Kouluikäisen ja opiskelijan terveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0037-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 01.12.2019
Ajoitus
13.01.2020 - 22.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Hiller-Ikonen
- Sanna Soini
- Irma Karhu
Vastuuopettaja
Anne Hiller-Ikonen
Ryhmät
-
STV218KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K18, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyötä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveydenhoitajatyötä
- analysoida ja kehittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näyttöön perustuvia työmenetelmiä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveydenedistäjänä
Toteutustapa
OPINTOJAKSON TIEDOT TÄYDENTYVÄT VIELÄ MARRASKUUN AIKANA
Opintojakson osat:
Osa.1. KTH verkkokurssi 3 op: toteutuu verkko-opintoina. Työskentely verkkoympäristössä sekä itsenäisesti että ryhmässä.. Orientaatiotunti toteutuu kontaktiopetuksena (läsnäolovelvollisuus). Opettaja: Anne Hiller-Ikonen.
Osa.2. Seksuaaliterveyden edistäminen 2 op, Opettaja Sanna Soini
Työskentely verkkoympäristössä (noin 1op) ja osallistuminen lähiopetukseen Tikkurilan kampuksella 4x4h (kts. aikataulut).
Vastuuopettaja Anne Hiller-Ikonen (anne.hiller-ikonen@laurea.fi)
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus kevät 2020.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osa.1. KTH -verkkokurssin orintaatiotunti on 13.1.2020 klo 12.30-15.45. Orientaatiotunnilla klo 14.15-15.45 Korson koulun terveydenhoitaja,Laurean alumni Sanna Kaarlenkaski tulee kertomaan työstään. Verkkokurssilla olevien tehtävien ja verkkokeskustelun ajankohdat ilmoitetaan Optimassa kTH -verkkokurssin työtilassa.Työtila esitellään orientaatiotunnilla.
Orientaatiotunnilla läsnäolovelvollisuus.
Osa 2. Opiskelijat nostetaan Optima-työtilaan tammikuussa 2020, seuraa ilmoituksia. Lähiopetuksen osalta, kts. aikataulut PAKKI.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa.1. 3 op = 81 h Kontaktiopetus 4h ja työskentely verkossa 77 h.
Osa 2. 2opx27h opiskelijan työtä, josta lähiopetus 16h.
Sisältö ja sen jaksotus
Osa.1.:
• Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan työ ja terveystarkastukset
• Koululaisen ja nuoren sekä perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Koululaisen, nuoren ja hänen perheensä huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
• Opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Kouluterveydenhoitaja kouluyhteisön ja -ympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäjänä
Osa.2: Tarkempi tieto löytyy Optimasta tammikuussa 2020.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosääntö: Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, on hänen peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opintojakson alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa uusi opiskelija. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittamatta poissaolevan opiskelijan tilalle voidaan ottaa uusi opiskelija.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1. KTH verkkokurssi 3 op : Verkkototeutus: Verkkokeskustelu ja kirjalliset tehtävät. T1--K5. Kouluterveydenhuollon verkko-opintoihin on omat arviointikriteerit, jotka ovat nähtävillä KTH verkko-työtilassa.
Osa 2. Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksyttyjä verkkotehtäviä sekä aktiivista osallistumista lähiopetukseen.
VAATIVUUSTASO II
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0037 Kouluikäisen ja opiskelijan terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT15 Terveydenhoitajatyö koulu- ja opiskeluympäristöissä 5 op.