•   Sydän- ja hengityselimistön toiminnan tukeminen G8363-3005 15.08.2022-31.12.2022  5 op  (SFG221KA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - kuvata sydän- ja verenkierto- sekä hengityselimistön toimintavajavuuksien merkityksen ihmisen hyvinvoinnille ja toimintakyvylle
    - arvioida sydän ja verenkierto- sekä hengityselimistö toimintojen suorituskykyä eri-iäisillä henkilöillä
    - ohjata erilaisin keinoin hyviä elintapoja eri-ikäisillä

    Vastuuopettaja

    Joni Heikkilä

    Toteutusmuoto

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    -Kangasniemi, A & Kauravaara, K. 2016. Kohti muutosta - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestymistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Liikunta- ja hyvinvointiakatemia Oy. HUOM! Kirja ladattavissa: https://www.liikuntajahyvinvointi.fi/kirjat -Suomen Sydänliiton www.sydanliitto.fi ja Hengitysliiton www.hengitysliitto.fi materiaalit erityisesti Sydänliiton Prosarjan Liikuntaoppaat. -Bäckmand H. (toim.). Hyvä hengitysterveys: opas hengityssairauksien hoitoon. THL:n verkkojulkaisu. -Kardiologia ja Keuhkosairaudet teoksessa Fysiatria 2009. 4. painos, joka löytyy e-kirjana: http://www.terveysportti.fi/dtk/oppi/koti?p_artikkeli=inf04501&p_selaus=15738 -Circulation verkkojulkaisu, American Heart Association (AHAn) julkaisut. -Main E. & Denehy L. 2016. 5. painos. Cardiorespiratory Physiotherapy adults and pediatrics. Elsevier. -Kauranen K. (toim.). 2021. kappale 4. Sisätautien fysioterapia, ss. 467-535 teoksessa Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro. -Terveyskylä.fi: Verisuonitalo: https://www.terveyskyla.fi/verisuonitalo Sydänsairaudet: https://www.terveyskyla.fi/sydansairaudet Keuhkotalo: https://www.terveyskyla.fi/keuhkotalo Allergia- ja astmatalo: https://www.terveyskyla.fi/allergia-astmatalo

    Toteutustapa

    Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua, luentoja ja työpajoja Otaniemen kampuksella. Opintojaksolla vierailee asiantuntijoita mahdollisuuksien mukaan. Työpajoissa 100% läsnäolo.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    - Yksilötehtävät sydän- ja hengityselinsairausasiakkaan fysioterapiasta (1 + 1 op)
    - Luennot ja hengitystoimintojen tukeminen -työpaja 1,5 op (läsnäolo tai hyväksyttävä korvaus)
    - Luennot ja sydänliikunta työpaja 1,5 op (läsnäolo tai hyväksyttävä korvaus)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    15.08.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.05.2022 - 29.05.2022

    Ryhmä(t)
    • SFG221KA
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Otaniemi, sote

    Opettaja(t)

    Tapani Risto, Joni Heikkilä, Elina Jääskeläinen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle.

    Koulutus

    Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

    Toimipiste

    Laurea Otaniemi

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

    Mikäli haet koko- tai osaan opintojaksoa hyväksilukua, niin tutustu etukäteen opintojakson tavoitteisiin ja laadi alustava suunnitelma siitä, miten ajattelit hyödyntää hankkimaasi osaamista opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamisen edellyttämällä tavalla. Ota yhteys opintojakson vastuulehtoriin.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Varaathan siten aikaa myös itsenäiseen opiskeluun kontaktitapaamisten lisäksi.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojaksolla osaamisesi kehittyy sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaa tukevasta fysioterapiasta sekä hengityselimistön toimintakykyä tukevasta fysioterapiasta. Lisäksi saat työvälineitä elintapasairauksien ennaltaehkäisyyn fysioterapeuttisen ohjauksen ja neuvonnan keinoin.

    Opintojakson teemat:
    Sydän ja verenkiertoelimistön toiminta
    Hengityselimistön toiminta
    Sydämen toimintahäiriöt ja sydänliikunta
    Hengityselimistön toimintahäiriöt ja hengityksen tukeminen fysioterapian keinoin

    Aika ja paikka

    Pääasiallinen toteutuspaikka Laurea Otaniemen kampus, kts. tarkempi aikataulu Pakista.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa: - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - etsiä tietoa eri tietolähteistä - raportoida - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastaan ohjausta - toimia ryhmän jäsenenä - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Hyvä

    Opiskelija osaa: - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa: - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ennakoida ohjaustarpeitaan - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden