Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät (10 op)
Toteutuksen tunnus: A9457-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 01.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
6 op
TKI-osuus
8 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, tiko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Päivi Pöyry-Lassila
- Sami Kauppinen
- Jani Turku
- Satu Luojus
Ryhmät
-
NYA320KJTulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K20, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palvelumuotoilussa
- soveltaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja monipuolisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti asiakasymmärryksen pohjaksi tarvittavan tiedonhankintaprosessin, analysoida kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- kehittää suunnitteluratkaisua iteratiivisesti osana yhteistä tiedontuottamisen prosessia
- arvioida suunnitteluratkaisun toteutettavuutta ja vaikuttavuutta eri näkökulmista
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintona. Opintojaksoon sisältyy kuusi lähiopetuspäivää, itsenäistä työskentelyä sekä kaksi toisiaan tukevaa oppimistehtävää: soveltava kehittämistehtävä (OT2) ja lukupiirityöskentely (OT1), jotka suoritetaan pääsääntöisesti pienryhmässä. Koulutuspäivät sisältävät asiantuntijaluentoja ja workshop-työskentelyä.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (80%) sekä oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Aika ja paikka
Leppävaaran Laurea:
10.1.2020, 30.1.2020 (vieraileva luennoitsija klo 17.00 - 18.30), 29.2.2020, 19.3.2020, 20.3.2020 ja 17.4.2020 (klo 9.00 - 16.30)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Stickdorn, M., Lawrence, A. & Schneider, J. (2018). This is service design doing. Media Inc. O’Reilly.
Goodwin, K. (2009). Designing for the digital age. How to create human-centered products and services. Wiley Publishing, Inc. Indianapolis.
Schwarz, R. M. (2017). The skilled facilitator: a comprehensive resource for consultants, facilitators, coaches, and trainers. Jossey-Bass.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Tarkentuu myöhemmin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Oppimistehtävien palautuspäivämäärät löytyvät opintojakson Optima-työtilasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = keskismäärin 275 h opiskelijan työaikaa.
Arvio
- Lähiopetus 50 h
- OT1 80 h
- OT2 120 h
- Opintojakson muut tehtävät 25
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson etenemisen tarkempi kuvaus löytyy opintojakson Optima-työtilasta.
Lisätietoja opiskelijoille
satu.luojus@laurea.fi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu YAMK-opintojakson arviointikriteereihin.
Arviointiasteikko K5 - T1:
• Oppimistehtävät 70% arvioinnista
• Osallistuminen ja aktiivisuus 30% arvioinnista