Päätöksenteko sosiaalisissa tilanteissa ja organisaatioissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9394-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä (HYV5), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Kaisa Hytönen
- Markus Kanerva
Ryhmät
-
HYV521SJPäätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä, yamk, S21, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida ja tunnistaa päätöksentekoon vaikuttavia sosiaalisia tekijöitä, kun päätöksentekijä toimii osana työyhteisöä tai verkostoa
- tulkita ja tarkastella sosiaaliseen päätöksentekoon liittyviä tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
- analysoida sosiaalisia käyttäytymismalleja sekä sosiaalipsykologian että kokeellisen peliteorian näkökulmista
- tunnistaa päätöksenteon ilmiöiden merkityksen organisaatioissa
- arvioida päätöksenteon ilmiöiden soveltamisen eettisiä näkökulmia organisaatioissa
Toteutustapa
Tällä opintojaksolla paneudutaan erityisesti siihen, miten sosiaalinen konteksti vaikuttaa yksilön tekemiin päätöksiin. Tutustumme tapoihin, joilla muiden päätöksiin voidaan empiiristen tutkimusten mukaan vaikuttaa, sekä sosiaalisiin mieltymyksiin ja niiden psykologiaan.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina. Opintojaksoon kuuluvat opetus/ohjauspäivät toteutetaan seuraavina ajankohtina:
pe-la 10.-11.9.2021 kl 13-16.00
la 19.11.2021 klo 9-16.30
Lisäksi opintojaksoon sisältyy erikseen sovittavia tapaamisia ryhmätyöskentelyä ohjaavan opettajan kanssa.
Opintojaksolla käytetään Canvas-oppimisalustaa. Opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät julkaistaan Canvas-työtilassa. Lähipäivien ulkopuolella viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit).
Opintojakso koostuu teoriapohjan opiskelusta itseopiskelumateriaalin avulla Canvasissa (MOOC) sekä ryhmissä toteutettavasta kehittämistehtävästä.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Artikkelikokoelma (julkaistaan Canvas-alustalla)
Itsenäinen tiedonhaku
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä toimeksiantajan ja ohjaavan opettajan rajaaman tehtävänannon mukaisesti.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksosuoritus edellyttää opetuspäiviin osallistumista. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.
Canvasissa oleva itseopiskelumateriaali on saatavilla heti lukukauden alusta alkaen. Suosittelemme, että tehtävät suoritetaan ennen ensimmäistä tapaamiskertaa, mutta kuitenkin viimeistään 3.10.2021 mennessä.
Ensimmäisessä etätapaamisessa sovitaan kehittämistehtävään liittyvistä palautuspäivämääristä. Kehittämistehtävän lopputulokset esitetään toisessa etätapaamisessa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden soveltaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lukutehtävät ja niihin liittyvät monivalintatehtävät Canvasissa (itseopiskelumateriaali, MOOC): 55t
Opetus/ohjauspäivät: 2 x 8t = 16t
Kehittämistehtävä ryhmätyönä (sis. tapaamiset ohjaajan kanssa): 60t
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla tarkastelemme työelämän haasteita, jotka liittyvät sosiaalisten toimintamallien ja ryhmäkäyttäytymisen ilmiöihin. Opintojakso antaa valmiuksia havainnoida ja ymmärtää työelämän kannalta keskeisiä sosiaalisia käyttäytymismalleja ja mieltymyksiä, kuten luottamusta, kilpailua, vastavuoroisuutta, sosiaalinen painetta sekä statuksen merkitystä. Opintojakso antaa eväitä erityisesti ryhmätyötaitojen kehittämiseen sekä tuo uusia näkökulmia yhdessä kehittämiseen.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä -koulutuksen ydinopintoihin.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Canvasissa olevan itseopiskelumateriaalin tehtävät pisteytetään automaattisesti Canvas-alustalla.
Kehittämistehtävä arvioidaan alla olevien yleisten arviointikriteerien mukaan.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.” (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.