Asiakassuhteiden johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9126-MKA1821A
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 02.12.2018
Ajoitus
11.03.2019 - 21.05.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus (MKA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Minna Fred
Vastuuopettaja
Minna Fred
Ryhmät
-
MKA218KAMatkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, K18, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- rakentaa ja kehittää asiakkuussuhteita
- johtaa asiakkuuksien hallintaa
Aika ja paikka
Leppävaaran kampus lähiopetus viikoilla 11-20.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2014: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita Publishing. (soveltuvin osin)
Grönroos,C. 2010: Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki: WSOYPro. (soveltuvin osin: ss. 46-73, 174-220)
Hellman, K., Peuhkurinen, E. ja Raulas, M. 2005. Asiakasjohtamisen käsikirja. Juva: WSOY.
muu tunneilla ja Optimassa jaettava aineisto, erityisesti lähiopetukseen valmistavat videot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
HOTin lisäksi itsenäinen suoritus mahdollinen ja sovittavissa opettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Asiakkuuksien tarkastelu omien asiakkuuksien kautta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja siihen valmistautuminen 40 h
Asiakkuuspäiväkirja (yksilötyö) 40 h
Asiakkuuksien johtamisen hot topics (tiimityö) 30 h
Muut tehtävät (valinnan mukaan yksilö-, pari- tai tiimityö) 25 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson keskeinen sisältö:
•Erilaiset asiakas- ja kumppanuussuhteet
•Asiakassuhdemarkkinointi
•Asiakaslupaus ja arvonluonti
•Asiakkuuden elinkaari
•Asiakkuuksien hallinnan perusprosessit
•Asiakaskannattavuus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty arvosana edellyttää kaikkien tehtävien tekemistä ja se muodostuu seuraavasti:
T.1. Asiakkuuspäiväkirja 50%. Asiakkuuspäiväkirjan viimeinen palautuspäivä on viikolla 20 (asteikko 1-5). Myöhästyneistä töistä ei anneta palautetta. Tarkemmat, tehtävään liittyvät, arvioinnin kohteet ja kriteerit löytyvät Optiman tehtäväohjeistuksesta.
T.2. Tiimityö Asiakkuuksien johtamisen hot topics 30 % (arvosana 1-5). Vertais- ja itsearviointi käytössä.
T.3. Asiakaskannattavuus-tehtävä ja T.4. Tietosuojaseloste-tehtävä ovat osa tuntiaktiivisuutta.
Hylätty (0)
Opintojakson kaikkia tehtäviä ei ole tehty. Opiskelija ei yllä arviointikriteerien mukaiselle tyydyttävälle tasolle.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Lisätiedot
Opintojaksosta ei ole enää toteutuksia syyslukukauden 2023 jälkeen. Voit korvata opintojakson opinnolla ML00BW65 Työyhteisötaidot ja johtaminen edellyttäen, että ole suorittanut muuta vastaavaa opintoa.