Metodisuus rikosseuraamusalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: 01536-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 19.08.2019
Ajoitus
30.10.2019 - 12.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Karoliina Nikula
- Anne Rajamäki
Vastuuopettaja
Anne Rajamäki
Ryhmät
-
TOS219SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää erilaisia rikosseuraamus- ja sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja metodisuutta toimiessaan asiakastilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa eri toimintaympäristöissä
- arvioida omaa toimintaa ja ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja seurauksista
- käyttää ja arvioida erilaisia asiakastyön menetelmiä suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti
Toteutustapa
Ensisijainen SRV218SN ryhmälle, joille se HOPS:n mukaan kuuluu.
Edellyttää rikosseuraamusalan ydinosaamisen opintojen suorittamista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
o Seikkula, Jaakko, Arnkil Tom Erik. 2009. Dialoginen verkostotyö. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Luettavissa: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79883/93ae45f6-b7c4-403f-9dff-643b813972bf.pdf?sequence=1&isAllowed
o Koski-Jännes Anja, Riittinen, Liisa, Saarnio, Pekka (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde-ja käyttäytymisongelmiin. Tammi.
o Suominen, Sauli (toim.) 2002. Henkilökohtainen palveluohjaus. Case management mielenterveystyössä. Omaiset mielenterveystyön tukena Uudenmaan yhdistys.
o Hänninen, Kaija. 2007. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. STAKES. Luettavissa: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/75697/R20-2007-VERKKO.pdf?sequence=1
o Peavy, Vance R. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Psykologien kustannus Oy.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtuntia
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osasuoritus Arviointi
Kontaktiopetus ja luentotehtävät 2 op, läsnäolo 80 % HYV/HYL
Ryhmätehtävä 3 op K5-HYL
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Osasuoritus Arviointi
Kontaktiopetus ja luentotehtävät 2op, läsnäolo 80 %. HYV/HYL
Ryhmätehtävä 3 op HYV/HYL - 5.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaamisen arviointkriteereinä käytetään Laurea määrittelemiä I ja II vaatimustason osaamiskriteereitä. Rikosseuraamusalan metodisuuden opintojaksolla käytetään vaatimustasoa II.
AMK-TUTKINTO-OPISKELIJAN OSAAMISEN ARVIOINTIKEHIKKO
Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista.
Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.
kts. lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf#search=arviointikriteerit