Siirry suoraan sisältöön

Projektinhallinta ja viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0183-SSF1811A

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

28.08.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, sote

Toimipiste

Laurea Lohja

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja

Opettaja

  • Kaarina Murtola
  • Monika Cseh
  • Hannele Pulkamo

Vastuuopettaja

Hannele Pulkamo

Ryhmät

  • SSF218SA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S18, Lohja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida käytännöllisen projektin moniammatillisessa yhteistyössä
- toimia tarkoituksenmukaisesti monikulttuurisissa organisaatioissa ja verkostoissa
- hankkia ja käyttää tietoa kehittämisen tueksi sekä käyttää tietoteknisiä työvälineitä
- viestiä tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti projektin edellyttämissä viestintä- ja dokumentointitilanteissa

Toteutustapa

Kontaktiopetus, itsenäisiä ja ryhmätehtäviä sekä verkkotyöskentelyä Optimassa.

Aika ja paikka

Syyslukukaudella 2018 Lohjan kampuksella. Opintojakson aikataulu on Pakissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Järvinen, P. & Rousku, K. 2017.Työpaikan tietoturvaopas: tunnista uhat, hallitse riskit. Helsinki: Alma Talent
Keinonen, K.J. 2013. Microsoft Excel 2013 Käytön perusteet. E-kirja. Turku: Ornanet koulutus
Keinonen, K.J. 2013. Microsoft Word 2013: edistynyt käyttö. E-kirja. Turku: Ornanet koulutus
Keinonen, K.J. 2013. Microsoft PowerPoint 2013: edistynyt käyttö. Turku: Ornanet koulutus
Kymälainen H-R, Lakkala M., Carver E., Kamppari K. (2016) Opas projektityöskentelyyn. Tieteestä toimintaan -verkoston julkaisu. Helsingin yliopisto. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/157964
Mäntyneva, M. 2016. Hallittu projekti: jäntevästi suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen. E-kirja. Helsinki: Kauppakamari
Pelin, R. 2011. Projektihallinnan käsikirja. Helsinki: Projektijohtaminen Oy
Ruuska, K. 2005. Pidä projekti hallinnassa. Helsinki: Talentum

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Sosiaalialan toimintaympäristöihin tutustuminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

jakautuminen
Yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työtä eli yhteensä 5 x 27 h = 135 h.
Kontaktiopetus ja ohjaus:
-Tiedonhaku: 4 h
- Viestintä:
-Tietotekniikka:
- Projektinhallinta:

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi ei edellytä aiempia opintoja.
Kurssin keskeisiä sisältöjä ovat:
Tiedonhankinta
•oman alan tietokannat, hakuniksit, sekä löydetyn aineiston arvioinnin perusteet
•elektroniset kirjat ja lehdet
•Googlen edistyneempi käyttö
Viestintä
- oman kirjoitustekniikan arviointi ja kehittäminen
- tutkivan kirjoittamisen periaatteet, lähteiden käyttö
- tieteellisen raportin jäsennysmalli
- kielenhuolto
- projektityön suullinen esittely
Tietotekniikka
- Laurean verkkopalvelut (Sähköposti, Optima, Pakki ja Link)
- Verkkopalveluiden turvallisuus
- Microsoft Office Word- ja Powerpoint-ohjelman peruskäyttö
- Laurean raporttipohjaan tutustuminen
Projektisuunnitelman laatiminen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäisten ja ryhmätehtävien tekeminen ja palauttaminen annettujen aikataulun mukaan. Myöhässä palautetut tehtävät heikentävät arvosanaa. Arvioinnin perusteena ovat viestinnälliset ja tietotekniset taidot sekä projektiosaaminen.

Hylätty (0)

Arvioitavia tehtäviä ei ole suoritettu hyväksyttävällä tasolla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
-Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan.
- Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla.
- Toimia ohjattuna asianmukaisesti.
- Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja.
- Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
- Toimia ryhmän jäsenenä.
- Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
- Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
- Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
- Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
- Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
- Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
- Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
- Perustella toimintaansa ammattieettisten periaa-teiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
- Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
- Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
- Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja mallejaja perustella valintansa.
- Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti.
- Edistää ryhmän toimintaa.
- Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.