Valmentava johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9512-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 24.05.2020
Ajoitus
05.11.2020 - 04.03.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Mikko Häkkinen
Ryhmät
-
SYA520SJJohtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S20, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- johtaa työprosesseja ja kehittää työkulttuuria
- johtaa yhteistyötä erilaisia yhteistyön menetelmiä soveltaen
- johtaa alaisten motivaatiota ja osaamista
- hahmottaa ja ymmärtää yksilön vastuun, yhteisön vastuun ja tulosvastuun osana johtamista
- johtaa työyhteisöä oikeudenmukaisesti sosiaali- ja terveysalan arvoihin perustuen
- arvioida työtä ja työyhteisöä
Toteutustapa
Opintojakson oppimisalustana on Canvas.
Yhteiset opiskelupäivät toteutetaan Zoomin kautta osoitteessa:
https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen (kopioi osoite selaimen osoitekenttään)
Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.
Aika ja paikka
https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuutta josta voi lähteä liikkeelle:
Carlsson, M., Forssell, C. (2017): Esimies ja coaching. Oivaltava coaching johtamisen Tietosanoma.
Furman, B., Ahola, T. (2007): Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti oy.
Furman, B., Ahola, T. (2012): Tuplatähti. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Tammi.
Furman, B., Ahola, T. (2013): COOPERATION - Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään. Lyhytterapiainstituutti. (Myös vanhempi painos käy: Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään)
Ristikangas, M-R., Grunbaum, L. (2016): Valmentava esimies. Alma Talent.
Ristikangas, M-R., Ristikangas, V. (2017): Valmentava johtajuus. Alma Talent.
Ruutu, S., Salmimies, R. (2016): Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen työote.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso sisältää projektiosuuden aidossa työelämän ympäristössä (valmennus).
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Oppimistehtävien palauttamisajankohdista sovitaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti kansainvälistä kirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, kokonaistyömäärä on 135 tuntia.
Zoom-välitteistä opiskelua 24 t.
Itsenäistä- ja ryhmäopiskelua 111 t.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson oppimisalustana on Canvas.
Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson oppimisalustana on Canvas.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Hylätty (0)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit