Siirry suoraan sisältöön

Musiikin pedagogiset mahdollisuudet (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0145-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.05.2020 - 01.08.2020

Ajoitus

02.09.2020 - 12.11.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Anne Eskelinen
  • Anu Lindström

Vastuuopettaja

Anne Eskelinen

Ryhmät

  • TOS220SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi musiikin keinoin
- osaa soveltaa ja käyttää työssään musiikillisia menetelmiä ja teoreettisia lähtökohtia yksilön ja ryhmän hyvinvoinnin tukemiseen
- osaa suunnitella, ohjata ja arvioida musiikkitoimintaa ja ryhmäprosesseja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi
- osaa hahmottaa oman musiikillisen työskentelyn kautta musiikin mahdollisuuksia hyvinvoinnin tukemisessa ja työn voimavarana
- osaa toimia musiikkitoiminnan innostajana, kehittäjänä ja vaikuttajana hyvinvointialan työssä

Toteutustapa

Opintojakson lähiopetuksessa tutustutaan oman tekemisen kautta musiikin työtapoihin ja elementteihin hyvinvoinnin, kasvatuksen ja kuntoutuksen näkökulmasta sekä tutkitaan ja kehitetään omaa työskentelyä toiminnan ja teorian tasolla.

Jakson aikana kehitetään omaa ohjaajan roolia sekä valmiuksia musiikkitoiminnan suunnitteluun, ohjaamiseen ja arviointiin. Jakson aikana syvennetään omien kokemusten ja teorian pohjalta omaa näkemystä musiikin käyttömahdollisuuksista sosiaalialan työssä. Asiakastyön projektien kautta harjoitellaan musiikin soveltamista asiakastyöhön.
HUOMIOITHAN ETTÄ lähiopetuksessa on 80% läsnäolovelvollisuus.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos koet, että sinulla on opintojakson tavoitteisiin liittyvä osaaminen voit hakea hankkimasi osaamisen tunnistamista ja tunnustamista eli näyttöoikeutta Laurean ohjeiden mukaisesti.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson aikana toteutetaan työelämäprojekti, jossa sovelletaan musiikkia työmenetelmänä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutustu opintojakson aikatauluun Pakin kautta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla käytetään materiaaleina kansainvälisiä artikkeleita ja julkaisuja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää lähiopetusta noin 4op. Opiskelijan tulee sitoutua lähiopetukseen, jossa läsnäolovelvollisuus on 80%. Projektityöskentely toteutetaan opiskelijoiden oman aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää itsenäisesti ja ryhmässä toteutettavia oppimistehtäviä.

Sisältö ja sen jaksotus

Musiikin ohjaajana toimiminen 5op (sisältäen projektin 2,5op)
Yhteismusisointi 3op
Portfolio ja oppimistehtävät 2op

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointi, opettajien palaute ja arviointi. Työelämältä saatu palaute projektityöskentelyssä. Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen.
Arviointi muodostuu projektityöskentelyn arviointi 50% arvosanasta ja portfolion arviointi 50% arvosanasta. Arvioinnista vastaa jakson vastuuopettaja Anne Eskelinen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.