Kliininen asiantuntija hoitotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: B0323-SHB1811A
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
28.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Terhi Hautaviita
- Sanna Pirinen
Vastuuopettaja
Sanna Pirinen
Ryhmät
-
SHB216SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S16, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työmenetelmiään ajantasaisten ohjeiden, suositusten ja näyttötiedon mukaisesti
- havainnoida kehittämistarpeita hoitotyössä ja suunnitella, toteuttaa sekä arvioida kehittämistoimenpiteitä
- kehittää työtään, työyhteisöään ja alaansa reflektiivisesti ja moniammatillisesti huomioiden eri toimijat
- luoda vastavuoroisuuteen ja kumppanuuteen perustuvan yhteistyösuhteen potilaan ja asiakkaan tukemiseksi
- arvioida eri hoito- ja ohjausmenetelmien toimivuutta ja vaikuttavuutta
- toimia hoitotyön asiantuntijana vaativassa lääkehoidossa ja lääkehoidon potilasohjauksessa
Toteutustapa
Opintojakso B0323 toteutuu case-pohjaisena työskentelynä ongelmalähtöisen oppimisen menetelmillä. Opintojaksolla opiskelijat tuottavat pienryhmissä laaja-alaiset potilassimulaatioskenaariot, joiden suunnittelun, toteutuksen ja palautteen opiskelijatiimi toteuttaa yhdessä opintojakson vastuuopettajien kanssa. Opintojakson vastuuopettajat luovat simulaatioskenaarioiden aihiot, joiden pohjalta opiskelijatiimit luovat skenaariot.
Laaja-alaisissa potilassimulaatioissa opiskelijat luovat potilasskenaariot, joissa on sekä mielenterveystyön että somaattisen hoitotyön osaamisperustaa vahvistavia sisältöalueita. Potilasskenaarioiden purku tapahtuu pienryhmittäin opiskelijatiimien johdolla, ja jokainen tiimi tuottaa ryhmän yhteiseen purkuun lyhyen esityksen potilasskenaarion keskeisimmistä osaamistavoitteista. Lisäksi tiimi tuottaa myös lyhyen kirjallisen raportin potilasskenaarion keskeisimmistä hoitotyön osa-alueista. Muut ryhmät antavat tästä vertaisarvioinnin.
Simulaatiopäivässä on läsnäolovelvollisuus, eikä poissaoloja voi korvata kirjallisilla tehtävillä tms.
Aika ja paikka
Opiskelijat jaetaan pienryhmiin ja kukin pienryhmä osallistuu yhteen (1) simulaatiopäivään, jossa käydään läpi yhteensä neljän pienryhmän potilasskenaariot.
Lisäksi pienryhmittäin on kaksi (2) ohjauskertaa ohjaavien opettajien kanssa potilasskenaarion suunnittelussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Simulaatiopäivässä on läsnäolovelvollisuus, eikä poissaoloja voi korvata kirjallisilla tehtävillä. Toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa.
Lisätietoja opiskelijoille
Laaja-alaisten potilasskenaarioiden luominen edellyttää aikaisempien opintojen teoriatietoja, joten aikaisemmat ydinosaamisen teoriaopinnot tulisi olla pääosin suoritettuina.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää:
- aktiivista osallistumista oman pienryhmän tekemään potilasskenaarion suunnitteluun ja toteuttamiseen (simulaation luominen sekä esitys) simulaatiopäivänä
- pienryhmässä tehty kirjallinen raportti oman potilasskenaarion keskeisistä hoitotyön sisällöistä
- yhden pienryhmän potilasskenaarion simuloimista simulaatiopäivänä
- pienryhmittäin annettu vertaispalaute muiden ryhmien kirjallisesta raportista.