•   Mental Health and Substance Abuse Nursing SH00BS88-3003 01.08.2022-31.12.2022  6 credits  (STG221SA) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - describe the most common mental health disorders in children, young people and adults and their main examination and treatment methods
    - use evidence-based information and recommendations when justifying decisions, approaches and working methods used in mental health and substance abuse nursing care
    - apply the principles of resource-oriented interaction in the care of a mental health and substance abuse clients and in supporting the significant others
    - recognise the patient's difficult emotions, psychological strain, grief and crisis, and describe how to help the patient and their significant others to manage these difficult feelings
    - describe the significance of the service system for mental health and substance abuse nursing, digital services and work in multiprofessional teams and networks
    - describe the special features of medication treatment in mental health nursing
    - explain the significance of ethical guidelines and legislation in mental health and substance abuse nursing
    - recognise special features related to cultures and subcultures in mental health and substance abuse nursing
    - analyse ethical questions related to mental health and substance abuse nursing
    - analyse the significance of their own attitudes, perceptions and resources when implementing client-oriented nursing

    Teacher in charge

    Pia Lahtinen

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Learning materials and recommended literature

    Työvälineenä käytämme Canvaksen työtilaa. Työtila on rakennettu perustuen vahvasti alla olevaan aineistoon. Samat lähteet ovat myös YleSh:n aineistoa. Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana) Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana) Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki: Bookwell Oy. Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013. Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset Suositeltavaa luettavaa ovat kaikki mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä kliinisen psykologian kirjallisuus. Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia. (not translated)

    Teaching methods

    Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Opintojaksolla R0194 opiskelijan tehtävänä on lisäksi suorittaa orientaatiotehtävä. Sen tekemällä opiskelija osoittaa olevansa opintojaksolla mukana.

    Pieni osa tunneista taltioidaan, mutta käytämme tunneilla runsaasti osallistavia menetelmiä, emmekä nauhoita opiskelijoiden osuuksia,

    Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, keskusteluluentoja, case-työskentelyä pienryhmissä sekä minisimulaatioita.

    Opintojakson oppimistehtävä on kehittämispohjaisen oppimisen mallin mukainen ja se toteutetaan yhteistyössä aidon työelämäkumppanin kanssa.

    Opintojaksoon kuuluu YleSH kokeet. Kyseessä on tietotesti. Tietotesti arvioidaan numeerisesti, videonäytöt hyväksytty-hylätty -asteikolla. Pienryhmässä toteutettava LbD-tehtävä arvioidaan numeerisesti. Tietotestiin opiskelija saa osallistua sen jälkeen, kun on hyväksytysti läpäissyt Canvasissa osoita osaamisesi -testin. Testi ei vaikuta opintojakson arviointiin, mutta se valmentaa YleSh-koketta varten. (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Opintojakson arvioinnin perusteena ovat:

    1) Orientaatiotehtävän tekeminen (1/0= hyväksytty/hylätty)
    2) Osoita osaamisesi -testi hyväksytysti suoritettuna ennen YleSh:ta (vähintään 50% vastauksista on oikein
    3) YleSh -tietotesti (numeerinen arviointi/ painotus 50%)
    4) LbD-muotoinen tehtävä: Hoitosuhteessa huomioitavaa (numeerinen arviointi Canvasin arviointiasteikon mukaisesti/painotus 50%)

    Aktiivinen osallistuminen tunneille edistää oppimistasi. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.08.2022 - 31.12.2022

    Enrollment period

    23.05.2022 - 05.06.2022

    Group(s)
    • STG221SA
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Otaniemi, sote

    Teacher(s)

    Hannamari Talasma, Pia Lahtinen

    Further information for students

    Suomeksi
    Opintojakson keskeinen sisältö:
    •Mielenterveys käsitteenä
    •Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
    •Riippuvuus ilmiönä
    •Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
    •Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
    •Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
    •Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito


    Opintojakson tavoitteet:
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
    •selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
    •selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
    •selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
    •tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
    •suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
    •suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa (not translated)

    Programme(s)

    Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi (Finnish)

    Campus

    Laurea Otaniemi

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Opiskelija voi sopia osaamisensa näytöstä yksilöllisesti opintojakson opettajien kanssa. YleSh-kokeet kuuluvat kuitenkin jokaisen opiskelijan suoritukseen opintojaksolla. (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Opintojaksolla toteutetaan mielenterveyden edistämiseen ja mielen hyvinvointiin tai päihteisiin liittyvä oppimistehtävä pienryhmässä aidon työelämäkumppanin kanssa. (not translated)

    Students workload

    Opintojakson laajuus on yhteensä 6 op = 162 h.

    Psykiatria ja päihdetyö -osiot (kapseli perässä) 1 op = n. 27 h: opiskelija voi opiskella asiasisällön itselleen parhaiten sopivana aikana ja parhaaksi kastomallaan tavalla. Tehtäviä voi mieluusti tehdä myös yhdessä.

    Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö 5 op= 135 h: opiskelijoita osallistavat ja aktivoivat tunnit, itsenäinen opiskelu, kokeeseen valmistautuminen sekä Hoitosuhteessa huomioitavaa -posteri. (not translated)

    Content and scheduling

    Canvas-oppimisalustan sisältö sekä omaa oppimistasi tukevat tehtävät sekä muu opiskelu täydentävät toisiaan. Suosittelemme, että perehdyt ohjeiden mukaan ennen tunteja tiettyihin materiaaleihin. Se tukee oppimistasi ja kehittymistäsi ammatillisesti tällä hoitotyön osa-alueella.

    Avaamme Canvas-työtilan opintojaksolle hyväksytyille opiskelijoille viimeistään XX.XX. Voit aloittaa itsenäisten tehtävien tekemisen jo silloin. Esim. ne sivut, joiden otsikon perässä on kapselin kuva, on tarkoitettu itseopiskeltaviksi.

    Muista tehdä myös orientaatiotehtävä heti opinnot aloittaessasi. (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    Opiskelija osaa: * Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. * Toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista/ kokeilevaa/ hapuilevaa/ omalähtöistä * Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla. * Toimia ohjattuna asianmukaisesti. * Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. * Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. * Toimia ryhmän jäsenenä. * Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. (not translated)

    Good

    Opiskelija osaa: * Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä. * Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan. * Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla. * Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloi-sessakin toimintaympäristössä. * Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja. * Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa. * Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti. * Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. (not translated)

    Excellent

    Opiskelija osaa: * Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä. * Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti. * Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla. * Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. * Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa. * Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. * Edistää ryhmän toimintaa. * Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan. (not translated)