•   Child Protection and Children as Victims of Domestic Violence V1551-3007 01.05.2022-07.08.2022  5 credits  (TOS221SY) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - recognise signs of violence in the home and family and its various forms
    - understand the child’s perspective in violence in the home and family
    - understand child welfare services’ methods of helping
    - recognise the methods of helping children

    Teacher in charge

    Liisa Lassila

    Mode of delivery

    Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Tehtävissä hyödynnettävän kirjallisuuden luettelot löytyvät Canvasista tehtävien alta. (not translated)

    Teaching methods

    Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa, Canvas-työtilaa ja Zoom-sovellusta hyödyntäen. Opintojaksossa on yksi yhteinen verkkoluento (3.5. klo. 8:30-11:45, Zoomissa, ), jossa alustetaan opintojakson teemoihin, muuten opintojakso toteutetaan itsenäisten tehtävien avulla. Osallistuminen luentoon on pakollinen.
    Opintojakson yksilötehtävien kautta laajennat tietämystäsi lapsen auttamisesta perhe- ja lähisuhdeväkivallassa. Pyri muodostamaan itsellesi ns. tietopaketti tulevaa työtäsi ajatellen. Tarkastele tehtäviä Lastensuojelulain mukaisesti 0-25 –vuotiaita lapsia ja nuoria koskien. Tehtäviä on yhteensä kolme, niiden ohjeistukset ja palautus toteutuvat Canvas-oppimisalustassa. Myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
    Käytä tehtävissä monipuolisesti erilaisia aiheeseen liittyviä lähteitä: ammattikirjallisuutta, tutkimuksia, raportteja sekä Canvasissa olevaa aineistoa. Tehtävien alle on listattu lähdemateriaalia, mutta on toivottavaa käyttää myös itse hankkimaasi lähdemateriaalia. Kirjoita teksti Laurean kirjallisten ohjeiden mukaisesti. (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Opintojakson loputtua tehtävistä annettaan koko ryhmälle yhteinen kirjallinen palaute.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.05.2022 - 07.08.2022

    Enrollment period

    04.04.2022 - 10.04.2022

    Group(s)
    • TOS221SY
    Seats

    40 - 60

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

    Teacher(s)

    Liisa Lassila

    Further information for students

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ” (not translated)

    Programme(s)

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

    Campus

    Laurea Tikkurila

    Virtual portion

    5 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Co-operation with working life and/or RDI

    Pääkaupungin Turvakoti ry / Turvakoti Pellas (not translated)

    Important dates

    Alustusluento teemaan 3.5. klo.8:30-11:45 (Pääkaupungin Turvakoti ry; sosiaalityöntekijä Jenni Lemercier). Luennolla pakollinen läsnäolo.

    Tehtävien palautuspäivämäärät kesän 2022 aikana.
    1. tehtävä palautetaan 5.6. 2022. ja loput tehtävät 7.8.2022 mennessä. (not translated)

    Students workload

    Tehtävät:
    1. Lapsi uhrina, 2 op, 5-6 tekstisivua (yksilötehtävä)
    2. Työntekijän rooli: tunnistaminen, puuttuminen ja työskentely lapsen kanssa, 2 op, PowerPoint-esitys (yksilötehtävä)
    3. Romaani/elokuva, 1 op, mind map (yksilötehtävä) (not translated)