•   Influence and Act in Information Management in Social and Healthcare Services SY00BR64-3001 01.03.2021-30.06.2021  5 credits  (TYJ21KJ) +-
    Learning outcomes of the course
    Opiskelija osaa
    - ymmärtää soten tietoympäristön erityisluonteen sen tietojärjestelmien toimintaa, tietotyökaluja ja niiden hallintaa
    - sote-prosessien toimintaa ja tiedonhallintaa organisaatioiden ohjauksessa
    - perustella paradigma-ajattelua ja malleja sote-ympäristöissä
    - tulkita sote tiedonhallinnan ohjaavaa lainsäädäntöä
    - arvioida sote-tietoa, tiedon käyttöä ja rakenteita (not translated)

    Teacher in charge

    Outi Ahonen

    Mode of delivery

    Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavaa kirjallisuutta • Leskelä, Riikka-Leena; Haavisto, Ira; Jääskeläinen, Aki; Sillanpää, Virpi; Helander, Nina; Laasonen, Valtteri; Ranta, Tommi; Torkki, Paulus 2020. Tietojohtaminen ja sen kehittäminen: tietojohtamisen arviointimalli ja suosituksia maakuntavalmistelun pohjalta. (2019-06-06). Valtiovarainministeriön jukaisuja. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161659 • Laihonen, Harri. 2013.Tietojohtaminen. January 2013. Publisher: Juvenes PrintEditor: Harri LaihonenISBN: 978-952-15-3057-9 https://www.researchgate.net/publication/268630718_Tietojohtaminen • Kivekäs, Eija. 2019. Sähköisten terveyspalveluiden koettu hyödyllisyys ja koettu helppokäyttöisyys : potilaiden ja lääkäreiden arviot vaikutuksista: https://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-3235-8/ • Terveydenhuollon tiedonhallinnan lainsäädäntöön perehtyminen: https://stm.fi/asiakas-potilastietojen-hallinta • Toisiolaki https://stm.fi/sote-tiedon-hyodyntaminen • Tarkempi kirjallisuus opitojaksolla (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    ”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

    Opintojaksolla arvioidaan opinnon yksilö ja ryhmätehtävät sekä webinaareihin osallistuminen


    Arviointikriteerit:

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

    - luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
    - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
    - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
    - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
    - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
    - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
    - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
    - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

    Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
    - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
    - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
    - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
    - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

    ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.” (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.] (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.03.2021 - 30.06.2021

    Enrollment period

    23.11.2020 - 28.02.2021

    Group(s)
    • TYJ21KJ
    Seats

    40 - 50

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Teacher(s)

    Outi Ahonen, Pauliina Partanen

    Further information for students

    Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. (NQF 7)

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Totetukselle on varattu 20 paikkaa avoimen AMK:n puolelle.

    Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista. (not translated)

    Programme(s)

    Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies

    Campus

    Laurea Virtual Campus

    Virtual portion

    5 credits

    Alternative completion methods

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

    Opiskelija voi keskustella kurssin vastaavan opettajan kanssa mahdollisuudesta hankitun osaamisen hyödyntämiseen sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista. (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Opintojaksolla hyödynnetään opiskelijoiden omaa työelämä kokemusta ja opintojaksolla on luennoimassa eri työelämäyhteyksistä toimijoita sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan osa-alueilta. opintojakson mahdollinen yhteistyöprojekti ilmoitetaan keväällä 2021. (not translated)

    Important dates

    Opetus on verkossa sekä itsenäisesti opiskeltavana, pienryhmissä sekä kontaktiopetuksena webinaarien muodossa. Yhteiset ajat ovat seuraavat:
    11.3 klo 9-16.30
    24.3. ja 13.4. klo. 17-19.30
    14.5. klo. 9-16.30
    Opetuksen viimeinen kerta 14.5 on yhteinen seminaari ja siinä käsitellään koko opintojakson tehtävää. (not translated)

    Internationality

    Tällä opintojaksolla hyödynnetään kansainvälistä tutkimustietoa tehtävien teossa. (not translated)

    Students workload

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. (not translated)

    Content and scheduling

    Opintojaksolla opiskellaan sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan keskeisiä käsitteitä, toiminnan ja tiedon rakenteita ja palveluprosesseja, sekä miten niitä arvioidaan. Toteutuksella perehdytään myös näyttöön perustuvan toiminnan merkitykseen. (not translated)

    Location and time

    Opetus on verkossa sekä itsenäisesti opiskeltavana, pienryhmissä sekä kontaktiopetuksena webinaarien muodossa. Yhteiset ajat ovat seuraavat:
    11.3 klo 9-16.30
    24.3. ja 13.4. klo. 17-19.30
    14.5. klo. 9-16.30 (not translated)