•   Palvelujärjestelmien kehittäminen A9146-3015 21.03.2022-27.05.2022  10 op  (MSA221KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - kehittää palveluprosesseja osana palvelujärjestelmää
    - arvioida ja kehittää palvelutuotantoa
    - suunnitella ja tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja
    - toimia esimiehenä palvelutuotannossa

    Vastuuopettaja

    Henry Lybäck

    Toteutusmuoto

    90% Lähiopetus, 10% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Jokinen, P., Laine, H. ja Lampi, R. 2002. Ammattikeittiön laitteet ja työvälineet. WSOY. Immonen, I., Laaksonen, S., Lattu, L. ym. 2010. Erityisruokavalioiden valmistus ammattikeittiössä. Helsinki: WSOYPro. Kela ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2016. Toinen, uudistettu painos. Korkeakouluopiskelijoiden ruokailusuositus - Terveyttä ruoasta. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/159824/Korkeakouluopiskelijoiden_ruokailusuositus_2016_korjattu.pdf?sequence=5 Lampi, R., Laurila, A. & Pekkala, M-L. 2012. Ruokapalvelut työnä. SanomaPro. Laurent, B. 2006. Päivittäisjohtaminen matkailu- ja ravintola-alalla. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit. Kaikkonen, A., Mäkynen, T., Tiusanen, M. & Viinikka, E. 2017. Kokkiprokkis. 9. - 10. painos. Helsinki: SanomaPro. Mykkänen, J. & Ursin, H. 2006. Tarjoilukirja. Restamark. Taskinen, T. 2007. Ammattikeittiöiden ruokatuotantoprosessit. Mikkelin ammattikorkekoulu. A: Tutkimuksia ja raportteja 22. https://laurus.amkit.fi/vwebv/search?searchArg=ammattikeittiöiden+ruoka?&searchCode=TALL&limitTo=none&recCount=50&searchType=1&page.search.search.button=Hae Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2014. Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Terveyttä ruoasta! http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/attachments/fi/vrn/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.pdf Ylikoski, T.2000. Unohtuiko asiakas?. Keuruu:KY-Palvelu. Työhön perehdyttäminen ja opastus - ennakoivaa työsuojelua, Työturvallisuuskeskus (optiman materiaaleissa) Kangas,P. 2004. Perehdyttäminen palvelualoilla. Edita. (osin skannattuna optimassa) Hotellin ja ravintolan työturvallisuus Työturvallisuuskeskus (kirjastossa)

    Toteutustapa

    Opintojakson toteutus koostuu teoriaopetuksen ja käytännön opetuksesta.
    Teoriaopetus toteutetaan intensiiviviikkoina A-ryhmä vkolla 13 ja 21 ja B-ryhmä vkolla 12 ja 20. Aikataulu ja sisältö tulee Canvas-työtilaan.

    BarLaurean käytännön oppimisvuorot toteutetaan vuoroviikoin. B-ryhmä viikot 13, 15, 17, 19, 21 ja A-ryhmä viikot 12, 14, 16, 18, 20.
    BarLaurean käytännön oppimisvuorot toteutuvat erillisen ravintolapäällikön ilmoittaman vuorolistan mukaan. Vuorolista tulee sähköpostitse ilmoittautuneille opiskelijoille sekä BarLaurea-työtilaan Canvaksessa.

    BarLaurean käytännön oppimisvuorot ovat läsnäololtaan pakollisia, ne suoritetaan loppuun asti opintojakson aikana sekä kaikki kontaktiopetuksen tehtävät hyväksytysti ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista.

    Opintojakson tehtäviä työstetään itsenäisesti lähiopetuskertojen ja BarLaureassa.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso 1. Opintojakson tehtävä arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia

    Arviointi etupäässä laadullista sisältäen BL-opiskelun kokonaisuutena. Käytännön vuorojen tekeminen ja osallistuminen tuotantoprosessin annettuihin tehtäviin 40% arvosanasta.

    Teoriaosuus linkittyy käytännön osaamisen alla olevien tehtävien kautta ja vastaa 60% arvosanasta.
    Tehtävät ja niiden arviointi:
    1) BarLaurea-harjoitteluvuorot, yksilötehtävä, arviointi 1 - 5
    2) Flow-teemaviikon toteuttaminen ja raportointi, ryhmätehtävä, arviointi 1 - 5
    3) Kokoava itsearviointi, yksilötehtävä, arviointi 1-5.
    4) Omavalvonta, ryhmätehtävä, arviointi HYV/HYL
    5) Työturvallisuus, ryhmätehtävä, arviointi HYV/HYL
    6) Ravitsemus ja vastuullisuus, ryhmätehtävä, arviointi HYV/HYL

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    21.03.2022 - 27.05.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • MSA221KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Leppävaara, palvelu

    Opettaja(t)

    Anikó Lehtinen, Henry Lybäck, Leila Jaakkola, Tuula Kuivanen

    Lisätietoja opiskelijoille

    BarLaurea oppimisympäristö on tärkeä osa Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuvien restonomien oppimiskokemuksia.

    Koulutus

    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara

    T&K osuus

    2 op

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Ydinosaamista, ei ole valinnaisia suoritustapoja.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Rakentuu BarLaurean toimintaan ja sen yhteistyökumppaneihin.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    BarLaurean oppimisympäristössä on kansainvälisiä opiskelijoita, heidän kanssaan päivittäin tuotamme asiakaslähtöisiä palveluita asiakkaillemme. BarLaureassa opiskelijat pääsevät päivittäin toimimaan englannin kielellä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    10 op = 270 tuntia: BL-vuoroja 26 kpl X 7 tuntia = 182, jää 88 tuntia teoriaopintoihin.
    Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 10 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 270 tuntia.

    Aika ja paikka

    10.1.2022.-18.3.2022 BarLaurea LivingLab-oppimisympäristö ja Laurea-ammattikorkeakoulun luokkatilat sekä verkko-opetus.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Saavuttaa kohteena olevat tulokset, mutta tarvitsee työskentelyssään runsaasti tukea. Oppimisprosessi on katkonainen ja syntyneet tuotokset niukkoja ja heikosti perusteltuja. Työskentelee tiimissä seurailijana. Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. Toimii turvallisesti, joskin toiminta usein kaavamaista/kokeilevaa/hapuilevaa/omalähtöistä. Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla. Toimii ohjattuna asianmukaisesti. Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. Toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

    Hyvä

    Työskentely moitteetonta ja saavuttaa toiminnallaan asetetut tavoitteet. Tuotokset tavanomaisia, osin ohuesti perusteltuja. Hallinnoi omaa oppimisprosessiaan, hoitaa sovitusti tehtävänsä tiimissä. Perustelee, vertailee, analysoi toimintaansa yleisillä ohjeilla. Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä. Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.Toimii ammatillisesti asiakastilanteissa. Toimii ryhmässä tavoitesuhteisesti. Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

    Kiitettävä

    Työskentelee innovatiivisesti, kriittisesti ja tuottavasti suhteessa osaamisen kehittämisen kriteereihin. Hallitsee moitteettomasti omaa oppimisprosessiaan tiimissä. Käyttää asiantuntevasti ja systemaattisesti ammattikäsitteitä. Perustelee toimintaa tutkitun tiedon avulla. Toiminta on joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. Valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita, malleja ja perustelee valintansa. Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. Edistää ryhmän toimintaa. Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan