Strategisen uudistumisen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00BL19-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Pasi Hario
- Päivi Tossavainen
Vastuuopettaja
Päivi Tossavainen
Ryhmät
-
NYA322KJTulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K22, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa ja syntetisoida palveluajattelun eri näkökulmia organisaation strategisessa johtamisessa ja kehittämisessä sekä arvioida niiden strategisia vaikutuksia liiketoimintaan ja kilpailukykyyn.
- suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation valmiuksia strategiseen uudistumiseen digitalisoituvassa yhteiskunnassa.
- tunnistaa organisaation digitaalisen kehittämisen keskeiset tavoitteet ja toimijat sekä kehittää organisaation digitaalista strategiaa ja sen jalkauttamista.
- arvioida liiketoiminnan strategisen uudistumisen ajureita ja oman organisaation digitaalisen transformaatiota.
- soveltaa ja arvioida skenaarioajattelua strategisen uudistumisen välineenä
Toteutustapa
Opintojakson tavoitteena on tutustuttaa opiskelija uusiin muuttuviin liiketoimintaan vaikuttaviin ajattelumalleihin ja niiden vaikutuksiin organisaation strategisesta näkökulmasta. Strateginen ajattelu ja strateginen johtaminen vaativat jatkuvaa tarkastelua ja kehittämistä. Strategisen uudistumisen johtaminen on yksi organisaatioiden transformaation keskeisiä ajureita. Strategisen uudistuminen johtamisella on keskeinen osa strategisen johtamisen tutkimuksessa.
Tällä opintojaksolla oppiminen perustuu yhteisöoppimiseen, vertaisoppimiseen ja yhdessä tekemiseen. Opintojakson opetus koostuu kolmesta lähipäivästä ja oppiminen toteutuu työskentelemällä yhteistoiminnallisesti sekä lähipäivinä että lähipäivien välissä Laurean oppimisympäristössä. Opintojakson oppimateriaali löytyy Optimasta opintojakson työtilasta.
Opetukseen liittyvät kielet ovat suomi ja englanti.
Opintojaksolle on ennakkotehtäviä, jotka tulee suorittaa ennen 1. lähipäivää.
Muutokset toteutussuunnitelmaan ovat mahdollisia.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
TbD
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintojaksosta osa tai kokonaan aikaisemman hankitun osaamisen mukaisesti; ota yhteys vastuuopettajaan hyvissä ajoin.
Lähipäivien poissaoloa ei voi korvata lisätehtävillä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Laurean LbD -pedagoginen malli toteutuu opintojaksolla eli työelämäyhteistyö ja/tai TKI toteutuu aidossa työelämässä opiskelijan työorganisaatiossa. Mikäli työorganisaatio puuttuu, suorittaa opiskelija tehtävän Laurea-ammattikorkeakouluun (Laurean strategia 2030) tai valitsemaan ja sopimaansa Laurean TKI- hankkeeseen (mikäli se on mahdollista).
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opetus on lähipäiviin perustuva, jolloin lähipäiville osallistuminen on välttämätöntä.
Lähipäivät ovat
(1) 04.02.2022 09.00 - 16.30 ETÄOPETUS, ZOOM ( Canvas opppimisympäristössä linkki)
(2) 03.03.2022 09.00 - 16.30 ETÄOPETUS, ZOOM ( Canvas opppimisympäristössä linkki)
(3) 31.03.2022 09.00 - 16.30 ETÄOPETUS, ZOOM ( Canvas opppimisympäristössä linkki)
Opintojaksolla on erilaisia oppimistehtäviä. Opintojakso tehtävineen on rakennettu YAMK tason (EQF7/ NQF7) mukaisesti ja suoritusta arvioidaan koko opintojakson ajalta. Osa oppimistehtävistä tapahtuu lähipäivinä.
Kansainvälisyys toteutuksella
Kansainvälinen tutkimuskirjallisuus.
Opiskelijoiden työelämäorganisaatioiden kansainvälisyys.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op., mikä tarkoittaa noin 130hrs työtä/ opiskelija.
Aktiivinen osallistuminen (3 lähipäivää): 1 op.
Itsenäinen opiskelu/ ryhmätehtävät; Ennakkotehtävät ja oppimistehtävät: 4 op.
Sisältö ja sen jaksotus
Lähipäivä 1: Orientaatio opintojaksolle, liiketoiminnan muuttuvat ajattelumallit, johdatus strategian käsitteistöön ja strategiseen johtamiseen, strateginen uusiutuminen; digitaalinen uudistuminen strategisena päätöksenä
Lähipäivä 2: Strateginen uudistuminen muotoilun avulla
Lähipäivä 3: Strategisen uudistumisen hankkeista ja johtamisesta
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”
Opintojakso on ensisijaisesti kohdennettu 'Tulevaisuuden digitaalisten palvelujen kehittämisen koulutusohjelma, Yamk', ja on ydinopintojakso. Siksi ko. kohderyhmälle on varattu kaikki opiskelijapaikat. Opintojaksolle on mahdollista päästä sellaiset opiskelijat aikaisemmista ko. koulutusohjelman kohdennetuista toteutuksista, joilta suoritus puuttuu. Ota yhteys vastuuopettajaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan tehtävien suorittamisen, itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin avulla. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opintojakso on suoritettu toteutussuunnitelman mukaisesti ja erityisesti tehtävät ovat tehtävänannon mukaisesti suoritettu.
Opintojakso arvioidaan asteikolla: 0 (hylätty) – 5 (erinomainen) kerättyjen pisteiden mukaisesti. Arvioinnista tarkemmin oppimisympäristö Optimassa.
Opintojaksolla ei ole koetta/ tenttiä.
YAMK opintojakson Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa orientaatiovaiheessa. Hän ei suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksytysti, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tyydyttävään tasoon..