•   Markkinoinnin perusteet HL00BQ78-3025 31.01.2022-31.05.2022  10 op  (HLF222KA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
    - määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
    - soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja
    - hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
    - toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
    - tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin tiimissä

    Vastuuopettaja

    Marja Isokangas

    Toteutusmuoto

    50% Lähiopetus, 50% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojaksolla hyödynnetään seuraavia kirjoja: Bergström, S. & Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Komulainen, M. 2018. Menesty digimarkkinoinnilla. Aminoff, J. & Rubanovitsch, M. 2015. Ostovallankumous. Filenius, M. 2015. Digitaalinen asiakaskokemus: menesty monikanavaisessa liiketoiminnassa. Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I. 2016. Marketing 4.0: Moving From Traditional to Digital. Kert, K. & Leino, S. 2020. #Myyntikirja: menesty uuden ajan B2B -myynnissä. Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus: miksi, mitä, miten?.

    Toteutustapa

    Opintojakso suoritetaan lähi- ja verkkototeutuksen yhdistelmänä. Opintojaksolla on sekä ryhmätehtäviä että yksilötehtäviä. Opintojaksolla käytetään Canvas -oppimisympäristöä.

    Pääasialliset teemat ovat markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet, asiakaskokemus sekä näihin liittyvä havainnointi- ja analysointitehtävä. Toteutuksella on mahdollisesti myös vierailijaluento.

    Viestintä opintojakson aikana toteutetaan Canvasin keskustelualueella ja tarvittaessa sähköpostilla.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opintojakson arvioinnin painotukset ovat seuraavat:
    - Markkinoinnin ja myynnin perusteet -moduuli muodostaa 30%,
    - Asiakaskokemus -moduuli 20%, ja
    - Soveltava analyysitehtävä 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.

    Koko opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien tekemistä. Tehtävät arvioidaan asteikolla 0-5 tai hyväksytty/hylätty.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Lisäksi opintojaksolla on tehtäväkohtaisia tarkennuksia arviointikriteereihin. Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    31.01.2022 - 31.05.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • HLF222KA
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Lohja, liko

    Opettaja(t)

    Ilkka Bergius, Marja Isokangas

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”

    Koulutus

    Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja

    Toimipiste

    Laurea Lohja

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakson tarkka aikataulu on nähtävillä Pakissa.

    Opintojakson lähi- ja verkkotapaamiset sekä tehtävien palautuspäivät on määritelty opintojakson Canvas -työtilassa. Suositeltava tarkennettu aikataulutus työskentelylle käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla. Opintojakson Canvas -työtila aukeaa viimeistään 1.2.2021.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka vastaa noin 270 tunnin työmäärää.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
    - käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
    - määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
    - soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja
    - hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
    - toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
    - tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin tiimissä

    Lisäksi opintojaksoon kuuluu soveltava havainnointi- ja analyysitehtävä.