Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-3083
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.05.2021 - 30.05.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Jyrki Innanen
- Henna Jalasmäki
Vastuuopettaja
Eeva Soikkeli
Ryhmät
-
SSV220KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K20, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan kontaktiopetuksena Tikkurilan kampuksella. Opintojakso koostuu kahdesta rinnakkaisesta osiosta: laadullisista ja määrällisistä menetelmistä. Osioissa on toisistaan erilliset aikataulut, oppimistehtävät ja -menetelmät.
Huomioithan omassa aikatalussasi sen, että itsenäisen työskentelyn osuus opintojaksosta on erittäin suuri. Itsenäinen työskentely on tärkeää kalenteroida jo ennalta omaan lukujärjestykseen.
Kaikki tarvittava materiaali ja linkit verkkomateriaaleihin on saatavissa opintojakson Canvas-työtilassa. Canvas-työtila avataan viikkoa ennen opintojakson alkua.
Opintojakso alkaa 25.10. klo 12.30-15.45. Ensimmäiselle kontaktikerralle on läsnäolovelvollisuus. Opiskelija vahvistaa läsnäolollaan osallistumisensa opintojaksolle tutkintosäännän mukaisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaaleja päivitetään Canvakseen opintojakson alkuun mennessä ja täydennetään opintojakson edetessä.
Opiskelijat etsivät myös itse opintojaksolla tarvitsemaansa menetelmällistä kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkelijulkaisuja.
Ensisijainen kirjallisuus
Eskola, Jari ja Suoranta,Juha: Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino
Tarja Heikkilä: Tilastollinen tutkimus, Edita.
Oheislukemisto
Alasuutari, P. 2001. Laadullinen tutkimus. Gummerus. Jyväskylä.
Alkula, s., Pöntinen, P. & Ylöstalo, T. 1994. Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S. ja Hurme, H. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö.
Hirsjärvi, S. , Remes, P. & Sajavaara, P. 2005. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi
Holopainen, M. & Pulkkinen. P. 2013. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: Sanoma Pro
Kananen, J. 2008. Kvantti. Kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylän ammattikor-keakoulun julkaisuja. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
Karjalainen, L. 2010. Tilastotieteen perusteet. Pii-kirjat. Keuruu: Otavan Kirjapaino.
Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen kuvauksen perusteet. Methelp. Helsinki.
Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen päättelyn perusteet. Methelp. Helsinki.
Metsämuuronen, J. 2005. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. International Methelp Ky. Gummerus. Jyväskylä.
Robson, C. Käytännön arvioinnin perusteet. Tammi. Tampere.
Seppänen-Järvelä, R. ja Karjalainen, V. (toim.) Kehittämistyön risteyksiä. Stakes. Gummerus. Jyväskylä.
Tuomi, J. ja Sarajärvi, A. 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Tammi. Helsinki
Internet
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen. 2012. Tutkimuseettinen neuvottelukunta. http://pro.tsu.fi/tenk/JulkaisutjaOhjeet/htkfi.pdf
Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
Lähdesmäki, T., Hurme, P., Koskimaa, R., Mikkola, L., Himberg, T., Menetelmäpolkuja humanisteille. Jyväskylän yliopisto, humanistinen tiedekunta.
https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko opintojakson resurssi opiskelijalle on 135 h (5 op = 5 op x 27 h/op = 135 h). Luentojen ja työpajojen osuus on 4 x 3,15h = 13h. Arvioitavien tehtävien tekeminen ja omatoiminen opiskelu 122h.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson moduulit:
Moduuli 1. Määrälliset tutkimusmenetelmät 2,5 op
Moduuli 2. Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät 2,5 op
Sisältö pääpiirteittäin:
- Tutkimukselliset lähestymistavat
- Määrälliset tutkimusmenetelmät
- Määrällinen tutkimusprosessi (tutkimuksen suunnittelu ja toteutus)
- Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Laadullinen tutkimusprosessi (tutkimus- ja kehittämistyön suunnittelu ja toteutus)
- Tutkimusviestintä (opinnäytetyön tutkimustekstiin tutustuminen sekä lähteiden ja viitteiden merkitseminen Laurean ohjeiden mukaisesti)
- Tutkimustyön luotettavuus ja eettisyys
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jaksolla tehdään laadullisen tutkimuksen ja määrällisen tutkimuksen osioissa tehtäviä, jotka arvioidaan arvosanalla hylätty, T1 - K5.
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa
• käyttää keskeisiä ja asianmukaisia määrällisen ja laadullisen tutkimuksen käsitteitä
• noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtyjä ratkaisuja annetuilla ohjeilla
• toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa
• käyttää systemaattisesti määrällisen ja laadullisen tutkimuksen peruskäsitteitä
• perustella, vertailla ja analysoida tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtyjä ratkaisuja yleisillä ohjeilla
• perustella ratkaisuja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
• käyttää asiantuntevasti määrällisen ja laadullisen tutkimuksen peruskäsitteitä.
• perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtäviä ratkaisuja tutkitun tiedon avulla.
• kriittisesti soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita