Talousohjaus palveluliiketoiminnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9321-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 01.12.2019
Ajoitus
03.02.2020 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Marjo Lipasti
Vastuuopettaja
Marjo Lipasti
Ryhmät
-
MYA319SJPalvelumuotoilu, yamk, S19, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon, kehittämisen ja hinnoittelun tueksi
- analysoida palvelun kannattavuutta
- laatia budjetteja palvelujen kehittämisprosessiin
- käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa
Toteutustapa
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
-tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon ja prosessien kehittämisen tueksi
-hinnoitella uusia palveluja ja soveltaa kustannuslaskentaa asiakaskannattavuuden analysoimisessa
-laatia budjetteja
-käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa
Opintojakson sisältö:
-palveluiden kustannusten määrittely
-palveluiden hinnoittelu ja asiakaskannattavuus
-talousohjauksen raportit
-budjetointi
-mittarit
Opintojakson suorittaminen:
1. Kirjanllisuustehtävä: max 10p
2. Budjetointi ja mittarit: max 20p
3. Palveluiden hinnoittelu ja asiakaskannattavuus: max 30p
4. Tiimin aihe: Esitys ja raportti max 30p
5. Verkkokeskustelu: Talousohjauksen haasteet palveluliiketoiminnassa max 10p
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjalinkit Laurea Finna tiedonhakupalveluun
Jormakka, Koivusalo, Lappalainen, Niskanen: Laskentatoimi, Edita, (Luvut 6-11)
Järvenpää, Länsiluoto, Partanen, Pellinen: Talousohjaus ja kustannuslaskenta, Sanoma Pro
Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen: Laskentatoimi johtamisen tukena, Edita
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
A9321 Talousohjaus palveluliiketoiminnassa, arviointikriteerit
Arviointi perustuu
arvosana 1: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. Opiskelija osaa käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. Opiskelija viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
arvosana 3: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Opiskelija käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. Opiskelija viestii asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
arvosana 5: Opiskelija osaa luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa. Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.
Opintojakso noudattaa osaamistavoitteeltaan kansallisen viitekehyksen tasoa 7 (ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot)