Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapiamenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: G8358-SFG1811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

28.08.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Heikki Penttilä
  • Pauliina Louhiala

Vastuuopettaja

Pauliina Louhiala

Ryhmät

  • SFG217SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S17, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata keskeisimpiä asiakkaan toimintakykyä edistäviä fysioterapiamenetelmiä ja niiden perusteita (fysikaalisia hoitoja, pehmytosakudosten käsittelyä, nivelten mobilisointia ja stabilointia)
- valita ja käyttää fysioterapiamenetelmiä turvallisesti ja perustellusti
- arvioida menetelmien käytön tarkoituksenmukaisuutta ja tuloksellisuutta

Toteutustapa

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- Kuvata erilaisia asiakkaan toimintakykyä edistäviä fysioterapiamenetelmiä (kivunhoitomenetelmät, pehmytkudoskäsittely, nivelten moblilisaatio ja stabilaatio)
- Valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia fysioterapiamenetelmiä turvallisesti ja perustellusti
- Arvioida fysioterapiamenetelmien käytön tarkoituksenmukaisuutta, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan päivätoteutuksena pääsääntöisesti Otaniemen Kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kalso E, Haanpää M & Vainio A (toim.). Kipu. Keuruu, Duodecim. 2009.
Petty, NJ. Neuromusculoskeletal Examination and Assessment. A handbook for therapists. 2013. 4.painos.
Arponen R. & Airaksinen O. Hoitava hieronta. Porvoo, WSOY. 2001.
Saari M, Lumio M, Asmussen PD., Montag H-J. Käytännön lihashuolto. VK-Kustannus Oy. 2009.
Kaltenborn F. Manual Mobilization of the joints vol 1: extremities. 2001.
Buttler D ja Moseley L. Explain pain. 2003. Noigroup Publications, Adelaide Australia 2003.

Sisältö ja sen jaksotus

Alkutentti
Luennot
Työpajat
Näyttökoe
Kirjallinen ryhmätehtävä
Seminaari, jossa ryhmätehtävän esitys
Opintojakso painottuu työpajatyöskentelyyn, jossa tehdään käytännön harjoituksia eri menetelmistä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Opintojakso painottuu työpajaharjoitteluun, jossa käytetään osaamisen jatkuvaa arviointia.
Opintojakson hyväksytty suoritus vaatii aktiivista osallistumista työpajoihin ja osaamisen osoittamista näytöllä.

Hylätty (0)

Opiskelija
- Ei hallitse aiheen ammattikäsitteitä eikä voi osoittaa perehtyneensä aiheen tietoperustaan
- Ei huomioi toiminnassaan asiakkaan turvallisuutta eikä pysty ohjeiden mukaiseen toimintaan
- Ei noudata toiminnassan ammattieettisiä periaatteita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- Käyttää yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä aiheen tietoperustaan
- Toimii turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista, kokeilevaa ja hapuilevaa
- Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla
- Toimii ohjattuna asianmukaisesti, tarvitsee toimintaansa selkeän ohjauksen
- Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja
- Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
- Toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
- Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä
- Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan
- Perustelee, vertailee ja analysoi toimintaansa yleisillä ohjeilla
- Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä
- Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja
- Toimii ammatillisesti asiakastilanteissa
- Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
- Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä
- Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti
- Perustelee toimintaa tutkitun tiedon avulla
- Toimii itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista
- Valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja osaa perustella valintansa
- Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti
- Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan