Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen moninaisuus ja erityisyys (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0093-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Johanna Holmikari
  • Sanna Saraste
  • Sonja Kukkonen

Vastuuopettaja

Johanna Holmikari

Ryhmät

  • SSYOB19
    Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot, Avoin AMK, S19, Hyvinkää
  • SSYOG19
    Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot, Avoin AMK, S19, Otaniemi
  • TOS220SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat
  • SSYOV19
    Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot, Avoin AMK, S19, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida lapsen yksilöllisiä kasvun, kehityksen ja oppimisen tarpeita
- työskennellä tavoitteellisesti lapsen erityisen tuen ja kehityksen edellyttämällä tavalla
- työskennellä lapsen hyväksi yhteistyössä ja perhelähtöisesti moniammatillissa verkostoissa
- soveltaa työssään omaa varhaiskasvatuksen osaamistaan erilaisten lasten, perheiden, kulttuurien ja kasvatusajatteluiden vahvuuksia kunnioittaen

Toteutustapa

Opintojakso on 10 op kokonaisuus ja kuuluu LTO/ varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden tuottaviin opintoihin. Opintojakson voi suorittaa verkon kautta osallistumalla opintojakson aikataulun mukaisiin Zoom-verkkotapaamisiin. Opintojaksolla käytetään Optima työtilaa viestintään ja tehtävien palautukseen.

Opintojakson viestinnässä käytetään Optima-työtilaa. Lähetän tietoa ja ohjeita Optiman ilmoituksena, joten sallithan toiminnon. Mikäli sinulla on yleisiä kysymyksiä opintojakson kulusta, otathan yhteyttä viestipalstalla. Näin myös muut hyötyvät vastauksesta. Luottamuksellisissa kysymyksissä voit ottaa yhteyttä sähköpostitse tai soittaa tai sopia tapaamisajan. Sähköposteihin pyrin vastaamaan kolmen työpäivän sisällä.

Opintojakso koostuu kolmesta kokonaisuudesta:
Erityispedagogiikka 4 op (verkko-opetus, verkkotehtävät)
Moninainen varhaiskasvatus 3 op (verkko-opetus, verkkotehtävät ja projektityö)
Varhaiskasvattajuus 3 op (verkko-opetus, verkkotehtävät ja essee)

Aika ja paikka

Opintojakson opetus toteutetaan Verkko-opetuksena ja online luennoilla syyskuu - marraskuu 2020 aikataulun mukaisesti. Voit osallistua opintojakson opetukseen Zoomin kautta. Opintojakson suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa Zoom-verkkotapaamisissa sekä opintojaksoon kuuuluvien tehtävien tekemistä.

Osallistumalla opintojakson aloitukseen varmistat paikkasi opintojaksolla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Optimassa opintojakson työtilassa opintojakson materiaali ja kirjallisuus ilmoitettu.
Esseen pohjana kirja: Koivula , M. Siippainen, A.&Eerola-Pennanen, P. (toim).Valloittava Varhaiskasvatus Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Aiemman hankitun osaamiseen näyttöön ( HOT) ja työn opinnollistamiseen ( TOPI) liittyviä suoritusehdotuksia pyydetään opiskelijan toimittamaan ennen opintojakson aloitusta vastuulehtori Johanna Holmikarille johanna.holmikari@laurea.fi. Toimita myös tietoja / dokumentteja, mihin aiemmin hankittuun lastentarhanopettajan tai varhaiskasvatuksen opettajan osaamiseesi / nykyiseen ko. opettajan työn osaamiseesi liittyy ehdotuksesi ja ilmoita myös, kauanko olet toiminut lastentarhanopettajan tai varhaiskasvatuksen opettajan työtehtävissä.
Katso ohjeistuksia: Link.laurea.fi – Opintojen kulku – Opintojen suunnittelu - Hyväksiluvut ja näyttö sekä Työn opinnollistaminen, TOPI.

Link.laurea.fi - Hyväksiluvut ja näyttö - Hakeminen:
Hyväksiluvun hakeminen
Koko opintojakson hyväksilukua haet hyväksilukulomakkeella (oikealla valikossa). Liitä hakemukseesi dokumentit, joihin vetoat. Tarvittaessa liitteeksi tulee toimittaa myös korvaavien opintojen sisällön kuvaus. Opintojen osittaisesta hyväksiluvusta sovit opintojakson opettajan kanssa. Ulkomailla suoritettujen opintojen osalta sinun tulee tarvittaessa pystyä osoittamaan opintojen verrannollisuus (esimerkiksi korkeakoulutasoisuus, sisältö ja laajuus) suomalaiseen koulujärjestelmään. Tarvittaessa todistuksista tulee toimittaa virallinen käännös.
Toimita hakemus oman kampuksesi opintopäällikölle.

Osaamisen osoittaminen näytöllä:
Näytön avulla osaamisen osoittaminen kerryttää opintopisteitä normaalisti. Näyttö tarkoittaa, että osoitat osaamisesi sovitusti. Näytöllä voit osoittaa tutkinnon tavoitteiden mukaista osaamista riippumatta siitä, miten osaamisen olet hankkinut. Osaaminen voidaan osoittaa esimerkiksi portfoliolla, työnäytteellä, haastattelulla, kirjallisella näytteellä tai suullisella keskustelulla.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Mahdollisesti vierailevia asiantuntijoita verkkoluennoilla. Varhaiskasvatuspalveluihin liittyvä Moninainen varhaiskasvatus – tehtävä, jota varten opiskelijat hankkivat ko. yhteistyökumppanin, yksityisen tai kunnallisen päiväkodin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson verkkoluennoilla on 80% läsnäolovelvollisuus. Opintojakson opetuskerrat ovat jaettuna kahdelle opettajalle (erityispedagogiikka ja moninaisuus ja varhaiskasvattajuus) ja molempien osuudessa läsnäolovelvollisuus on 80%

Opintojakson sisältöjen käsittely on opintojaksolla rakentunut niin, että oppiminen tapahtuu parhaiten vuorovaikutteisesti keskustelun yhteisten pohdintojen avulla. Tämän vuoksi läsnäolo verkkoluennoilla on pakollista. Poissaoloja voi tarpeen vaatiessa korvata erillisillä itsenäisillä tehtävillä. Tässä toteutuksessa kaikkia lähiopetuskertoja ei voi kuitenkaan korvata itsenäisillä tehtävillä. Poissaoloista ja niiden korvaavista suoritustavoista tiedotetaan tarkemmin opintojakson alussa.

Opintojaksolla toteutetaan yksilö/ryhmätehtäviä, joiden tarkemmasta ohjeistuksesta ja palautusajoista tiedotetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajankäyttö on suhteellisen tasaista. Opintojakson loppupuolella olevat laajemmat tehtävät ja essee työllistävät lähiopetuskertojen päätyttyä.

Varhaiskavatuksen opettajan kelpoisuuden saaminen edellyttää syvällistä paneutumista opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen saavuttamiseen

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu kolmesta kokonaisuudesta
Erityispedagogiikka 4 op
Moninainen varhaiskasvatus 3 op
Varhaiskasvattajuus 3 op

Näiden kokonaisuuksien kautta opit ymmärtämään mitä varhaiskasvatuksen moninaisuus ja erityisyys tarkoittavat käytännössä ja miten varhaiskasvatuksen opettajana voit tukea ja huomioida moninaisuutta ja erityisyyttä. Syvennyt opintojaksolla varhaiserityiskasvatuksen teemojen lisäksi myös varhaiskasvatuksen opettajan työnkuvaan ja eettiseen perustaan sekä varhaiskasvatuksen toteuttamisen pedagogiseen moninaisuuteen.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakso arvioidaan siten, että jokaisesta kokonaisuudesta tulee erillinen arviointi.

Erityispedagogiikka osuus arvioidaan H-5
moninainen varhaikasvatus hyväksytty-hylätty
Varhaiskasvattajuus H-5

Opintojakson kokonaisarvosana tulee näiden arviointien keskiarvosta.

Tehtäväkohtaiset arviointikriteerin ilmoitetaan Optimassa

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

Hylätty (0)

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa ja Optimassa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa ja Optimassa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa ja Optimassa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa ja Optimassa