Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-3076

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 02.08.2020

Ajoitus

04.09.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 80

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen

Opettaja

  • Pauliina Partanen
  • Kaarina Murtola
  • Kimmo Kuitunen

Vastuuopettaja

Pauliina Partanen

Ryhmät

  • SSF219SA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S19, Lohja
  • SSB219SA
    Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, S19, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Opintojakso rakentuu kolmesta osasta:
- laadulliset tutkimusmenetelmät
- määrälliset tutkimusmenetelmät
- tutkimusviestintä: puhe- ja kirjoitusviestintä

Opintojakso toteutetaan verkossa lukuunottamatta pienoistutkimuksen toteutusta, jonka toteutustapa lähtee kunkin ryhmän intresseistä ja niiden toteuttamiseen liittyvistä tarpeista.

Tutkimusajattelua rakennetaan tutkimuksen kokonaisuuden ja prosessin hahmottamisen näkökulmasta, jota tarkennetaan menetelmällisillä näkökulmilla. Tutkimusmenetelmällistä ymmärrystä hankitaan toteuttamalla pienoistutkimus pari- tai ryhmätöinä, jonka perusteella opintojakson suoritus arvioidaan ryhmäkohtaisesti (LbD-työskentely, tutkimuksellinen osaaminen, kokonaisuuden raportointi ja suullinen esittäminen.)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson kirjallisuus esitellään opintojakson työtilassa Optimassa,
ja se täydentyy opiskelijaryhmien tarpeiden mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Esimerkiksi aiemmat tutkimusopinnot saattavat johtaa aiemmin hankitun osaamisen hyödyntämiseen.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään yhteistyötä työelämän yhteistyökumppanin kanssa. Kukin pienryhmä määrittää itse kysymyksenasetteluunsa soveltuvan yhteistyökumppanin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson sujuvan etenemisen vuoksi jokaisen opiskelijan on osallistuttava
- opintojakson orientaatiotapaamiseen 28.8. klo 8.30-10.30 Zoomissa
- loppuseminaariin, joka on läsnäolovelvoitteinen osaamisen jakamisen tilaisuus 18.12. klo 8.30-14 Zoomissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson kokonaisuus rakentuu
- orientaatiosta
- laadullisista tutkimusmenetelmistä
- määrällisistä tutkimusmenetelmistä
- tutkimusviestinnästä
- pienryhmätyöskentelystä: LbD-pienoistutkimus
- tutkielman raportoinnista
- tutkielman esittelystä päätösseminaarissa

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen seminaariin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Tutkimusraportit menevät Urkund-tarkistuksen läpi.