Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-3031

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

20.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö C

Toimipiste

Laurea Porvoo

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo

Opettaja

  • Tarja Kantola

Vastuuopettaja

Tarja Kantola

Ryhmät

  • SHP218KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K18, Porvoo

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Lähiopetus ja -ohjaus, Optimassa tapahtuva työskentely sekä itsenäinen ja pienryhmissä tapahtuva työskentely. Itsenäisen ja pienryhmissä tapahtuvan työskentelyn osuus suuri.

Aika ja paikka

Porvoo kampus
Ks. lukujärjestys ja aikataulu Pakissa.
Opintojakso alkaa ma 26.8.2019 klo 12.30 - 15.45, jolle ensimmäiselle kerralle osallistuminen on edellytys toteutukseen osallistumiselle. Ensimmäiseen tapaamiseen on tärkeä ottaa mukaan joko kannettava tietokone tai tabletti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Optiman materiaalit -kansio, jota päivitetään opintokson alkuun mennessä ja opintojakson edetessä.
Opiskelijat etsivät myös itse opintojaksolla tarvitsemaansa menetelmällistä kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkelijulkaisuja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjatentti on vaihtoehto opintojaksossa tehtävälle tutkimusharjoitukselle.
Kirjatentti 500-600 sivua itse ehdotettavaa/opettajan hyväksymään opintojakson sisältöön liittyvää tutkimusmenetelmällistä kirjallisuutta.
Kirjatentti suoritetaan syksyn 2019 uusintatenttiajankohtina niiden ilmoittautumiskäytänteiden mukaisesti.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Todelliseen tutkimusaiheeseen pohjaava ja mahdollisesti työlämään tai työelämähankkeeseen liittyvä tutkimusharjoitustehtävä, joka toteutetaan pienryhmässä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson toteutukseen liittyviin kyselyihin vastataan sähköpostitse, ei puhelimitse.
Tehtävät / Deadlinet:
Tarkat deadlinet sovitaan avoinna olevien palautusten osalta opintojakson käynnistyessä syksyllä 2019.
1. Orientoiva tehtävä: deadline (dl): pe 30.8.19
2. Paneutuminen 2-3 tieteelliseen oman alan artikkeliin ja niiden raportointi ohjeiden mukaisesti: dl: pe 6.9.19
3. Harjoitustutkimustehtävä
3.1 Tutkimussuunnitelma opettajan kommentoitavaksi: pv? (sovitaan opintojakson alkaessa)
3.2 Tutkimusraportin luonnos opettajan kommentoitavaksi: pv?
3.3 Lopullinen arvioitava tutkimusraportti: pv?
3.4 Itse- ja vertaisarviointi: Hetimmiten lopullisen tutkimusraportin palauttamisen jälkeen.
HUOM! Vain Optimaan kyseisen tehtävän palautuslaatikoon tulleet tehtävät arvioidaan, ei sähköpostitse palautettuja tehtäviä.

Kansainvälisyys toteutuksella

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta on varsin vähän kokonaisuudesta (135 h), minkä vuoksi itsenäinen ja pienryhmissä tehtävä työskentely korostuu. Sille on tärkeä varata säännöllistä aikaa omasta kalenterista koko kevään ajalle. Harjoitustutkimus jatkuu myös lähiopetuksen/-ohjauksen jälkeen.

Sisältö ja sen jaksotus

Tutkimukselliset lähestymistavat
Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. haastattelumenetelmä ja sen variaatiot; havainnointi; narratiivinen tutkimus; toimintatutkimus)
Laadullinen tutkimusprosessi (tutkimus- ja kehittämistyön suunnittelu ja toteutus)
Määrälliset tutkimusmenetelmät (prosentit, frekvenssit, ristiintaulukointi, merkitsevyystestit [idea])
Määrällinen tutkimusprosessi (tutkimuksen suunnittelu ja toteutus)
Tutkimustyön luotettavuus ja eettisyys

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija korvaa mahdollisen poissaolon omaehtoisesti erillisellä artikkelitehtävällä, jonka hän tekee itsenäisesti ja palauttaa Optimaan kyseiseen palautuslaatikkoon kahden viikon sisällä poissaolosta.
Ensimmäiselle lähiopetuskerralle osallistuminen on välttämätöntä, jotta voi osallistua opintojaksoon, eli sitä ei voi korvata.
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista työskentelyyn myös lähiopetuksen aikana.
Oikeudet muutoksiin opintojakson edetessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Itse- ja vertaisarviointi (myöhempien ohjeiden mukaisesti)
1.1 Osallistuminen ryhmän työskentelyyn (oma ja toisten arviointi)
1.2 Lopputuotoksen arviointi alla olevien arvioinnin kohteiden mukaisesti (oma ja toisten arviointi)
2. Opettajan arviointi
Opettaja arvioi seuraavat alla olevat osa-alueet harjoitustutkimuksen raportin perusteella:
Arvioinnin kohteena on, miten hyvin opiskelija/-t osaavat:
•valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
•hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
•tulkita empiirisiä tuloksia
•tehdä johtopäätöksiä empiiristen tulosten pohjalta
•tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
•arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
•raportoida tehdyn harjoitustutkimuksen