämän yhteistyökumppanin kanssa. Kukin pienryhmä määrittää itse kysymyksenasetteluunsa soveltuvan yhteistyökumppanin.
Opintojakson sujuvan etenemisen vuoksi jokaisen opiskelijan on osallistuttava
- opintojakson orientaatiotapaamiseen 14.1. klo 12.30-15.45 Zoomissa
- loppuseminaariin, joka on läsnäolovelvoitteinen osaamisen jakamisen tilaisuus .1.4. klo 8.15-12 Zoomissa.
[
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson kokonaisuus rakentuu
- orientaatiosta
- laadullisista tutkimusmenetelmistä
- määrällisistä tutkimusmenetelmistä
- tutkimusviestinnästä
- pienryhmätyöskentelystä: LbD-pienoistutkimus
- tutkielman raportoinnista
- tutkielman esittelystä päätösseminaarissa
Opetus toteutetaan verkossa