Diversity and Special Nature of Early Childhood Education (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0093-3022
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
14.03.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Complementary competence, bachelor's studies in English (CCS2), Health and welfare
Opettaja
- Sanna Saraste
- Sonja Kukkonen
Vastuuopettaja
Sonja Kukkonen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 25. Avoin AMK: 25.)
Ryhmät
-
CCS221SYComplementary competence (bachelor’s studies), S21, Health and welfare
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida lapsen yksilöllisiä kasvun, kehityksen ja oppimisen tarpeita
- työskennellä tavoitteellisesti lapsen erityisen tuen ja kehityksen edellyttämällä tavalla
- työskennellä lapsen hyväksi yhteistyössä ja perhelähtöisesti moniammatillissa verkostoissa
- soveltaa työssään omaa varhaiskasvatuksen osaamistaan erilaisten lasten, perheiden, kulttuurien ja kasvatusajatteluiden vahvuuksia kunnioittaen
Toteutustapa
Opintojakson luennot toteutetaan kontaktiopetuksena Tikkurilan kampuksella. Kurssi sisältään luentojen lisäksi tehtäviä, itsenäistä työskentelyä ja osaamiseen jakamiseen keskittyviä seminaareja.
Seuraamme ajankohtaista korona-ohjeistusta, jonka johdosta tämä opintojakso saatetaan järjestää osittain verkossa.
Opintojaksoon kuuluvat moduulit:
Moduuli 1: Kasvattajana rikkaassa varhaiskasvatusympäristössä (2 op)
Moduuli 2: Moninaisuus ja monikulttuurisuus (3 op)
Moduuli 3: Lapsen kehityksen ja oppimisen tuki ja arviointi (4 op)
Moduuli 4: Monialainen yhteistyö (1 op)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuudesta ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Katso Pakista kohta "Rytmitys- ja tilatoiveet ja ajoitus".
Toteutuksella on läsnäolovelvoite. Poissaolojen korvaamisesta sovitaan erikseen.
Kansainvälisyys toteutuksella
Tämä opintojakso sopii vaihto-opiskelijoille.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Moduuli 1: Kasvattajana rikkaassa varhaiskasvatusympäristössä (2 op)
Moduuli 2: Moninaisuus ja monikulttuurisuus (3 op)
Moduuli 3: Lapsen kehityksen ja oppimisen tuki ja arviointi (4 op)
Moduuli 4: Monialainen yhteistyö (1 op)
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).
Opintojaksosta laadittu laatukriteeristö on nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.