Pipsa Kostamo
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Projektikirjallisuus Omaan projektiaiheeseen liittyvä aineisto Yhteistyökumppaniorganisaation esittelymateriaali Tiedot oppimateriaaleista ovat Canvas-työtilassa.
Opintojakson aikana määrätyt tiimit toteuttavat valitsemalleen vapaahtoisjärjestölle projektin "Anna hyvän kiertää" -periaatteella. Projekti liittyy sosionomiopiskelijoiden Hyvinvointi ja osallisuus sekä fysioterapiaopiskeljoiden Asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistäminen -opintojaksojen sisältöihin.
Opintojaksolla ohjaus toteutuu virtuaalisesti Zoomissa / Teamsissa.
Opintojakson oppimisalustana toimii Canvas.
Viestinnän sekä tietotyövälineiden osuudet on pääosin intergroitu osaksi projektin suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaihetta (tiimisopimus, projektin ideointi, pitch, projektisuunnitelma ja -raportti, esitys sekä tiimin sisäinen viestintä/viestintä yhteistyökumppanin suuntaan). Viestinnässä on myös omia tehtäviä.
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Pääpaino projektinhallinnan osion arvioinnissa on projektin toteutuksessa ja siitä kirjoitetetussa raportissa.
Viestinnän osiosta tulee oma arvosanansa viestinnän tehtävien perusteella.
Opintojakso sisältää myös tietotyövälineiden tehtäviä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti.
Ks. myös tehtäväkohtaiset arviointikriteerit.
Opinnon arvioinnissa käytetään AMK-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
29.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 120
Laurea Otaniemi, sote
Monika Cseh, Teija Fontell, Pipsa Kostamo, Riikka Saukkola
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”
Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi, Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi, Liiketalouden koulutus (HLG2), Laurea Otaniemi
Laurea Otaniemi
4 op
3 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Opiskelijaintrasta.
Toisen korkeakoulututkinnon / korkeakouluopintoja suorittanut voi anoa opintojaksolta hyväksilukua, jos aikaisemmat opinnot ovat sisältäneet projektioppimisen opintojaksoja.
Opiskelijat tekevät opintojaksolla työelämäyhteistyötä itse valitsemansa työelämäkumppanin kanssa. Yhteistyökumppanin kanssa sovitaan toteutettavasta projektista ja projektin toteutetaan opintojakson aikana.
Opintojakso toteutetaan syksyn 2022 aikana. Toteutuksen tarkempi aikataulu näkyy Pakissa suoraan toteutuksen varauksina sekä Canvasissa orientaatiomoduulin alla.
Opintojakso on kokonaisuudessaan viisi (5) opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia.
1) Orientaatio ja starttivaihe: viestinnän perusteet, info, tiimijako ja -sopimukset sekä projektin ideointi
2) Projektin suunnittelu (pitch, suunnittelu)
3) Projektin toteutus
4) Projektin arviointi ja raportointi (projektiraportti, tiimin itsearviointi ja loppuesitykset)
Opintojakson lähitunnit ja projektinohjaus toteutuu Zoomissa. Määritellyt tiimit toteuttavat yksilölliset projektinsa työelämäkumppaninsa kanssa itse sopimallaan tavalla ja sovitussa paikassa.
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - etsiä tietoa eri tietolähteistä - raportoida - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - esittää innovatiivisia tai luovia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden