Siirry suoraan sisältöön

Kestävyyden liiketoimintamallit (5 op)

Toteutuksen tunnus: HY00BP18-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Kestävän kasvun johtaminen (HYV6), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Olli-Samuli Sahimaa
  • Aletta Purola

Ryhmät

  • HYV621SJ
    Kestävän kasvun johtaminen, yamk, S21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tietää mitä kiertotalouden ja kestävän kehityksen mukaisilla liiketoimintamalleilla ja arvonluonnilla tarkoitetaan
- analysoida ja kehittää kiertotalouden ja kestävän kehityksen mukaisia liiketoimintamalleja
- tunnistaa ja kehittää (ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti) kestävän arvonluonnin mahdollisuuksia yrityksissä ja muissa organisaatioissa
- hyödyntää työssään kestävän kehityksen ja kiertotalouden liiketoiminnan ja arvonluonnin tutkimusta ja kirjallisuutta

Toteutustapa

Toteutus koostuu itseopiskelumoduuleista (Canvas), sekä kahdesta lähipäivästä. Itseopiskelumateriaalien omaksumista testataan Canvasissa suoritettavien verkkotenttien avulla. Lähipäivien (15.-16.10.2021) aikana opiskelijat yhteiskehittävät kiertotalouteen pohjautuvan liiketoimintamallin CELLL-työkalun avulla. Pandeamiatilanteesta johtuen lähipäivät toteutetaan luultavasti etätoteutuksena.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit ilmoitetaan Canvasissa opintojakson alettua.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Lähipäivien aikana liiketoimintamallia voidaan kehittää opettajien määrittelemille case.-yrityksille, tai vaihtoehtoisesti opiskelija voi ehdottaa omaa yrityskeissiä ottamalla yhteyttä opettajaan (aletta.purola@laurea.fi) ennen lähipäiviä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

15.10.2021 09.00 - 16.00 (40 henkilöä)
16.10.2021 09.00 - 16.00 (40 henkilöä)


Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Kurssilla hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta, lisäksi CELLL-työkalu on kehitetty kansainvälisessä CIRC4Life-tutkimushankkeessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Toteutus on suunniteltu ensisijaisesti Kestävän kasvun johtamisen YAMK -koulutuksen opiskelijoille. Lisäksi vähintään 5 paikkaa on varattu muiden tutkinto-ohjelmien opiskelijoille. [HUOM! Päivitys 1.7.2021. Muiden tutkinto-ohjelmien opiskelijoiden paikat ovat tällä erää täynnä, joten ilman peruutuksia paikkoja on kurssilla enää Kestävän kasvun johtamisen YAMK -koulutuksen opiskelijoille.]

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.