Leila Jaakkola
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Lindholm, T. & Kettunen, J. 2016. Globaali kansantalous. Keuruu: Otava. Kirjaa voi laina e-kirjana. Marski, L. 2021. Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. TEM Toimialaraportit 2021:1. Työ- ja elinkeinoministeriö. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle. Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ.Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Tuotantotalouden osasto. https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3&isAllowed=y Viitala, R. & Jylhä, E. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita. Kirjaa voi lainata ekirjana. Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvaksessa.
Toteutus on virtuaalitoteutus muuten, paitsi Leppävaarassa kampuksella on yksi lähiopetuskerta ti 23.8. 12.30 - 15.00, jolloin käydään läpi mm. opintojakson tavoitteet, toteutus, tehtävät ja aikataulu sekä aloitetaan tiimiytyminen Pestel-analyysiin ja raportin kirjoittamiseen
.
Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja kaikki muu opiskeluun liittyvä materiaali on opintojakson Canvas- työtilassa.
Ohjaus ja viestintä tapahtuu Canvasissa ja Zoom-tapaamisissa. Zoom-tapaamiset nauhoitetaan.
HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI TOTEUTUKSELLA OSALLISTUMALLA LÄHIOPETUSKERRALLE PE 26.8. TAI ILMOITTAMALLA ETUKÄTEEN POISSAOLOSTA LÄHIOPETUSKERRALTA LEILA JAAKKOLALLE, leila.jaakkola@laurea.fi.
Tervetuloa opintojaksolle!
Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojaksolla käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.
Tehtävien arviointi:
1. Pestel-analyysi ja raportti, tiimitehtävä, arviointi 1-5
2. Itse- ja vertaisarviointi, yksilötehtävä, HYV/HYL
26.08.2022 - 16.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Laurea Leppävaara, palvelu
Leila Jaakkola, Mervi Niemelä
Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
4 op
4 op
H-5
Ei koske tätä opintojaksoa.
Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle.
Pieneryhmä valitsee itse kohdeyrityksen analyysille tehtäväohjeiden mukaan opintojaksototeutuksen alkuvaiheessa tammikuussa.
Toteutus alkaa 23.8. klo 12.30 - 15.00 lähiopetuskertana Leppävaaran kampuksella. Lähikertaa ei nauhoiteta.
Toteutus päättyy 16.12.
Zoom-tapaamiset torstai-aamuina klo 8 - 9 Tuudossa olevan aikataulun mukaan. Zoom-tapaamiset nauhoitetaan.
Tehtävien palautuspäivät Canvasissa olevan aikataulun mukaan.
Opintojakson aikataulu ja perustiedot Canvasissa avautuvat 23.8..
MUUTOKSET ZOOM-TAPAAMISTEN TOTEUTUMISESSA OVAT MAHDOLLISIA JA NIISTÄ ILMOITETAAN TUUDOSSA JA CANVASISSA ETUKÄTEEN.
Ei ole tällä toteutuksella.
Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
PESTEL-analyysi ja -raportti 115 h
Itse- ja vertaisarviointitehtävä 10 h
Osallistuminen Zoom-tapaamisiin ja lähiopetuskertaan 10 h
Yhteensä 135 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.
MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
- yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
- toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS -toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden