Siirry suoraan sisältöön

Työnohjaus ja tiimivalmennus (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9538-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (SYA7), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Ossi Salin
  • Sirpa Reilio

Ryhmät

  • SYA720KJ
    Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K20, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- johtaa työyhteisön ryhmäprosesseja
- työnohjauksen ja tiimivalmennuksen teoriaperustaa ja menetelmiä
- soveltaa työnohjausta ja tiimivalmennusta työn ja johtamisen kehittämisessä

Toteutustapa

Opiskelija osaa:
-johtaa työyhteisön ryhmäprosesseja
-työnohjauksen ja tiimivalmennuksen teoriaperustaa ja menetelmiä
-soveltaa työnohjausta ja tiimivalmennusta työn ja johtamisen kehittämisessä
Opintojakson eteneminen kevät 2020:
Maaliskuu 1.3.-24.3: tee orientoiva tehtävä
21.3. klo 9-17 Kontaktipäivä
Välitehtävä, lukupiiri työnohjauksen lähestymistavoista (palauttakaa siitä raportti 20.4. mennessä)
8.5. klo 9-17 Työnohjauksen suunnitelmat käydään läpi
9.5.- 31.8. Työnohjaus-/valmennusprosessin toteuttaminen
Viimeinen kontaktipäivä syksyllä 2020, ajankohta sovitaan erikseen: Toteutuneiden ohjausten tarkastelua

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuutta josta voi lähteä liikkeelle:
Carlsson, M., Forssell, C. (2017): Esimies ja coaching. Oivaltava coaching johtamisen Tietosanoma.
Furman, B., Ahola, T. (2007): Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti oy.
Furman, B., Ahola, T. (2012): Tuplatähti. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Tammi.
Furman, B., Ahola, T. (2013): COOPERATION - Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään. Lyhytterapiainstituutti. (Myös vanhempi painos käy: Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään)
Ristikangas, M-R., Grunbaum, L. (2016): Valmentava esimies. Alma Talent.
Ristikangas, M-R., Ristikangas, V. (2017): Valmentava johtajuus. Alma Talent.
Ruutu, S., Salmimies, R. (2016): Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen työote.
Englanniksi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lukupiiri: arviointi hyväksytty/hylätty
Työnohjaussuunnitelma: hyväksytty/hylätty
Työnohjausraportti:
Kiitettävä K5
Raportissa analysoidaan työnohjauksen/tiimivalmennuksen kysymyksiä, toteutettua työnohjaus/valmennusprosessia, teoreettisia näkökulmia ja työtapoja kriittisesti ja monipuolisesti tietoa integroiden. Lähdekirjallisuuteen on perehdytty huolellisesti, ja kirjoittaja hallitsee aiheen asiasisällöt ja käsitteet. Työssä yhdistellään luontevasti teoreettista tietoa ja omia näkemyksiä. Tekstistä välittyy arvioiva suhtautuminen lähdeaineistoon. Rakenne on selkeä ja johdonmukainen, ulkoasu virheetön. Työ osoittaa kypsää ja luovaa ajattelua. Argumentaatio on tieteellisen täsmällistä.
Hyvä H4-H3
Raportissa pohditaan työnohjauksen/tiimivalmennuksen kysymyksiä, toteutettua työnohjaus/valmennusprosessia monipuolisesti tuoden esiin erilaisia teoreettisia näkökulmia ja oma kokemuksia. Pohdinnassa näkyy. Aihealueeseen on perehdytty hyvin ja raportti osoittaa keskeisten sisältöjen hallintaa teoreettisesti ja käytännöllisesti. Teoreettinen osaaminen ja lähteiden käyttö on vakuuttavaa, käsitteiden käyttö osaavaa. Työn rakenne on selkeä ja johdonmukainen.
Tyydyttävä T2-T1
Työ on sisällöllisesti suppea. Lähdekirjallisuuden lukeminen välittyy, mutta siihen ei ole syvennytty tarpeeksi ja käsittelytapa on yksipuolinen tai niukka. Ohjausprosessin käsittely jää kuvailevalle tasolle. Keskeiset käsitteet on ymmärretty, mutta teoriaa ja käytäntöä ei ole pystytty yhdistämään, eli omaa pohdintaa ja/tai kokemuksia ei ole liitetty lähdeaineistoon, sille ei ole etsitty lähteistä vahvistusta tai teorialle ei ole esitetty kritiikkiä. Tekstin sujuvuudessa ja loogisessa etenemisessä on puutteita.