•   Palveluyrityksen toimintaympäristö A9129-3014 26.08.2022-16.12.2022  5 op  (MLA222KA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
    - esitellä arvoketjuja ja -verkostoja

    Vastuuopettaja

    Leila Jaakkola

    Toteutusmuoto

    20% Lähiopetus, 80% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Lindholm, T. & Kettunen, J. 2016. Globaali kansantalous. Keuruu: Otava. Kirjaa voi laina e-kirjana. Marski, L. 2021. Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. TEM Toimialaraportit 2021:1. Työ- ja elinkeinoministeriö. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle. Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ.Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Tuotantotalouden osasto. https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3&isAllowed=y Viitala, R. & Jylhä, E. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita. Kirjaa voi lainata ekirjana. Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvaksessa.

    Toteutustapa

    Toteutus on virtuaalitoteutus muuten, paitsi Leppävaarassa kampuksella on yksi lähiopetuskerta ti 23.8. 12.30 - 15.00, jolloin käydään läpi mm. opintojakson tavoitteet, toteutus, tehtävät ja aikataulu sekä aloitetaan tiimiytyminen Pestel-analyysiin ja raportin kirjoittamiseen
    .
    Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja kaikki muu opiskeluun liittyvä materiaali on opintojakson Canvas- työtilassa.
    Ohjaus ja viestintä tapahtuu Canvasissa ja Zoom-tapaamisissa. Zoom-tapaamiset nauhoitetaan.

    HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI TOTEUTUKSELLA OSALLISTUMALLA LÄHIOPETUSKERRALLE PE 26.8. TAI ILMOITTAMALLA ETUKÄTEEN POISSAOLOSTA LÄHIOPETUSKERRALTA LEILA JAAKKOLALLE, leila.jaakkola@laurea.fi.

    Tervetuloa opintojaksolle!

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojaksolla käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.
    Tehtävien arviointi:
    1. Pestel-analyysi ja raportti, tiimitehtävä, arviointi 1-5
    2. Itse- ja vertaisarviointi, yksilötehtävä, HYV/HYL

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    26.08.2022 - 16.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.05.2022 - 29.05.2022

    Ryhmä(t)
    • MLA222KA
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Leppävaara, palvelu

    Opettaja(t)

    Leila Jaakkola, Mervi Niemelä

    Koulutus

    Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara

    T&K osuus

    4 op

    Virtuaaliosuus

    4 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Ei koske tätä opintojaksoa.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle.
    Pieneryhmä valitsee itse kohdeyrityksen analyysille tehtäväohjeiden mukaan opintojaksototeutuksen alkuvaiheessa tammikuussa.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Toteutus alkaa 23.8. klo 12.30 - 15.00 lähiopetuskertana Leppävaaran kampuksella. Lähikertaa ei nauhoiteta.
    Toteutus päättyy 16.12.
    Zoom-tapaamiset torstai-aamuina klo 8 - 9 Tuudossa olevan aikataulun mukaan. Zoom-tapaamiset nauhoitetaan.
    Tehtävien palautuspäivät Canvasissa olevan aikataulun mukaan.
    Opintojakson aikataulu ja perustiedot Canvasissa avautuvat 23.8..

    MUUTOKSET ZOOM-TAPAAMISTEN TOTEUTUMISESSA OVAT MAHDOLLISIA JA NIISTÄ ILMOITETAAN TUUDOSSA JA CANVASISSA ETUKÄTEEN.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Ei ole tällä toteutuksella.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
    PESTEL-analyysi ja -raportti 115 h
    Itse- ja vertaisarviointitehtävä 10 h
    Osallistuminen Zoom-tapaamisiin ja lähiopetuskertaan 10 h
    Yhteensä 135 h
    Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

    Sisältö ja sen jaksotus

    MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
    - yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
    - toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS -toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Hyvä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Kiitettävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden