Siirry suoraan sisältöön

Samanlaisia, erilaisia - monenlaisia mahdollisuuksia (5 op)

Toteutuksen tunnus: G8287-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 22.08.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 22.11.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö W

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Sari Haapa
  • Elina Kauhanen
  • Irma Karhu

Vastuuopettaja

Irma Karhu

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen kasvun ja kehityksen erityisiä haasteita ja tuntee niihin liittyviä palvelujärjestelmiä
- tukea asiakkaiden erilaista tapaa oppia ja toimia
- ohjata kuntouttavaa toimintaa asiakkaan tarpeiden mukaisesti
- kohdata ja ratkaista haasteellisen käytöksen tilanteita

Toteutustapa

Lähiopetusta 5 päivää + ryhmätehtävä
Opintojakso sisältää:
- Orientaatiopäivänä teoriaa erityisen asiakkaan kohtaamisesta, oppimisen tuesta ja palvelujärjestelmistä. Pienryhmien muodostaminen ja tapaaminen (1 pv)
- Asiantuntijapäivät Otaniemessä; järjestöjen ja yhdistysten esittäytyminen ja luentoja (2 pv)
- Oppimistehtävä ja purkupäivä (1 pv)
Monialaisten ryhmien tapaamiset oman aikataulun mukaan.

Opintojaksoon kuuluu myös joko osallistuminen Apuvälinemessuille Tampereelle (https://apuvaline.info/messuinfo/) 28-30.10.2021 yhtenä päivänä tai Multisensorisen työn valtakunnalliseen verkostopäivään 27.10.2021 joko paikan päällä Tikkurilassa (Vantaan kaupungintalon valtuustosali, Asematie 7, lähellä Tikkurilan asemaa).

Sähköisenä oppimisympäristönä on Canvas. Opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Canvas-työtilassa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Canvaksessa orientaatiopäivän ja ulkopuolisten asiantuntijoiden luennot sekä mahdollinen muu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijat tekevät ryhmäprojektin valintansa mukaan: Järjestöt, koulu, päiväkoti, asiakkaan polku jne.
Perehtyminen erityisyyteen ja sen kohtaamiseen (tutkiva oppiminen).

PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management), jonne sinun tulee viedä tekemäsi projektit, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä. Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson orientaatio pidetään 30.8.2021.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

- Ihmisen kasvun ja kehityksen erityiset haasteet ja niihin liittyvät palvelujärjestelmät
- Asiakkaiden erilaisten oppimis- ja toimintatapojen tukeminen
- Kuntouttavan toiminnan ohjaaminen
- Haasteellisen käytöksen tilanteiden kohtaaminen ja ratkaiseminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Avoimen AMK:n opiskelijoille on varattu viisi paikkaa toteutukselta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin