Siirry suoraan sisältöön

Svenska inom socialbranschen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0017-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

24.08.2021 - 12.10.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 34

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Matti Karhumäki

Vastuuopettaja

Matti Karhumäki

Ryhmät

  • SSG221KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K21, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- viestiä ruotsin kielellä suullisesti ja kirjallisesti erilaisissa oman alansa työ- ja viestintätehtävissä
- kehittää vuorovaikutus- ja viestintätaitojaan
- ymmärtää pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- osaa hyödyntää oman alansa ruotsinkielistä materiaalia
- saavuttaa ruotsin kielessä vähintään B1.2-taitotason ja saa tutkintotodistukseen merkinnän valtionhallinnon kielitutkinnon suorittamisesta

Toteutustapa

- Lähi- ja verkko-opetus (aloitus Otaniemen kampuksella 24.8. klo 10.00-12.00), muu opetus Zoomissa: https://laurea.zoom.us/my/matinhuone
- Kirjallinen tentti ti 12.10. klo 10.00-12.00 Otaniemen kampuksella
- Kurssilla käytössä Canvas-työtila
- Kirjalliset itsenäisen opiskelun tehtävät (palautus erillisen aikataulun mukaan)
- Suullinen parikeskustelu (erikseen sovittavan aikataulun mukaan)

Aika ja paikka

- Ks. ryhmän kalenteri (Pakki) ja Canvas-työtila, joka aukeaa myöhemmin

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1) Opettajan materiaali Canvaksessa
Lisäksi tukimateriaalina:
2) Flexsocial -kirja
• ISBN-numero: 9789511218395, Otava, 2013
• Tekijät: Maria Tuunanen, Kirsi Wallinheimo
(saatavilla Laurea-kirjastosta, ei tarvitse ostaa omaksi)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Hyväksiluku (AHOT), joko koko 5op tai osa siitä
- Oltava aiempia korkeakoulutasoisia opintoja ruotsista, tai laajaa työkokemusta ruotsin kielellä. AHOT-tapauksissa suoritetaan kirjallinen ja suullinen näyttö.
- Ota yhteys kaikissa AHOT-asioissa kieltenopettajaan.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

- Ks. ryhmän kalenteri (Pakki) ja Canvas-työtila

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Kurssi on 5 opintopistettä, työmäärältään 5 x 27 h = 135 h.
- Kuormittavuutta voi helpottaa aloittamalla itseopiskelun jo ennen kurssia. Lue ja kuuntele esim. uutisia tai ajankohtaisia aiheita, kertaa myös kielioppia jne.

Sisältö ja sen jaksotus

- Ks. ryhmän kalenteri (Pakki) ja Canvas-työtila

Lisätietoja opiskelijoille

- Kurssin keskeinen sisältö (teemat):
• itsestä, opinnoista, työkokemusta kertominen ja sosionomien työ sekä työnhaku
• sosiaalipalvelut (Kela ja tukimuodot, maahanmuuttajat, turvapaikanhakijat, pakolaiset)
• päiväkoti
• nuoriso, perhetyö, lastensuojelu
• ikäihmiset
• syrjäytyneet (asunnottomat, peliriippuvaiset, päihderiippuvaiset)
vammaiset, toimintakykyrajoitteiset
- Lisäksi harjoittelemme työelämän yleisiä viestintätaitoja suullisesti ja kirjallisesti. Teemat ja sisällöt tarkemmin Canvaksessa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Aktiivinen osallistuminen (80% läsnäolo = 1 poissaolo lähiopetuksesta OK)
- Arviointi pohjautuu kirjalliseen tenttiin, suulliseen parikeskusteluun sekä itsenäisiin tehtäviin, jotka on palautettu ajallaan Canvaksessa.
- Kurssilta saa sekä kurssiarvosanan (1-5) että erikseen arviot ruotsin suullisesta ja kirjallisesta taidosta (hyvä 4-5, tyydyttävä 1-3).
- Arviointikriteereistä ja -menetelmistä tarkemmin Canvaksessa ja kurssin alussa.

Hylätty (0)

Käydään läpi kurssin aikana.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Käydään läpi kurssin aikana.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Käydään läpi kurssin aikana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Käydään läpi kurssin aikana.

Lisätiedot

Opintojakso kuuluu pakollisena ydinopintoihin niille, joiden koulusivistyskieli on suomi. Opintojakson perusteella opiskelijalle tulee arviointi opintojaksoille 00634 Ruotsin kielen suullinen taito ja 00635 Ruotsin kielen kirjallinen taito sekä tutkintotodistuksen liitteeseen arviointi toisen kotimaisen kielen suullisesta ja kirjallisesta taidosta.