•   Palveluyrityksen toimintaympäristö A9129-3016 24.08.2022-16.10.2022  5 op  (MSA221SN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
    - esitellä arvoketjuja ja -verkostoja

    Vastuuopettaja

    Leila Jaakkola

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Tässä esimerkkejä opiskelumateriaalista: Hiltunen, E. 2020. Matkailun tulevaisuus-raportti. Helsongin matkailusäätiö. Marski, L. 2021. Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. TEM Toimialaraportit 2021:1. Työ- ja elinkeinoministeriö. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle. Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ. Lappeenrannan teknillinen yliopisto. https://doria.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3 Viitala R. ja Jylhä E. 2013. Liiketoimintaosaaminen - Menestyvän yritystoiminnan perusta. Porvoo: Bookwell. Myös e-kirjana! Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvasissa.

    Toteutustapa

    Opintojaksolla on 5 lähiopetuskertaa ja 2 tiimityöskentelykertaa kampuksella
    Opintojakson tehtäviä työstetään tiimissä ja yksilötyönä lähiopetuskertojen välillä.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Tehtävät:

    1) PESTEL- raportti, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
    2) Itse- ja vertaisarviointitehtävä hyv/hyl

    Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojakson tehtävät arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    24.08.2022 - 16.10.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.05.2022 - 29.05.2022

    Ryhmä(t)
    • MSA221SN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Leppävaara, palvelu

    Opettaja(t)

    Leila Jaakkola, Mervi Niemelä

    Lisätietoja opiskelijoille

    HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI OPINTOJAKSOLLA OSALLISTUMALLA ENSIMMÄISELLE LÄHIOPETUSKERRALLE KE 24.8. - ILMOITA SÄHKÖPOSTILLA OHJAAJILLE ETUKÄTEEN, JOS ET PÄÄSE OSALLISTUMAAN.
    TIIMIEN MUODOSTAMINEN ALOITETAAN 1. LÄHIOPETUSKERRALLA.

    Koulutus

    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara

    T&K osuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Ei koske tätä opintojaksoa.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle hyödynäten Palveluyrityksen lliketoiminta - markkinointin-opintojaksolla tuotettua liiketoimintasuunnitelmaa. Raportti kirjoitetaan tutkimuksellisen kirjoittamisen osaamista syventämällä.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakson aikataulu ja työtilan perustiedot Canvasissa avautuvat ke 24.8.
    Lähiopetus- ja tiimityöskentekerrat ovat Tuudossa

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Ei koske tätä opintojaksoa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
    PESTEL-analyysi ja raportin kirjoittaminen 105 h
    Itse- ja vertaisarviointi 10 h
    Osallistuminen lähikerroille ja tiimitapaamisiin 20 h
    Yhteensä 135 h
    Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

    Sisältö ja sen jaksotus

    MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
    - yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
    - toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä
    Opintojakson muita käsiteitä:
    - työlainsäädäntö, elintarvikelainsäädäntö, alkoholilainsäädäntö, ympäristölainsäädäntö ym.
    - arvoketjut- ja verkostot

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS -toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Hyvä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Kiitettävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden