Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-3031
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 26.05.2019
Ajoitus
20.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö C
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettaja
- Tarja Kantola
Vastuuopettaja
Tarja Kantola
Ryhmät
-
SHP218KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K18, Porvoo
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Toteutustapa
Lähiopetus ja -ohjaus, Optimassa tapahtuva työskentely sekä itsenäinen ja pienryhmissä tapahtuva työskentely. Itsenäisen ja pienryhmissä tapahtuvan työskentelyn osuus suuri.
Aika ja paikka
Porvoo kampus
Ks. lukujärjestys ja aikataulu Pakissa.
Opintojakso alkaa ma 26.8.2019 klo 12.30 - 15.45, jolle ensimmäiselle kerralle osallistuminen on edellytys toteutukseen osallistumiselle. Ensimmäiseen tapaamiseen on tärkeä ottaa mukaan joko kannettava tietokone tai tabletti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Optiman materiaalit -kansio, jota päivitetään opintokson alkuun mennessä ja opintojakson edetessä.
Opiskelijat etsivät myös itse opintojaksolla tarvitsemaansa menetelmällistä kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkelijulkaisuja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjatentti on vaihtoehto opintojaksossa tehtävälle tutkimusharjoitukselle.
Kirjatentti 500-600 sivua itse ehdotettavaa/opettajan hyväksymään opintojakson sisältöön liittyvää tutkimusmenetelmällistä kirjallisuutta.
Kirjatentti suoritetaan syksyn 2019 uusintatenttiajankohtina niiden ilmoittautumiskäytänteiden mukaisesti.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Todelliseen tutkimusaiheeseen pohjaava ja mahdollisesti työlämään tai työelämähankkeeseen liittyvä tutkimusharjoitustehtävä, joka toteutetaan pienryhmässä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson toteutukseen liittyviin kyselyihin vastataan sähköpostitse, ei puhelimitse.
Tehtävät / Deadlinet:
Tarkat deadlinet sovitaan avoinna olevien palautusten osalta opintojakson käynnistyessä syksyllä 2019.
1. Orientoiva tehtävä: deadline (dl): pe 30.8.19
2. Paneutuminen 2-3 tieteelliseen oman alan artikkeliin ja niiden raportointi ohjeiden mukaisesti: dl: pe 6.9.19
3. Harjoitustutkimustehtävä
3.1 Tutkimussuunnitelma opettajan kommentoitavaksi: pv? (sovitaan opintojakson alkaessa)
3.2 Tutkimusraportin luonnos opettajan kommentoitavaksi: pv?
3.3 Lopullinen arvioitava tutkimusraportti: pv?
3.4 Itse- ja vertaisarviointi: Hetimmiten lopullisen tutkimusraportin palauttamisen jälkeen.
HUOM! Vain Optimaan kyseisen tehtävän palautuslaatikoon tulleet tehtävät arvioidaan, ei sähköpostitse palautettuja tehtäviä.
Kansainvälisyys toteutuksella
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta on varsin vähän kokonaisuudesta (135 h), minkä vuoksi itsenäinen ja pienryhmissä tehtävä työskentely korostuu. Sille on tärkeä varata säännöllistä aikaa omasta kalenterista koko kevään ajalle. Harjoitustutkimus jatkuu myös lähiopetuksen/-ohjauksen jälkeen.
Sisältö ja sen jaksotus
Tutkimukselliset lähestymistavat
Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. haastattelumenetelmä ja sen variaatiot; havainnointi; narratiivinen tutkimus; toimintatutkimus)
Laadullinen tutkimusprosessi (tutkimus- ja kehittämistyön suunnittelu ja toteutus)
Määrälliset tutkimusmenetelmät (prosentit, frekvenssit, ristiintaulukointi, merkitsevyystestit [idea])
Määrällinen tutkimusprosessi (tutkimuksen suunnittelu ja toteutus)
Tutkimustyön luotettavuus ja eettisyys
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija korvaa mahdollisen poissaolon omaehtoisesti erillisellä artikkelitehtävällä, jonka hän tekee itsenäisesti ja palauttaa Optimaan kyseiseen palautuslaatikkoon kahden viikon sisällä poissaolosta.
Ensimmäiselle lähiopetuskerralle osallistuminen on välttämätöntä, jotta voi osallistua opintojaksoon, eli sitä ei voi korvata.
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista työskentelyyn myös lähiopetuksen aikana.
Oikeudet muutoksiin opintojakson edetessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Itse- ja vertaisarviointi (myöhempien ohjeiden mukaisesti)
1.1 Osallistuminen ryhmän työskentelyyn (oma ja toisten arviointi)
1.2 Lopputuotoksen arviointi alla olevien arvioinnin kohteiden mukaisesti (oma ja toisten arviointi)
2. Opettajan arviointi
Opettaja arvioi seuraavat alla olevat osa-alueet harjoitustutkimuksen raportin perusteella:
Arvioinnin kohteena on, miten hyvin opiskelija/-t osaavat:
•valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
•hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
•tulkita empiirisiä tuloksia
•tehdä johtopäätöksiä empiiristen tulosten pohjalta
•tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
•arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
•raportoida tehdyn harjoitustutkimuksen