Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9324-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 31.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 15.06.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Kaarina Murtola

Vastuuopettaja

Kaarina Murtola

Ryhmät

  • TYJ20KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto) K20, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia erilaisissa tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa
- argumentoinnin kielelliset keinot
- tulkita ja tarkastella kriittisesti tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
- arvioida toisten tutkimus- tai kehittämishankkeita ja esittää niistä perusteltuja ja asianmukaisia kehittämisideoita
- laatia tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen

Toteutustapa

Opintojakso on suunnattu yamk-opiskeljoille, joten opiskelijalla tulee olla suoritettuna soveltuva korkeakoulututkinto.
Opintojakson osaamistavoitteet:
•opinnäytetyön/kehittämistehtävän edellyttämät viestintätilanteet
•argumentointikeinot
•tieteellisten artikkelien ja tutkimuksellisten tekstien tulkita ja kriittinen tarkastelu
•toisten tutkimus- tai kehittämishankkeiden arviointi ja perusteltujen kehittämisideoiden esittäminen niiden pohjalta
•tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen laatiminen.

Aika ja paikka

Opintojaksoon liittyy kolme lähiopetuskertaa seuraavan aikataulun mukaan:
11.01.2020, klo 9.00 - 16.30
09.02. 2020 klo 9.00 - 16.30
17.04. 2020 klo 9.00 - 16.30.
Optiman työtila avautuu avausluennon yhteydessä. Opintojakson alettua ohjaus ja viestintä tapahtuvat Optiman työtilan kautta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelumateriaali:
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Kolmas, uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro.

Taustakirjallisuutta:
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Strellman, U. & Vaattovaara, J. 2013 (toim.). Tieteen yleistajuistaminen 2013. Helsinki: Gaudeamus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalla tutkijalle. Juva: PS-Kustannus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Juva: PS-Kustannus.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Väliverronen, E. 2016. Julkinen Tiede.Tampere: Vastapaino.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö toteutuu opiskelijan suorittamien oppimistehtävien yhteyksissä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ks. ylempää kohta Aika ja paikka. Aikataulu on ilmoitettu myös opiskelijan lukujärjestyksessä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolle ilmoittautuneille lähetään lyhyt ennakkokysely, joiden pohjalta opintojakson sisältöä tarkennetaan tukemaan osaamistavoitteita ja kehittämishankkeen tutkimusviestinnän prosessia. Ennakkotehtävän palautus viimeistään 5.1.2020.

Opintojaksolla on kolme lähipäivää. Opintojaksolla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
- Opinnäytetyö tekstilajina
- Tutkimusetiikka, lähdekritiikki ja lähdemerkintöjen yleiset periaatteet
- Referointi, referoiva kieli
- Oma ääni opinnäytetyössä, metateksti ja argumentointi
- Tutkimustekstin tyyli ja kieli

Lisätietoja opiskelijoille

Huom! Tämä opintojakso on suunnattu ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille. Edeltävä osaaminen: hyväksytty vähintään alemman korkeakoulututkinnon opinnäytetyö.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävät on suunniteltu tukemaan opinnäytetyöprosessia. Arvioitavia tehtäviä on kolme: opponointiharjoitus (parityö), tutkimusmenetelmän raportointi (yksilötyö) ja tutkimusartikkeliharjoitus 2. lähipäivän yhteydessä. Harjoitus voidaan tehdä myös korvaavana tehtävänä. Tehtävänannot esitellään ensimmäisellä luennolla ja julkaistaan sen jälkeen Optiman työtilassa.

Hylätty (0)

Arvioinnissa sovelletaan Laurean ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakson yleisiä arviointikriteereitä. Lisätietoja: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf

Arviointikriteerit ovat nähtävissä myös opintojakson työtilassa Optimassa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvioinnissa sovelletaan Laurean ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakson yleisiä arviointikriteereitä. Lisätietoja: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf

Arviointikriteerit ovat nähtävissä myös opintojakson työtilassa Optimassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvioinnissa sovelletaan Laurean ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakson yleisiä arviointikriteereitä. Lisätietoja: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf

Arviointikriteerit ovat nähtävissä myös opintojakson työtilassa Optimassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvioinnissa sovelletaan Laurean ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakson yleisiä arviointikriteereitä. Lisätietoja: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf

Arviointikriteerit ovat nähtävissä myös opintojakson työtilassa Optimassa.