Johanna Holmikari
Face-to-face
Lisätietoja Kohtaamistaiteesta: Pusa, Tiina (toim.) 2014. Kohtaamistaide. Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Hansaprint. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/114764/Laurea%20julkaisut%2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y Kohtaamisen iloa Active art https://docplayer.fi/1749367-Kohtaamisen-iloa-active-art-pilotoinnista-kohtaamistaide-erikoistumisopintoihin.html Kohtaamistaide hyvinvointia edistämässä 2012 https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167223/ISJ_vol%202_no%201_web.pdf?sequence=2&isAllowed=y (not translated)
The implementation plan is available in Finnish.
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson hyväksytty kokonaissuoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa lähiopetuksessa (80% läsnäolovelvollisuus) ja kirjallisten tehtävien hyväksyttyä suoritusta. Hyväksytty suoritus edellyttää arvosanan 3 tasoista suoritusta.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. (not translated)
09.05.2022 - 30.06.2022
29.11.2021 - 10.04.2022
10 - 25
Laurea Tikkurila, sote
Anne Eskelinen, Johanna Holmikari
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija voi toimia Kohtaamistaiteen ryhmissä apuohjaajana Kohtaamistaiteen ohjaajakoulutuksen käyneen kanssa.
Opintojakson jatkumona opiskelija voi suorittaa Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen -opintojakson. Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakso on edellytys Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen -opintojaksolle osallistumiselle. (not translated)
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Laurea Tikkurila
Approved/Failed
Ei valinnaisia suoritustapoja, sillä Kohtaamistaide on strukturoitu taidetyöskentelymuoto, jonka periaatteet opitaan yhteisen käytännön työskentelyn kautta. (not translated)
Opintojaksolla on 80% läsnäolovelvollisuus. (not translated)
OPintojakson opintopisteet jakaantuvat seuraavasti:
Lähiopetus 1,5op
Kirjalliset tehtävät 3,5op ( Essee 1op, Vapaavalintaisen opinnäytetyön esittely 1op ja Portfolion tekeminen 1,5op) (not translated)
OPINTOJAKSON LÄHIOPETUKSEN TEEMAT:
1. Koulutuksen kokonaisuus, Kohtaamistaiteen lähtökohdat ja historia.
2. Kohtaamistaiteen keskeiset periaatteet taidetyöskentelyn kautta.
3. Kohtaamistaide yhteisöllisenä toimintana.
4. Kohtaaminen ja arvostuksen merkitys.
5. Kohtaamistaiteen koulutukset ja toimintaympäristöt.
6. Moniaistisuuden merkitys ja mahdollisuudet.
7. Kehittäminen Kohtaamistaiteessa ja ohjausosaamisen esittely.
8. Opintojakson arviointi ja taidenäyttelyn pystytys.
9. Osaamisen jakaminen. (not translated)
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä] (not translated)