Siirry suoraan sisältöön

Ruoka- ja juomakulttuuri (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9221-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

19.09.2022 - 31.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat

Opettaja

  • Henry Lybäck
  • Anikó Lehtinen

Ryhmät

  • TOP222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Palvelualat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- esitellä suomalaista ja eri maiden ruokakulttuuria
- tunnistaa erilaisia ruokatottumuksia sekä niiden taustaa
- suunnitella ja valita erilaisiin tilaisuuksiin ja käyttötarkoituksiin sopivat ruoka- ja juomatarjoilut
- toimia vastuullisesti ruoka- ja juomatarjoilujen palveluprosesseissa

Toteutustapa

Opintojaksossa lähijaksoja, jonka lisäksi ruokaprojektin toteutus syksyllä 2022. Osallistuminen lähitunneille on kaikille välttämätöntä. Kontaktiopetuksen aikataulu ja sisältö tulee A9221 Ruoka- ja juomakulttuuri Canvas-työtilaan.
Opintojaksolla osoitetaan osaamisen kehittyminen annettujen tehtävien ja projektien avulla. Tehtävät ja opintoaineistot linkkeineen ja tehtävien palautuskansiot ovat jakson Canvas-työtilassa.

Aika ja paikka

Lähijaksot toteutetaanLeppävaaran kampuksella, myös yritysvierailuja. Ruokaprojekti toteutetaan muualla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja kirjallisuus julkaistaan jakson A9221 Ruoka- ja juomakulttuuri Canvas-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jaksolla ei ole pääsääntöisesti valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Jaksolla toteutetaan ruoka- ja juomakulttuuria koskeva projekti toimeksiantajan kanssa. Koulutuksessa yritysyhteistyötä alan toimijoiden kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson ohjelma tarkempi aikataulu päivittyy Canvas työtilassa Ruoka- ja juomakulttuuri.
Opintojakson teoriatunnit ovat perjantaisin 23.9. alkaen.
Toimeksiantajan projektin täydentyessä ilmoitetaan toteutettavan tapahtuman aika ja paikka tarkemmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 20 tuntia
Tiimissä tapahtuva ja itsenäinen opiskelu 113,5 tuntia, sisältöen ruokakokonaisuuden suunnittelun, kehittämisen ja toteutuksen.
Yhteensä 133,5 tuntia
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 133,5 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Jakson laajuus 5 op /133.5 tuntia ja sen osat:
1. Projekti: (tiimissä toimiminen): arviointi T1 - K5 (70 %)
2. Oppimispäiväkirja T1-K5 (30%)
3. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tehtävä arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.
Arviointimenetelmät, arvioinnin perusteet ja arviointikriteerit ovat työtilassa Optimassa.
Opintojakson suoritus edellyttää osallistumista ruokaprojektiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson keskeistä sisältöä on, että opiskelija osaa
- kertoa ruoka- ja juomakultuurin keskeiset käsitteet asiakaslähtöisesti
- tunnistaa erityyppiset ruokakulttuurit, ruokatotumukset ja niidet taustat
- kertoa ruuan ja juoman yhdistämisestä asiakaslähtöisesti ja kaupallista kulmaa hyödyntäen
- suunnitella ruoka- ja juomakultuurin liittyvää kaupallista toimintaa
- ideoida, suunnitella ja kehittää kohderyhmälähtöisesti ruoka- ju juomakulttuuriin liittyviä tuotteita ja kokonaisuuksia kaupallista tarkoitusta varten
- toimia vastuullisesti ruoka- ja juomatarjoiluiden palveluprosessissa


1. Projekti: (tiimissä toimiminen): arviointi T1 - K5 (70 %)
2. Oppimispäiväkirja T1-K5 (30%)
3. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Saavuttaa kohteena olevat tulokset, mutta tarvitsee työskentelyssään runsaasti tukea. Oppimisprosessi on katkonainen ja syntyneet tuotokset niukkoja ja heikosti perusteltuja. Työskentelee tiimissä seurailijana.
Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. Toimii turvallisesti, joskin toiminta usein kaavamaista/kokeilevaa/hapuilevaa/omalähtöistä. Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla. Toimii ohjattuna asianmukaisesti. Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. Toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Työskentely moitteetonta ja saavuttaa toiminnallaan asetetut tavoitteet. Tuotokset tavanomaisia, osin ohuesti perusteltuja. Hallinnoi omaa oppimisprosessiaan, hoitaa sovitusti tehtävänsä tiimissä. Perustelee, vertailee, analysoi toimintaansa yleisillä ohjeilla. Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä. Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.Toimii ammatillisesti asiakastilanteissa. Toimii ryhmässä tavoitesuhteisesti. Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Työskentelee innovatiivisesti, kriittisesti ja tuottavasti suhteessa osaamisen kehittämisen kriteereihin. Hallitsee moitteettomasti omaa oppimisprosessiaan tiimissä. Käyttää asiantuntevasti ja systemaattisesti ammattikäsitteitä. Perustelee toimintaa tutkitun tiedon avulla. Toiminta on joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. Valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita, malleja ja perustelee valintansa. Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. Edistää ryhmän toimintaa. Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan