•   Coaching SY00BR39-3001 01.01.2021-31.07.2021  5 credits  (SYV421KJ) +-
    Learning outcomes of the course
    Opiskelija osaa
    - analysoida työelämän muutoksen luomia haasteita sosiaali- ja terveysalalla
    - soveltaa valmentavan johtamisen tietoperustaa ja menetelmiä monikulttuurisessa toimintaympäristössä
    - toteuttaa tavoitteellista yksilö- ja ryhmävalmennusta erilaisissa toimintaympäristöissä
    - toimia valmentavana johtajana sosiaali- ja terveysalan työyhteisössä (not translated)

    Teacher in charge

    Mikko Häkkinen

    Mode of delivery

    40% Face-to-face, 60% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Opintojakson perusteos. Suositellaan jokaiselle osallistujalle. Hirvihuhta, H. (2006). Coaching: Valmenna ja sparraa menestykseen. Tammi. Kirjallisuutta josta voi lähteä liikkeelle: Carlsson, M., Forssell, C. (2017): Esimies ja coaching. Oivaltava coaching johtamisen Tietosanoma. Furman, B., Ahola, T. (2007): Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti oy. Furman, B., Ahola, T. (2012): Tuplatähti. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Tammi. Furman, B., Ahola, T. (2013): COOPERATION - Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään. Lyhytterapiainstituutti. (Myös vanhempi painos käy: Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään) Ristikangas, M-R., Grunbaum, L. (2016): Valmentava esimies. Alma Talent. Ristikangas, M-R., Ristikangas, V. (2017): Valmentava johtajuus. Alma Talent. Ruutu, S., Salmimies, R. (2016): Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen työote.

    Teaching methods

    Opintojakson oppimisalustana on Canvas.

    Sisältö / oppimistapahtumat
    - opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
    - oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
    - voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
    - työyhteisön valmentaminen
    - valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
    - identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
    - valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
    Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.

    Evaluation methods and criteria

    Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
    https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.01.2021 - 31.07.2021

    Enrollment period

    25.11.2020 - 01.12.2020

    Group(s)
    • SYV421KJ
    Seats

    0 - 30

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

    Teacher(s)

    Mikko Häkkinen

    Programme(s)

    Degree Programme in Social Services and Health Care Management (SYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)

    Campus

    Laurea Tikkurila

    RDI portion

    3 credits

    Virtual portion

    3 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Co-operation with working life and/or RDI

    Opintojakso sisältää projektiosuuden aidossa työelämän ympäristössä (valmennus).

    Important dates

    Katso ajantasainen aikataulu Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.
    Tehtävien ja raporttien tarkoista palautusaikatauluista voidaan sopia yhdessä opintojakson alkaessa.

    Internationality

    Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti kansainvälistä kirjallisuutta.

    Students workload

    Opintojakson laajuus on 5 op, kokonaistyömäärä on 135 tuntia.
    Koko ryhmän yhteistä opiskelua 24 t.
    Itsenäistä- ja ryhmäopiskelua 111 t.

    Content and scheduling

    Opintojakson oppimisalustana on Canvas.

    Sisältö / oppimistapahtumat
    - opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
    - oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
    - voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
    - työyhteisön valmentaminen
    - valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
    - identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
    - valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
    Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.

    Location and time

    Katso ajantasainen aikataulu Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä. https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

    Good

    Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä. https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

    Excellent

    Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä. https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit