Siirry suoraan sisältöön

Sydän- ja hengityselimistön toiminnan tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: G8363-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

18.01.2021 - 11.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Kati Nykänen
  • Irma Karhu

Vastuuopettaja

Irma Karhu

Ryhmät

  • SFG219SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S19, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata sydän- ja verenkierto- sekä hengityselimistön toimintavajavuuksien merkityksen ihmisen hyvinvoinnille ja toimintakyvylle
- arvioida sydän ja verenkierto- sekä hengityselimistö toimintojen suorituskykyä eri-iäisillä henkilöillä
- ohjata erilaisin keinoin hyviä elintapoja eri-ikäisillä

Toteutustapa

Opintojakso sisältää verkkotehtävän, luentoja ja työpajoja työryhmissä Otaniemen kampuksella. Lisäksi monialaiset casetehtävät koululla sosionomi- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa.

Aika ja paikka

Pääasiallinen toteutuspaikka Laurea Otaniemen kampus, kts. tarkempi aikataulu lukujärjestyksestä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kangasniemi, A & Kauravaara, K. 2016. Kohti muutosta - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestymistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Liikunta- ja hyvinvointiakatemia Oy. HUOM! Kirja ladattavissa: https://www.liikuntajahyvinvointi.fi/kirjat
Suomen Sydänliiton www.sydanliitto.fi ja Hengitysliiton www.hengitysliitto.fi materiaalit erityisesti Sydänliiton Prosarjan Liikuntaoppaat.
Bäckmand H. (toim.). Hyvä hengitysterveys: opas hengityssairauksien hoitoon. THL:n verkkojulkaisu.
Kardiologia ja Keuhkosairaudet teoksessa Fysiatria 2009. 4. painos, joka löytyy e-kirjana: http://www.terveysportti.fi/dtk/oppi/koti?p_artikkeli=inf04501&p_selaus=15738
Circulation verkkojulkaisu, American Heart Association (AHAn) julkaisut.
Main E. & Denehy L. 2016. 5. painos. Cardiorespiratory Physiotherapy adults and pediatrics. Elsevier.
Kauranen K. (toim.). 2017. kappale 4. Sisätautien fysioterapia ss. 423 - 474 teoksessa Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro.
Terveyskylä.fi:
Verisuonitalo: https://www.terveyskyla.fi/verisuonitalo
Sydänsairaudet: https://www.terveyskyla.fi/sydansairaudet
Keuhkotalo: https://www.terveyskyla.fi/keuhkotalo
Allergia- ja astmatalo: https://www.terveyskyla.fi/allergia-astmatalo
Mielenterveystalo: https://www.mielenterveystalo.fi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

- Verkkotehtävä 2 op (hyväksytysti suoritettuna ennen casepäiviä)
- Luennot ja hengitystoimintojen tukeminen -työpaja 1,25 op (läsnäolo tai hyväksyttävä korvaus)
- Luennot ja sydänliikunta työpaja 1,25 op (läsnäolo tai hyväksyttävä korvaus)
- Monialaiset case-päivät 0,5 op (aktiivinen osallistuminen eri rooleissa monialaiseen päivään)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.