Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät (10 op)

Toteutuksen tunnus: A9457-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

6 op

TKI-osuus

8 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, tiko

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Päivi Pöyry-Lassila
  • Sami Kauppinen
  • Jani Turku
  • Satu Luojus

Ryhmät

  • NYA320KJ
    Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K20, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palvelumuotoilussa
- soveltaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja monipuolisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti asiakasymmärryksen pohjaksi tarvittavan tiedonhankintaprosessin, analysoida kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- kehittää suunnitteluratkaisua iteratiivisesti osana yhteistä tiedontuottamisen prosessia
- arvioida suunnitteluratkaisun toteutettavuutta ja vaikuttavuutta eri näkökulmista

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintona. Opintojaksoon sisältyy kuusi lähiopetuspäivää, itsenäistä työskentelyä sekä kaksi toisiaan tukevaa oppimistehtävää: soveltava kehittämistehtävä (OT2) ja lukupiirityöskentely (OT1), jotka suoritetaan pääsääntöisesti pienryhmässä. Koulutuspäivät sisältävät asiantuntijaluentoja ja workshop-työskentelyä.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (80%) sekä oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.

Aika ja paikka

Leppävaaran Laurea:
10.1.2020, 30.1.2020 (vieraileva luennoitsija klo 17.00 - 18.30), 29.2.2020, 19.3.2020, 20.3.2020 ja 17.4.2020 (klo 9.00 - 16.30)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Stickdorn, M., Lawrence, A. & Schneider, J. (2018). This is service design doing. Media Inc. O’Reilly.

Goodwin, K. (2009). Designing for the digital age. How to create human-centered products and services. Wiley Publishing, Inc. Indianapolis.

Schwarz, R. M. (2017). The skilled facilitator: a comprehensive resource for consultants, facilitators, coaches, and trainers. Jossey-Bass.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Tarkentuu myöhemmin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Oppimistehtävien palautuspäivämäärät löytyvät opintojakson Optima-työtilasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = keskismäärin 275 h opiskelijan työaikaa.

Arvio
- Lähiopetus 50 h
- OT1 80 h
- OT2 120 h
- Opintojakson muut tehtävät 25

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson etenemisen tarkempi kuvaus löytyy opintojakson Optima-työtilasta.

Lisätietoja opiskelijoille

satu.luojus@laurea.fi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu YAMK-opintojakson arviointikriteereihin.

Arviointiasteikko K5 - T1:
• Oppimistehtävät 70% arvioinnista
• Osallistuminen ja aktiivisuus 30% arvioinnista