Siirry suoraan sisältöön

Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0030-3039

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

25.08.2022 - 02.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Paula Väliaho
  • Sanna Hämäläinen

Vastuuopettaja

Paula Väliaho

Ryhmät

  • SSB222SA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen

Toteutustapa

Tämä Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -opintojakso toteutetaan monimuotona Hyvinkään kampuksella syksyllä 2022. Opintojakso on integroitu Projektinhallinta ja viestintä -opintojakson kanssa ja osa opetuksesta on yhdistetty Lohjan Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -toteutuksen kanssa.

Opintojaksototeutukseen kuuluu opetusta ja ohjausta, osassa opetusta on läsnäolovelvollisuus. Läsnäolovelvollisesta opetuksesta löydät lisätietoja sekä tästä toteutussuunnitelmasta että lukujärjestyksestä. Opetuksen ja ohjauksen lisäksi opintojaksoon kuuluu opiskelijan itsenäistä työskentelyä sekä ryhmätyöskentelyä. Osa itsenäisen työskentelyn / ryhmätyöskentelyn ajasta on ajoitettu lukujärjestykseen.

Opintojakson Canvas-tilassa on opintojakson yleinen keskustelukanava. Opintojakson Canvas-tila aukeaa 19.8.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.

Opintojakson muu kirjallisuus on eriteltynä sen Canvas-tilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”

Lisätietoa sekä osaamisen tunnistamisesta että työn opinnollistamisesta löydät opiskelijaintrasta.

Mikäli opintojakson suorituksena näytät osaamistasi tai haluat suorittaa sen työn opinnollistamisena, ilmoita siitä opintojakson vastuulehtorille viimeistään ennen opintojakson orientaatiota (25.8.).

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksototeutus on integroitu Projektinhallinta ja viestintä -opintojakson kanssa TKI-yhteistyön osalta. Sen puitteissa toteutetaan kaksi ohjauspäivää Hyvinkään lukiolla Kipinässä osana lukion hyvinvointiviikkoa ja Hyvinkäällä ja lähialueilla toteutettavaa Hyvinvoiva opiskelija -kokonaisuutta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson orientaatio pidetään 25.8., jolloin on läsnäolovelvollisuus. Muita läsnäolovelvollisia opetuskertoja opintojaksolla on:

* 29.9. tentti, tutkintosäännön mukaiset uusintapäivät 20.10. ja 23.11.
* 6.10. opintojakson demopäivä
* 19.10. projektikumppaneiden demopäivä
* 3. tai 4.11. tapahtumapäivät: omassa tapahtumapäivässä läsnäolovelvollisuus
* 17.11.seminaaripäivä
* 25.11. oppimispäiväkirjojen purku

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Kesällä 2022 ei ole tiedossa opintojaksoon liittyviä KV-yhteyksiä. Niitä voidaan tilanteen tullen ja/tai opiskelijoiden aloitteesta lisätä opintojakson aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 opintopistettä (op) ja lisäksi Projektinhallinta ja viestintä -opintojakso on laajuudeltaan 5 op, yht. 10 op. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso ajoittuu lähes koko syyslukukaudelle 2022.

Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -opintojakso on jaettu seuraaviin Canvas-moduuleihin (laajuus suluissa)

* Orientaatio
* Vuorovaikutustaidot (2 op)
* Asiakkaan kohtaaminen (2 op)
* Ryhmien toiminta (1 op)

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintojakson vastuulehtorin tekemä laadun arviointi löytyy opintojakson Canvas-tilasta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakson arviointi rakentuu seuraavasti:
Asiakkaan kohtaaminen / kirjatentti ryhmätenttinä: H-5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio), painoarvo 50 % opintojakson kokonaisarvosanasta
Vuorovaikutustaidot/oppimispäiväkirja: H-5, yksilöllinen numeerinen arvio, 50 % opintojakson kokonaisarvosanasta
Ryhmien toiminta / ryhmädynamiikkatehtävä: hyväksytty/täydennettävä 0%

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä, jotka on eritelty alla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI, arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN, arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS, arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI, arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN, arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS, arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI / arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN, arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS, arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden