•   Työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen G8368-3003 01.08.2021-31.12.2021  5 op  (SFG219SN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa:
    - toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
    - tukea toimijoiden hyvinvointia erilaisissa työelämän tilanteissa
    - arvioida työntekijöiden sekä työyhteisöjen terveyttä ja hyvinvointia työfysioterapian näkökulmasta
    - kehittää fysioterapeuttisen arvioinnin perusteella työ- ja toimintaympäristöjä

    Vastuuopettaja

    Pauliina Louhiala-Hänninen

    Toteutusmuoto

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Esimerkkimateriaalia: - Manka & Manka, 2018. Työhyvinvointi. Alma Talent. Helsinki - Mäkikangas, Mauno & Fledt. 2017. Tykkää työstä. PS-Kustannus. - https://www.ttl.fi/tyoyhteiso/tyokykytalo/ - Rauramo, P. 2012. Työhyvinvoinnin portaat: Viisi vaikuttavaa askelta. 2. uudistettu painos. Helsinki: Edita. - Absetz P & Hankonen N. 2017. Miten auttaa potilaita omaksumaan ja ylläpitämään terveellisiä elämäntapoja. Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim 10/2017. - https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/ - https://ttk.fi/oppaat_ja_ohjeet/digijulkaisut/etatyossa_turvallisesti - Työturvallisuuskeskuksen (www.ttk.fi) ja Työterveyslaitoksen (ttl.fi) muut aiheeseen liittyvät materiaalit

    Toteutustapa

    Opintojakso toteutetaan monialaisena toteutuksena Turvallisuusalan tradenomi-opiskelijoiden kanssa (TO00BN71-3002 Työterveys, -turvallisuus ja laatu).

    Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyötä, (yhteistyökumppani selviää opintojakson aloituskerralla).
    Tarkoituksena on, että monialaiset tiimit arvioivat työelämäkumppanin eri toimintayksiköissä työturvallisuuteen, - työterveyteen - ja hyvinvointiin liittyviä tekijöitä.

    Opintojakso sisältää lähiopetusta sekä fysioterapeuttiryhmän kesken että yhteisopetuksena turvallisuusalan tradenominen kanssa. Lisäksi opintojaksolla on hyvä varata riittävästi aikaa itsenäiseen työskentelyyn.

    Opintojakso sisältää myösTyöhyvinvointikortti®-koulutuksen (8 tuntia), joka toteutetaan osin verkkokoulutuksena.

    Arvioitavana osuutena opintojaksolla on seminaarityö (toteutus pienryhmissä), jonka toteutukseen hyödynnetään työelämäkumppanin tarpeita.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).


    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • SFG219SN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Otaniemi

    Opettaja(t)

    Johanna Stepanoff, Pauliina Louhiala-Hänninen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Koulutus

    Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

    Toimipiste

    Laurea Otaniemi

    T&K osuus

    3 op

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojakson työelämäkumppani selviää opintojakson aloituskerralla.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakso toteutetaan syksyllä 2021. Toteutuksen aikataulu näkyy Pakissa suoraan toteutuksen varauksina.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakso on yhteensä viisi opintopistettä, joka vastaa ajallisesti 135 tuntia yhden opiskelijan työtä (yksi opintopiste on 27h).

    Sisältö ja sen jaksotus

    Sisältö ja sen jaksotus:

    Työhyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen
    Motivaation tukeminen
    Terveyden edistäminen
    Ergonomia
    Työturvallisuus

    Aika ja paikka

    Opintojakson lähiopetus tapahtuu sekä Otaniemen että Leppävaaran kampuksilla. Lisäksi opintojakso sisältää työskentelyä autenttisissa ympäristöissä työelämäkumppanin kanssa.