•   Ihmisen liikkeen ja liikkumisen kehittyminen G8206-3003 01.09.2020-18.12.2020  5 op  (SFGOPS20) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - kuvata ihmisen kasvun ja kehittymisen vaiheet
    - havainnoida lapsen psykomotorista kehitystä
    - analysoida ihmisen liikettä ja liikkumista
    - tehdä johtopäätöksiä lapsen toiminnasta sekä toimintaedellytyksistä

    Vastuuopettaja

    Pauliina Louhiala-Hänninen

    Toteutusmuoto

    40% Lähiopetus, 60% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Everett, T. & Kell, C. 2010. Human movement: an introductory text. Edinburgh: Churchill Livingstone Gallahue D.J., Ozmun, J & Goodway 2012, 4 ed. Understanding motor development. Infants, children, adolescents, adults. McGraw-Hil. New York. Kauranen K, 2017. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro Oy. Helsinki. Kauranen, K. & Nurkka, N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166 - Helsinki Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. Jyväskylä: VK-Kustannus Oy. Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen ikävuosi. Helsinki: Tammi. Salpa P. & Autti-Rämö I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi, kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Latvia: Kustannusosakeyhtiö Tammi. Sheridan MD. 2006. From birth to five years - Children´s developmental progress. Routledge. Zimmer R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja. Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. VK-Kustannus Oy. Keuruu.

    Toteutustapa

    Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina, lukuuottamatta alku- ja lopputapaamista sekä työpajoja (3-5 kpl), joille on 100 % osallistuminen. Opintojakso alkaa pakollisella orientaatiolla Otaniemen kampuksella.
    Opintojaksolla on kolme teemaa. Jokaisella teemalla on oma vastuuopettaja. Opintojakson teemat ovat:
    1) Ihmisen liike ja liikkuminen
    2) Motorinen oppiminen ja taidon kehittyminen
    3) Psykomotorinen kehitys.
    Opiskelijat jaetaan tiimeihin ja jokaiseen teemaan liittyy:
    - Kontaktina orientaatio -tapaaminen, verkkoluento tai verkko-ohjaus sekä tiimimuotoinen tehtävä ja työpajatyöskentely. Työpajoissa vaaditaan 100% läsnäolo.
    - Tiimityöskentelyä hyödynnetään osassa tehtäviä sekä työpajoissa. Opintojakson kokoava lopputehtävä toteutetaan yksilötehtävänä.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    [Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.09.2020 - 18.12.2020

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2020 - 31.07.2020

    Ryhmä(t)
    • SFGOPS20
    Paikkoja

    30 - 40

    Yksikkö

    Laurea Otaniemi, sote

    Opettaja(t)

    Heikki Penttilä, Kati Nykänen, Pauliina Louhiala-Hänninen, Riikka Saukkola

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Koulutus

    Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

    Toimipiste

    Laurea Otaniemi

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

    Mikäli haet koko- tai osaan opintojaksoa hyväksilukua, niin tutustu etukäteen opintojakson tavoitteisiin ja laadi aivan alustava word -suunnitelma siitä, miten ajattelit hyödyntää hankkimaasi osaamista op-jakson osaamistavoitteiden saavuttamisen edellyttämällä tavalla. Ota sitten yhteys op-jakson vastuulehtori: heikki.penttila@laurea.fi

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksoon ei sisälly varsinaista työelämäkumppaniyhteistyötä.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakso toteutetaan pääosin verkossa, ja siksi opinto-ohjelmaan sisältyviin läsnäolokertoihin on 100 % aktiivinen osallistumis- ja läsnäolovaatimus.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Ei kv- yhteyttä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakso toteutetaan 3 osassa:
    1. Osassa opiskelijat kuvaavat kehon rakenteiden ja toimintojen liikettä- ja liikkumisen suorituksia kuvaavat tasot sekä akselit ja analysoivat tietoa ihmisen liikkeen ja liikkumisen kannalta. Toteutus Laboratoria -ympäristössä
    2. Osassa opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat lasten tai nuorten liikettä ja liikkumista näiden motorisen oppimisen ja taidon kehittämisen tavoitteellisessa liikkumisen ohjauksen interventiossa
    3. Osassa opiskelijat havainnoivat ja analysoivat 0-3 vuotiaiden psykomotorista kehittymistä ja koostavat näitä koskevat oppimistehtävät.

    Nämä 3 osaa yhdistävät ihmisen liikkeen ja liikkumissen psykomotorisen kehityksen kokonaisuuden siten, että 1. osassa tarkastelunäkökulma on biomekaaninen("ulkoa sisään") 2. osassa näkökulma on havaintomotoriikkaan perustuvassa motorisessa oppimisessa ja -taidon tavoitteellisessa kehittymisessä valitussa ympäristössä ("sisältä ulos") ja 3. osassa nämä em. näkökulmat yhdistyvät Ihmisen psykomotorisessa kehityksessä lasten/nuorten näkökulmasta

    Tästä kokonaisuudesta opiskelijat koostavat vielä lopputehtävän, jossa voivat halutessaan hyödyntää myös muita syksyn ft- koulutusohjelman opintosisältöjä oman osaamisensa kehittämiseksi.

    Aika ja paikka

    [Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) Suomeksi •Käyttää asiantuntevasti opintojakson keskeisiä käsitteitä. •Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla. •Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. •Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa. •Edistää ryhmän toimintaa. •Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

    Hyvä

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4) Suomeksi •Käyttää systemaattisesti opintojakson keskeisiä käsitteitä. •Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla. •Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä. •Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja. •Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti. •Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

    Kiitettävä

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5) Suomeksi •Käyttää asiantuntevasti opintojakson keskeisiä käsitteitä. •Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla. •Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. •Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa. •Edistää ryhmän toimintaa. •Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan