Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisten palvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9162-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 10.10.2021

Ajoitus

12.10.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, tiko

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Opettaja

  • Katja Henttonen

Vastuuopettaja

Katja Henttonen

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)

Ryhmät

  • TON221SY
    Laurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti

Toteutustapa

Opiskelija voi valita kurssin alussa joko lähi- tai etätoteutuksen:

Lähiopetus toteutetaan Leppävaaran kampuksen Living Lab -tilassa. Lisäksi lähiopiskelijat suorittavat tehtäviä itsenäisesti yksin ja ryhmässä. Lähiopiskeille tarjotaan mahdollisuus osallistua opintojakson puitteissa oikeaan EU-rahoitteiseen T&K-hankkeeseen.

Etäopiskelijat etenevät kurssilla Canvas-työtilassa olevan opintomateriaalin ja luentotallenteiden tukemana. Lisäksi etäopiskelijoiden tulee osallistua ryhmäkohtaisiin Zoom-ohjaustapaamisiin, joiden ajat kukin ryhmä varaa itse opettajan kalenterista. Opintojakson suorittaminen etänä vaatii itsenäistä työotetta ja hyvää ajanhallintaa.

Opintojakson laajin tehtävä on ryhmätyönä tehtävä käyttäjätutkimushanke. Sekä lähi- että etäopiskelijoiden on voitava osallistua käyttäjätapaamisiin (esim. haastattelut, työpajat) oman tutkimushankkeensa vaatimassa laajuudessa.

Opintojakson aikataulu, tehtävien suoritusohjeet sekä tarvittavat materiaalit ovat saatavissa Canvas-työtilassa. Canvas toimii myös kurssin ensisijaisena viestintäalustana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sampsa Hyysalo: Käyttäjä tuotekehityksessä. Tieto, tutkimus, menetelmät. TAIK. 2009
Sähköinen kopio oppikirjasta on saatavilla Canvas-työtilassa.

Lang, J. & Howell, E. (2017). Researching UX: User research. SitePoint. Kirja on saatavissa Laurean kirjastosta sekä painettuna että sähköisenä versiona.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Kurssin aikana tehdään käyttäjätutkimus aidolle tai kuvitellulle asiakkaalle. Hanke toteutetaan 3-5 hengen tiimeissä. Jokainen tiimi laatii hankkeestaan tutkimussuunnitelman, loppuraportin ja lyhyen suulllisen esityksen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tehtävien palautuspäivät ilmoitetaan Canvas-työtilassa. Hanketehtävä toteutetaan toimeksiantajan kanssa neuvotellussa aikataulussa ja loppuraportoinnin tulee valmistua 6.1.2022 mennessä.

Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Kansainvälisyys toteutuksella

Toteutuksella ei ole kansainvälisiä yhteistyötahoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste (op) vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus jakautuu arviolta seuraavasti:

Lähiopetuskerrat (etäopiskelijoilla luentotallenteet ja Zoom-tapaamiset): 25 tuntia (1 op)
Kirjallisuusessee: noin 10-15 tuntia (0,5 op)
Menetelmään perehtyminen ja esitys (etäopiskelijoilla video): noin 10-15 tuntia (0,5 op)
Hankkeen toteutus ja raportointi: 30-40 tuntia (1,5 op)
Muut tehtävät: 10-15 tuntia(0,5 op)

Tämä on opettajan alustava arvio opintojakson kuormittavuudesta. Yksittäisen opiskelijan kohdalla työtavat, lähtötiedot ja tavoitetaso vaikuttavat merkittävästi kuormitukseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiin ja opitaan soveltamaan niitä digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Opiskelijat tutustuvat saavutettavuuteen (estettömyyteen) ja oppivat arvioimaan digitaalisen palvelun käytettävyyttä. Opiskelijat oppivat myös toteuttamaan käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolta opiskelija saa arvosanan 1-5. Arvosana muodostuu seuraavasti:

Kirjallisuusessee (yksilötyö): 20%
Monivalintatehtävä (yksilötyö): 10%
Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille (etäopiskelijoilla Zoom-tapaamisiin): 20%
Esitys käytettävyysmenetelmästä (ryhmätyö): 10%
Käytettävyystutkimushanke (toimeksiantajalle, ryhmätyö): 40%

Lisäksi opintojakson aikana annetaan pieniä yksilö- ja ryhmätehtäviä, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla ei järjestetä tenttiä.

Toimeksiantajan tyytyväisyydellä on merkittävä rooli käytettävyystutkimushankkeen arvioinnissa. Opiskelijat arvioivat lisäksi toistensa työskentelyä ryhmän sisällä.

Kaikki opintojakson tehtävät ovat pakollisia. Opiskelijan, joka ei ole suorittanut tehtäviä hyväksytysti, tulee uusia suoritus opettajan määrittelemällä tavalla. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin