Leila Jaakkola
90% Lähiopetus, 10% Etäopetus
Oppimateriaalit ja kirjallisuus ilmoitetaan tehtävänantojen yhteydessä lähikerroilla. Tehtävänannot ovat Canvas-työtilassa A9467/3013 Laatu ravitsemispalveluissa. Harjoitteluvuoroihin liittyvää materiaalia on BarLaurea-työtilassa Canvasissa.
Opintojakson toteutus koostuu
•kontaktiopetuksesta torstaisin, satunnaisesti myös muina viikonpäivinä, ja
•käytännön oppimisvuoroista BarLaurean ruokapalveluissa.
Teoria-aiheiden kontaktiopetus ja BarLaurea-oppimisvuorot tapahtuvat vuoroviikoin, joka toinen viikko on teoriaa ja joka toinen BarLaurea.oppimisvuoroja.
Kontaktiopetuksen aikataulu ja sisältö tulevat Canvas-työtilaan A9467/3013 Laatu ravitsemispalveluissa.
Harjoitteluvuorot BarLaureassa toteutuvat erillisen ravintolapäällikön ilmoittaman vuorolistan mukaan. Vuorolista tulee BarLaurea-työtilaan Canvasissa.
Harjoitteluvuorot BarLaureassa ovat läsnäololtaan pakollisia. Kaikki BarLaurea-vuorot ja kontaktiopetuksen tehtävät on tehtävä hyväksytysti arvioituna ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista.
Opintojakson tehtäviä työstetään itsenäisesti lähiopetuskertojen ja BarLaurea-harjoitteluvuorojen välillä. Osaa tehtävistä tehdään myös harjoitteluvuoroissa.
Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojakson tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5 tai hyv/hyl. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.
Arviointimenetelmät, arvioinnin perusteet ja arviointikriteerit ovat A9467/3003 Laatu ravitsemispal-työtilassa Optimassa.
Tehtävät ja niiden arviointi:
1) BarLaurea-harjoitteluvuorot, yksilötehtävä, arviointi 1 - 5
2) Erityisruokavaliot ja ravitsemustehtävä, ryhmätehtävä, arviointi 1 - 5
3) Elintarviketieto-tehtävä, ykislö/paritehtävä, arviointi 1-5
4) Palvelupolkutehtävä, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
5) Työsuojelu ja ergonomia-tehtävä, yksilötehtävä, arviointi 1-5
6) Ravitsemuspassi, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL
7) Kokoava itsearviointi, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL
LISÄKSI KURSSILLA ON MAHDOLLISUUS SUORITTAA HYGIENIAPASSI ELI HYGIANIAOSAAMISEN TESTI, JOS SITÄ EI OLE SUORITETTU.
24.08.2022 - 30.10.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Laurea Leppävaara, palvelu
Anikó Lehtinen, Henry Lybäck, Leila Jaakkola, Tuula Kuivanen
Huomioi seuraavat asiat toteutuksella:
- Varmistat opiskelupaikkasi toteutuksella osallistumalla kurssin aloituskerralle ke 24.8. tai ilmoittamalla etukäteen poissaolosta Leila Jaakkolalle, leila.jaakkola@laurea.fi. Kaikille lähiopetuskerroille ja työpajoihin osallistuminen on suositeltavaa.
- BarLaureassa opiskelu tapahtuu vastuullisesti ryhmässä ja ryhmän jäsenenä; vuoroista poissaolemisesta tulee aina etukäteen ilmoittaa ravintolapäällikölle.
-Harjoitteluvuorot BarLaureassa ovat läsnäololtaan pakollisia. Kaikki BarLaurea-vuorot ja kontaktiopetuksen tehtävät on tehtävä hyväksytysti arvioituna ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista.
Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
5 op
1 op
H-5
Ei koske tätä opintojaksoa.
Opintojaksolla opiskellaan BarLaurea-LivingLabissa ja tehdään yhteistyötä mm. Löfbergsin kahvipaahtimon kanssa.
Opintojakson ohjelma on Canvas-työtilassa A0467/3013 Laatu ravitsemispalveluissa. Työtila avautuu ke 24.8.
Opintojakson aloitusinfo on ke 24.8.. klo 12.45 - 15.30.
Harjoitteluvuorot BarLaureassa alkavat perehdytykselllä ma 29.8. ja ti 30.8.
Harjoitteluvuoroissa BarLaureassa viestitään suomen kielen lisäksi myös englanniksi.
BarLaurea-oppimisvuorot 21 x 7 tuntia = 147 tuntia
Lähiopetus 32 tuntia
Tiimissä tapahtuva ja itsenäinen opiskelu 90 tuntia
Yhteensä 270 tuntia
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 10 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 270 tuntia.
Sisällön jaksotus on Canvas-työtilassa.
Opintojakson keskeistä sisältöä on, että opiskelija osaa
•tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja laadukkaasti:
aiheissa elintarvikehygienia ja omavalvonta, erityisruokavaliot ja ravitsemus, elintarviketieto ja tuotetuntemus,
•toimia ergonomisesti ja turvallisesti työyhteisössä
Keskeisen sisällön lisäksi tavoitteena on osata toimia vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä.
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS -toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä Englanniksi
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden