Siirry suoraan sisältöön

Metodisuus rikosseuraamusalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: 01536-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 19.08.2019

Ajoitus

30.10.2019 - 12.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Karoliina Nikula
  • Anne Rajamäki

Vastuuopettaja

Anne Rajamäki

Ryhmät

  • TOS219SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää erilaisia rikosseuraamus- ja sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja metodisuutta toimiessaan asiakastilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa eri toimintaympäristöissä
- arvioida omaa toimintaa ja ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja seurauksista
- käyttää ja arvioida erilaisia asiakastyön menetelmiä suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti

Toteutustapa

Ensisijainen SRV218SN ryhmälle, joille se HOPS:n mukaan kuuluu.
Edellyttää rikosseuraamusalan ydinosaamisen opintojen suorittamista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

o Seikkula, Jaakko, Arnkil Tom Erik. 2009. Dialoginen verkostotyö. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Luettavissa: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79883/93ae45f6-b7c4-403f-9dff-643b813972bf.pdf?sequence=1&isAllowed
o Koski-Jännes Anja, Riittinen, Liisa, Saarnio, Pekka (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde-ja käyttäytymisongelmiin. Tammi.
o Suominen, Sauli (toim.) 2002. Henkilökohtainen palveluohjaus. Case management mielenterveystyössä. Omaiset mielenterveystyön tukena Uudenmaan yhdistys.
o Hänninen, Kaija. 2007. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. STAKES. Luettavissa: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/75697/R20-2007-VERKKO.pdf?sequence=1
o Peavy, Vance R. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Psykologien kustannus Oy.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtuntia

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osasuoritus Arviointi
Kontaktiopetus ja luentotehtävät 2 op, läsnäolo 80 % HYV/HYL
Ryhmätehtävä 3 op K5-HYL

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Osasuoritus Arviointi
Kontaktiopetus ja luentotehtävät 2op, läsnäolo 80 %. HYV/HYL
Ryhmätehtävä 3 op HYV/HYL - 5.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaamisen arviointkriteereinä käytetään Laurea määrittelemiä I ja II vaatimustason osaamiskriteereitä. Rikosseuraamusalan metodisuuden opintojaksolla käytetään vaatimustasoa II.
AMK-TUTKINTO-OPISKELIJAN OSAAMISEN ARVIOINTIKEHIKKO
Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista.
Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.
kts. lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf#search=arviointikriteerit