Skip to main content

Developing Customer-oriented Business (10 cr)

Code: R0213-3010

General information


Enrollment

18.05.2020 - 24.05.2020

Timing

05.09.2020 - 14.12.2020

Number of ECTS credits allocated

10 op

Virtual proportion

5 op

RDI proportion

5 op

Mode of delivery

50 % Contact teaching, 50 % Distance learning

Unit

Laurea Leppävaara, liko

Campus

Laurea Leppävaara

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara (Finnish)

Teachers

  • Esa Aula
  • Mervi Saarela

Teacher in charge

Mervi Saarela

Groups

  • HLA220KA
    Liiketalouden koulutus, monimuotototeutus, K20, Leppävaara

Learning outcomes

The student is able to
- develop customer-oriented business models and processes
- develop customer-oriented products and services
- choose the right marketing measures for different target groups
- price products and services
- launch business operations and set up a company

Teaching methods

Mitä on tarkoituksena oppia tällä opintojaksolla?
•liiketoiminnan ideointia ja kehittämistä tulevaisuustutkimuksen avulla
•asiakaslähtöisten liiketoimintamallien ja -prosessien kehittämistä
•asiakaslähtöisten tuotteiden ja palvelujen kehittämistä sekä oikeiden markkinointitoimenpiteiden valitsemista eri kohderyhmille
•tuotteiden ja palvelujen hinnoittelua
Mitä se tarkoittaa käytännössä?
Opiskelijatiimit kehittävät liikeidean ja liiketoimintamallin (Business Model Canvasin avulla) ja sen pohjalta tuottavat ryhmätyönä liiketoimintasuunnitelman laskelmineen.
Liiketoimintasuunnitelmaa kehitetään työpajoissa erilaisilla menetelmillä, joten jokaisen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin on tärkeää.
Yritystoiminnan käynnistämisen taloudelliset edellytykset tutkitaan arvioimalla tarvittavat alkuinvestoinnit, tulorahoitus sekä yrityksen kulurakenne.
Markkinointiosuuden teemoja ovat mm. asiakassuhdemarkkinointi, myyntityö ja arvon tuottaminen asiakkaalle. Näiden pohjalta on verkkotentti.
Saatavuuden osiossa tutustutaan toimitusketjun hallintaan, jonka tuloksena asiakas saa laatukriteerien mukaisen tuotteen tai palvelun toimitettuna sovitun aikataulun mukaisesti. Käsiteltyjä aiheita hyödynnetään tiimitehtävässä. Lisäksi osuuteen kuuluu tunneilla tehtävät harjoitustehtävät sekä harjoitustehtäviin ja kirjaan pohjautuva verkkotentti.

Location and time

Lähiopetuspäivät vahvistetun aikataulun mukaan Leppävaaran kampuksella, osa opintokokonaisuudesta suoritetaan verkko-opintoina.

Learning materials and recommended literature

Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing. Verkkotenttiin luettava alue määritellään erikseen.
Saatavilla myös e-kirjana (Laurea Finna)
https://www.ellibslibrary.com/book/978-951-37-6616-0
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur and Tim Clark: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Saatavilla e-kirjana (Laurea Finna)
https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/detail.action?docID=581476
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Trish Papadakos, Gregory Bernarda, Alan Smith, and Alan Smith: Value Proposition Design : How to Make Stuff People Want. saatavilla e-kirjana (Laurea Finna)
https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/detail.action?docID=1887760
Viitala, Jylhä: Liiketoimintaosaaminen Menestyvän yritystoiminnan perusta, Edita, 2013, kirja saatavissa e-kirjana, Laurea Finna. Kappale 10 Toimitusketjun hallinta sivut 156-188. Avaa muulla selaimella kuin Explorer
https://www.ellibslibrary.com/book/978-951-37-6412-8
Lisäksi muut erikseen ilmoitettavat materiaalit
Laskentatoimi. Tekijä: Jormakka, Raija, kirjoittaja, et al. Julkaistu: 2015. ISBN: 978-951-37-6622-1 nidottu (ei ole saatavilla e-kirjana)

Students workload

10 op 270h

Grading scale

H-5

Evaluation methods and criteria

Arviointi perustuu Laurean arviointikriteereihin tasolla 1.

Tiimityö: Liiketoimintasuunnitelma, BMC ja laskelmat 60% arvosanasta
Yksilötyö: Markkinoinnin verkkotentti 20% arvosanasta ja Saatavuuden verkkotentti 20% arvosanasta

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Evaluation criteria, good (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Englanniksi

Evaluation criteria, excellent (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden