Projektinhallinta ja viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0183-SSF1811A
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
28.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, sote
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Kaarina Murtola
- Monika Cseh
- Hannele Pulkamo
Vastuuopettaja
Hannele Pulkamo
Ryhmät
-
SSF218SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S18, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida käytännöllisen projektin moniammatillisessa yhteistyössä
- toimia tarkoituksenmukaisesti monikulttuurisissa organisaatioissa ja verkostoissa
- hankkia ja käyttää tietoa kehittämisen tueksi sekä käyttää tietoteknisiä työvälineitä
- viestiä tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti projektin edellyttämissä viestintä- ja dokumentointitilanteissa
Toteutustapa
Kontaktiopetus, itsenäisiä ja ryhmätehtäviä sekä verkkotyöskentelyä Optimassa.
Aika ja paikka
Syyslukukaudella 2018 Lohjan kampuksella. Opintojakson aikataulu on Pakissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Järvinen, P. & Rousku, K. 2017.Työpaikan tietoturvaopas: tunnista uhat, hallitse riskit. Helsinki: Alma Talent
Keinonen, K.J. 2013. Microsoft Excel 2013 Käytön perusteet. E-kirja. Turku: Ornanet koulutus
Keinonen, K.J. 2013. Microsoft Word 2013: edistynyt käyttö. E-kirja. Turku: Ornanet koulutus
Keinonen, K.J. 2013. Microsoft PowerPoint 2013: edistynyt käyttö. Turku: Ornanet koulutus
Kymälainen H-R, Lakkala M., Carver E., Kamppari K. (2016) Opas projektityöskentelyyn. Tieteestä toimintaan -verkoston julkaisu. Helsingin yliopisto. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/157964
Mäntyneva, M. 2016. Hallittu projekti: jäntevästi suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen. E-kirja. Helsinki: Kauppakamari
Pelin, R. 2011. Projektihallinnan käsikirja. Helsinki: Projektijohtaminen Oy
Ruuska, K. 2005. Pidä projekti hallinnassa. Helsinki: Talentum
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Sosiaalialan toimintaympäristöihin tutustuminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
jakautuminen
Yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työtä eli yhteensä 5 x 27 h = 135 h.
Kontaktiopetus ja ohjaus:
-Tiedonhaku: 4 h
- Viestintä:
-Tietotekniikka:
- Projektinhallinta:
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi ei edellytä aiempia opintoja.
Kurssin keskeisiä sisältöjä ovat:
Tiedonhankinta
•oman alan tietokannat, hakuniksit, sekä löydetyn aineiston arvioinnin perusteet
•elektroniset kirjat ja lehdet
•Googlen edistyneempi käyttö
Viestintä
- oman kirjoitustekniikan arviointi ja kehittäminen
- tutkivan kirjoittamisen periaatteet, lähteiden käyttö
- tieteellisen raportin jäsennysmalli
- kielenhuolto
- projektityön suullinen esittely
Tietotekniikka
- Laurean verkkopalvelut (Sähköposti, Optima, Pakki ja Link)
- Verkkopalveluiden turvallisuus
- Microsoft Office Word- ja Powerpoint-ohjelman peruskäyttö
- Laurean raporttipohjaan tutustuminen
Projektisuunnitelman laatiminen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäisten ja ryhmätehtävien tekeminen ja palauttaminen annettujen aikataulun mukaan. Myöhässä palautetut tehtävät heikentävät arvosanaa. Arvioinnin perusteena ovat viestinnälliset ja tietotekniset taidot sekä projektiosaaminen.
Hylätty (0)
Arvioitavia tehtäviä ei ole suoritettu hyväksyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
-Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan.
- Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla.
- Toimia ohjattuna asianmukaisesti.
- Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja.
- Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
- Toimia ryhmän jäsenenä.
- Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa:
- Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
- Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
- Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
- Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
- Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
- Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
- Perustella toimintaansa ammattieettisten periaa-teiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
- Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
- Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
- Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja mallejaja perustella valintansa.
- Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti.
- Edistää ryhmän toimintaa.
- Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.