•   Musiikin pedagogiset mahdollisuudet R0145-3004 02.09.2021-11.11.2021  10 op  (TOS221SY) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi musiikin keinoin
    - osaa soveltaa ja käyttää työssään musiikillisia menetelmiä ja teoreettisia lähtökohtia yksilön ja ryhmän hyvinvoinnin tukemiseen
    - osaa suunnitella, ohjata ja arvioida musiikkitoimintaa ja ryhmäprosesseja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi
    - osaa hahmottaa oman musiikillisen työskentelyn kautta musiikin mahdollisuuksia hyvinvoinnin tukemisessa ja työn voimavarana
    - osaa toimia musiikkitoiminnan innostajana, kehittäjänä ja vaikuttajana hyvinvointialan työssä

    Vastuuopettaja

    Anne Eskelinen

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimateriaalit ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

    Toteutustapa

    Opintojakson lähiopetuksessa tutustutaan kokemuksellisesti musiikin työtapoihin ja elementteihin hyvinvoinnin, kasvatuksen ja kuntoutuksen näkökulmasta sekä tutkitaan ja kehitetään omaa työskentelyä toiminnan kautta ja teoreettisista lähtökohdista käsin.

    Jakson aikana kehitetään omaa ohjaajan roolia sekä valmiuksia musiikkitoiminnan suunnitteluun, ohjaamiseen ja arviointiin. Jakson aikana syvennetään omien kokemusten ja teorian pohjalta omaa näkemystä musiikin käyttömahdollisuuksista sosiaalialan työssä. Asiakastyön projektien kautta harjoitellaan musiikin soveltamista asiakastyöhön.
    HUOMIOITHAN ETTÄ opintojakson lähiopetuksessa on 80% läsnäolovelvollisuus.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointi, opettajien palaute ja arviointi. Työelämältä saatu palaute projektityöskentelyssä. Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen.
    Arviointi muodostuu projektityöskentelyn arviointi 50% arvosanasta ja portfolion arviointi 50% arvosanasta. Arvioinnista vastaa jakson vastuuopettaja Anne Eskelinen.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    02.09.2021 - 11.11.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 15.08.2021

    Ryhmä(t)
    • TOS221SY
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

    Pienryhmät
    • Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin amk: 15.)
    Opettaja(t)

    Anne Eskelinen, Anu Lindström

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Jos koet, että sinulla on opintojakson tavoitteisiin liittyvä osaaminen voit hakea hankkimasi osaamisen tunnistamista ja tunnustamista eli näyttöoikeutta Laurean ohjeiden mukaisesti.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojakson aikana toteutetaan työelämäprojekti, jossa sovelletaan musiikkia työmenetelmänä.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Tutustu opintojakson aikatauluun Pakin kautta.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Opintojaksolla käytetään materiaaleina kansainvälisiä artikkeleita ja julkaisuja.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakso sisältää lähiopetusta noin 4op. Opiskelijan tulee sitoutua lähiopetukseen, jossa läsnäolovelvollisuus on 80%. Projektityöskentely toteutetaan opiskelijoiden oman aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää itsenäisesti ja ryhmässä toteutettavia oppimistehtäviä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Musiikin ohjaajana toimiminen 5op (sisältäen projektin 3op)
    Yhteismusisointi 3op
    Portfolio ja oppimistehtävät 2op

    Aika ja paikka

    [Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.

    Hyvä

    Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.

    Kiitettävä

    Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.