Siirry suoraan sisältöön

Kuvallisen ilmaisun pedagogiset mahdollisuudet (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0143-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 30.06.2022

Ajoitus

24.08.2022 - 15.11.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

18 - 23

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Satu Bethell

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Pienryhmät

  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi kuvallisen ilmaisun keinoin
- hallitsee kuvallisen ilmaisun toimintatapoja ja teoreettisia lähtökohtia sosiaalialan viitekehyksessä
- hahmottaa oman kuvallisen työskentelyn kautta kuvallisen työskentelyn mahdollisuuksia yksilön elämässä
- luo oman näkemyksensä kuvallisten toimintatapojen yhteisöllisistä, yhteiskunnallisista ja globaaleista mahdollisuuksista

Toteutustapa

Kurssin tavoitteena on oppia hyödyntämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan asiakastyössä. Kurssin painotus on sosiokulttuurisessa innostamisessa ja asiakkaan osallisuuden tukemisessa. Kurssi muodostuu workshop-tyylisestä opetuksesta ja toiminnallisesta LbD-pohjaisesta asiakastyöprojektista. Opetus tapahtuu Tikkurilan kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ala-Vannesluoma,T., Airaksinen-Björklund R.,Karkkulainen M., Kastu R., Sipi S. ja Varonen H. (2019). Toimii! Hoitajan opas toiminnalisiin menetelmiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson suorittamiseen sisältyy toiminnallinen asiakastyöprojekti, joka tehdään sosiaalialan toimintaympäristöissä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Kontaktitunnit ja workshopit: 80 h
Asiakastyöprojekti (suunnittelu, toteutus, raportointi ja esittely): 108 h
Oppimistehtävät: 54 h
Kurssikirjallisuus: 30 h

Lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus 80 %, joka tarkoittaa, että poissaoloja voi olla yhteensä 16h (yksi opetuskerta, aamu-/iltapäivä on 4 h).

Sisältö ja sen jaksotus

Kurssin sisällöllinen painotus on sosiokulttuurisessa innostamisessa ja asiakkaan osallisuuden tukemisessa. Kurssin tavoitteena on oppia hyödyntämään kuvallisen ilmaisun menetelmiä ja osallisuutta vahvistavia toimintapoja sosiaalialan asiakastyössä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Toteutukselle on varattu 3 paikkaa Avoimen AMK:n, 3AMKin tai väyläopintojen opiskelijoille,

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan HYV - HYL. Opintojakso edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen/työpajatyöskentelyyn 75% läsnäololla.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.